pénztárca kímélő megoldások
 

Archívum

 

Jogi fórum

2017. április 20, csütörtök

10:09  Ökológiai termékekre vonatkozó elektromos tanúsítási rendszer - Hatályba lépett az új uniós szabályozás
  Ma lép hatályba az ökológiai termékek behozatalát, a szállítmányok unión belüli mozgását pontosabban nyomon követő új uniós elektromos tanúsítási rendszer - közölte az Európai Bizottság. A bizottsági tájékoztatás szerint az új elektronikus tanúsítási rendszer segítségével könnyebb lesz a termékek nyomon követhetősége és a kereskedelmükre vonatkozó megbízható adatok gyűjtése, emellett hozzájárul az élelmiszer-biztonságra vonatkozó rendelkezések megerősítéséhez és a csalás lehetőségeinek csökkentéséhez.      Egy ökológiai termékek két uniós ország közötti szállítása esetén, továbbá egy harmadik országból az unióba való behozatalakor az áru igazolását vagy az importőr, vagy a származási ország ellenőrző hatósága tölti ki, majd ez utóbbi hitelesíti. Az igazolást a beléptető uniós ország illetékes hatósága az áru érkezésekor ellenjegyzi. Az igazolásnak tartalmaznia kell a termelő, az importőr és az igazolást kiállító hatóság adatait, továbbá egyértelműen meg kell jelölnie a származási és célországot, a szállítási eszközöket, valamint a termék minden lehetséges adatát.      A bizottsági szóvivő tájékoztatása szerint a kereskedők, vagy árusok semmilyen formában nem érintettek az elektronikus ellenőrzési tanúsítvány folyamatában.      A hét minden napján, 24 órán keresztül elérhető úgynevezett kereskedelem-ellenőrzési és szakértői rendszer (TRACES) a várakozások szerint mérsékelni fogja a gazdasági szereplőkre és a hatóságokra háruló adminisztratív terheket, valamint sokkal átfogóbb statisztikai adatokkal fog szolgálni az ökológiai termékek behozataláról.      Az Európai Bizottság az új rendszerre való átállásra hat hónap átmeneti időszakot engedélyez, ez idő alatt mind a papíralapú, mind az elektronikus tanúsítvány használható lesz. Október 19-től azonban már minden importált ökológiai termék az élelmiszeripari termék unión belüli mozgásának nyomon követésére szolgáló e-tanúsítási rendszer hatálya alá fog tartozni - közölte a bizottság. forrás: Jogi Fórum
09:04  Munkaidő-szervezést módosító javaslat - A vállalkozásfejlesztési bizottság támogatja a koncepciót
  A teljesítendő munkaidő és az üzemidő jobb összehangolásával a munkavállalók védelmét, a munkáltatóknál pedig a kiszámítható és tervezhető termelés kialakítását szolgálja a munka törvénykönyvének módosítása, a munkaidő-szervezés egyes kérdéseiről szóló javaslat részletes vitára vitelét egyhangú szavazással támogatta az Országgyűlés vállalkozásfejlesztési bizottsága. A bizottság részletes vitára bocsátotta azt a törvényjavaslatot is, amely Magyarország versenyképességének javítására törekszik és a közmű-csatlakozások felgyorsítását segítő intézkedések bevezetésére helyezi a hangsúlyt.     Az előbbi módosítást Bánki Erik (Fidesz), az Országgyűlés gazdasági bizottságának elnöke, utóbbit Semjén Zsolt, miniszterelnök-helyettes nyújtotta be Kövér Lászlóhoz, az Országgyűlés elnökéhez.      A parlament.hu honlapon található tájékoztatás szerint a munkaidő-szervezés átalakítása segíti, hogy a dolgozók a változó gazdasági környezetben is megtarthassák munkahelyüket, bérezésük folyamatos és egyenletes legyen. A munkáltatóknak pedig biztosítja a megfelelő munkaerőt. A törvénymódosítás a hosszabb távú gazdasági trendeket figyelembe véve ad lehetőséget a munkaidő-szervezés megfelelő kialakítására - tették hozzá.      A versenyképesség javításáról szóló javaslat elfogadása egyebek mellett a földgázellátásról, a villamos energiáról, a víziközmű-szolgáltatásról, illetve az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény módosításával jár majd együtt. A tervezet javaslatot tesz egyebek mellett a közműadatok nyilvántartásához szükséges ingatlan-nyilvántartási adatok ingyenes hozzáférhetőségéhez, amely a beruházások tervezésénél a közműtérképek hozzáférését egyszerűsíti és csökkenti annak költségeit - olvasható a parlament.hu honlapon található dokumentumban.   forrás: Jogi Fórum
08:14  A versenyképesség javításáról tart vitát a Ház - Az Országgyűlés mai munkájáról
  Az Országgyűlés ma nyolc kormányzati előterjesztés általános vitájával folytatja ülését, egyebek mellett terítékre kerülnek az ország versenyképességének javítását célzó javaslatok is.Az ülésnap reggel 9 órakor a külügyi igazgatási tárgyú törvények, valamint a tartós külszolgálat ellátásához kapcsolódó egyéb törvények módosításáról szóló vitával kezdődik, majd a Magyarország versenyképességének javítását célzó változtatások kerülnek terítékre.      Ezt követően kezdik tárgyalni a hivatalos statisztikáról szóló törvény végrehajtásával összefüggő módosításokat, továbbá az egyes állami tulajdonú ingatlanok ingyenes egyházi tulajdonba adásáról szóló előterjesztést is.      Szintén általános vitát tartanak az elektronikus hírközlési törvény módosításáról, valamint a megújuló energia közlekedési célú felhasználásának további előmozdítását célzó indítványról is.      A parlament jövő hétfőn, kérdésekkel és azonnali kérdésekkel fejezi be ülését. forrás: Jogi Fórum
07:34  Lökést kap a lakástakarékok piaca - 2 hónapra rövidül a kiutalási időszak
  A lakástakarékoknál fontos változás jön júliustól: az új szabály 2 hónapra rövidíti a kiutalási időszakot, azaz hamarabb kapják meg a megtakarításukat az érintettek. A lakástakarékok akár több mint 10 százalékos hozama tovább javulhat a szabályváltozás miatt. A BankRáció.hu szerint így vonzóbbá válhatnak a lakástakarék-konstrukciók, ám a szerződéskötési díjak közötti különbségek miatt érdemes alaposan körülnézni. Lakástakarék-szerződést pedig akkor érdemes kötni, ha van konkrét lakáscélú terv, legyen szó felújításról vagy vásárlásról. A lakáspiac, valamint a lakáshitelezési piac élénkülése mellett továbbra is nagy az igény az államit támogatással igénybe vehető lakástakarék-szerződések iránt. Az idén - január és április eleje között - 32 százalékkal többen érdeklődtek a lakástakarék-megoldások iránt, mint egy évvel korábban. Az idei év ráadásul rendhagyó a lakástakarék-piac szempontjából: egyfelől éppen 20 évvel ezelőtt - 1997-ben - indultak el az első szerződések, másrészt pedig idén júliustól még kedvezőbbé válnak ezek a konstrukciók. A változás lényege, hogy az úgynevezett kiutalási időszak 2 hónapra csökken majd a mostani 3 hónapról - derül ki a banki ajánlatok online összehasonlításával foglalkozó BankRáció.hu összeállításából. Milyen változás jön? Bár a kiutalási időszak rövidítése elsőre technikai változtatásnak tűnhet, de a gyakorlatban fontos lesz, mivel a lakástakarékkal rendelkezők hamarabb juthatnak a megtakarított pénzükhöz"- mondta Gergely Péter, a BankRáció.hu szakértője. A lakástakarék-konstrukciók népszerűsége érthető, mivel az egyik legjobb hozamú megtakarítás a piacon azoknak, akiknek van lakáscélja, akár vásárolni, akár korszerűsíteni akarják a lakásukat. A kiutalási időszak csökkenése miatt pedig a lakástakarék-szerződések éves hozama a BankRáció.hu számításai szerint emelkedhet. A lakástakarék-konstrukciók az akár több mint 10 százalék feletti éves hozamukkal az egyik legjobb lakáscélú megtakarítást jelentik. "Az állami támogatás miatt a lakástakarék-szerződések feltételei közel azonosak. Ugyanakkor nem mindegy, melyik céggel kötünk szerződést. Ugyanis egy-egy lakástakarékos cég akár több tízezer forintot is elkérhet a szerződéskötéskor, ami jelentős kiadás annak fényében, hogy az állami támogatás 20 ezer forintos havi megtakarításnál 72 ezer forint évente" - tette hozzá a szakértő. A BankRáció.hu április második hetében készített összeállítása szerint voltak olyan lakástakarék-szerződések, amelyeknél nincs szerződéskötési díj, azaz ingyen el lehet indítani. Miközben akadt 60 ezer forintot meghaladó díj is. Kinek jó? "Bár a lakástakarékok az akár kétszámjegyű hozamuk miatt a megtakarítási piac legjobbjai közé tartoznak, csak azoknak érdemes elindítaniuk, akik 4-10 éves távlatban lakáscélra költenék a felhalmozott összeget. Legyen szó lakásvásárlásról, esetleg lakáshitel előtörlesztéséről vagy éppen lakáskorszerűsítésről" - tette hozzá Gergely Péter. A lakástakarék például arra is jó megoldás, hogy a megtakarított összegből, esetleg a hozzá felvehető fix kamatozású hitelből valaki korszerűsítse a lakása fűtésrendszerét, és ezzel hosszabb távon jelentős megtakarítást érjen el a fenntartási költségeknél. Ha belefér a családi költségvetésbe, akkor a lakástakarék-konstrukciók közül a havonta 20 ezer forintos befizetést érdemes választani, mert ezekkel maximalizálható az állami támogatás, amelynek összege így évente 72 ezer forint lesz. A BankRáció.hu szerint a kiutalási időszakot lerövidítő, júliustól életbe lépő módosítás miatt még népszerűbbé válhatnak a lakástakarék-szerződések, amelyek egyébként hozzájárulhatnak a lakáshitelezési piac fenntartható bővüléséhez is. forrás: Jogi Fórum

2017. április 19, szerda

11:25  Nyelvi jogok bővülése Romániában? - Az egészségügyi törvények módosítása sem változtat a helyzeten
  Félrevezetőnek és károsnak nevezte a nyelvi jogok bővülésének "ünneplését" a romániai egészségügyi törvények múlt heti módosításával kapcsolatban az erdélyi Identitás Szabadságáért Jogvédő Csoport (AGFI) közleményében, a csoport szerint ugyanis törvénymódosítás nem biztosít új nyelvi jogokat.A közleményben az AGFI a törvények áttanulmányozása után arra hívta fel a figyelmet: tévesen tájékoztatták a magyar közvéleményt arról, hogy a törvénymódosítások következtében a magyarok által is lakott erdélyi településeken kötelezővé válna az egészségügyi és szociális szolgáltatásokat nyújtó intézményekben a magyar nyelv használata.      "Az RMDSZ és a sajtó értékelésével ellentétben ezek a törvények nem rendelkeznek a kisebbségekhez tartozó páciensek anyanyelven történő ellátásának biztosításáról, mindössze a kisebbségek nyelvét beszélő szakemberek alkalmazását teszik kötelezővé ezekben az intézményekben" - pontosította a jogvédő csoport.       Példaként a kolozsvári gyermekkórház esetét hozta fel, melyben tavaly súlyosan megaláztak egy balesetben megsérült székelyföldi lányt, mert nem tudott románul válaszolni az orvos kérdéseire. Álláspontja szerint a kolozsvári kórházban "egyetlen magyarul tudó ápoló alkalmazásával is eleget lehet tenni" a most módosított törvény előírásainak. "Így továbbra sem lehet ezekre a jogszabályokra hivatkozva számon kérni, hogy a kolozsvári magyar pácienseket magyarul lássák el a város kórházaiban, még akkor sem ha Kolozsváron 50.000 magyar él" - állapította meg az AGFI.      A csoport hozzátette: a hatályos romániai jogszabályok értelmében a román nyelv ismerete hiányában a pácienst egy általa ismert nyelven kell ellátni. Nyomatékosította: a kisebbségi nyelvi jogok lényege viszont pontosan az, hogy a román nyelv ismeretétől függetlenül is használható legyen a magyar nyelv.       Az AGFI arra hívta fel az erdélyi magyar politikai elit figyelmét, hogy félrevezető "a nyelvi jogok bővülését ünnepelni" a törvénymódosítás kapcsán, és ez a megközelítés gyengíti a közösség jogtudatosságát. A csoport mindezek ellenére figyelemre méltónak tartotta a törvénymódosításokat. "A romániai jogalkotó ugyanis először állapított meg a 20 százalékos etnikai küszöbön túl egy alternatív, 5000 fős küszöböt is, amire várhatóan könnyebben lehet majd hivatkozni az esetleges további jogszabály-módosításokkor" - áll a közleményben.      A román képviselőház a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) kezdeményezésére április 11-én ellenszavazat nélkül fogadta el az egészségügyi törvények módosítását, amely szerint az egészségügyi és a szociális intézményekben is alkalmazni kell olyan dolgozókat, akik beszélik a nemzeti kisebbségek anyanyelvét. A módosított jogszabályok akkor válnak hatályossá, ha Klaus Iohannis államfő kihirdeti ezeket.      A törvénymódosításról az RMDSZ azon a címen számolt be, hogy "lehetővé tettük a magyar nyelv használatát az egészségügyben és a szociális szolgáltatásokat nyújtó intézményekben".       Az AGFI korábban a marosvásárhelyi Civil Elkötelezettség Mozgalommal (Cemo) együtt nyújtott be árnyékjelentést az Európa Tanácshoz a kisebbségvédelmi keretegyezmény tiszteletben tartásáról készített román kormányjelentéshez. forrás: Jogi Fórum
09:34  A Btk. sürgősségi módosítása - Az ET aggályosnak tartja a román eljárást
  Aggodalomra ad okot az, hogy a román kormány sürgősségi rendeletben, nem pedig a megfelelő parlamenti folyamat keretében hajtotta végre a büntető törvénykönyvre vonatkozó - később ugyan visszavont - jogszabályi módosításokat - jelentette ki az Európa Tanács (ET) kiadott nyilatkozatában.A strasbourgi székhelyű Európa Tanács korrupcióellenes szakértőkből álló csoportjának (GRECO) véleménye szerint az olyan messzemenő következményekkel járó kezdeményezéseket, amelyek egyebek mellett a hivatali visszaélésre, hanyag kezelésre, érdekellentétre vonatkozóan hajtanak végre jogszabályi változtatásokat, a parlamentnek alaposan meg kell vizsgálnia és ellenőriznie kell. Szükséges szem előtt tartani az ország korrupcióellenes kötelezettségvállalásait és a szakértői csoport ajánlásait minden jövőbeli jogalkotási kezdeményezés esetében - hangsúlyozták.      A GRECO-csoport szakértői elismerték, hogy az új büntető törvénykönyv és egyéb jogszabályi módosítások a vesztegetéshez és a befolyással való üzérkedéshez kapcsolódóan javarészt megfelelnek a korrupcióra vonatkozó büntetőjogi egyezményeknek. Elmondták, hogy Románia megfogadta a korrupció büntethetővé tételére és politikai támogatások átláthatóságára vonatkozó korábbi ajánlásokat, ugyanakkor arra szólították fel a román hatóságokat, hogy tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy a jogszabályok teljes mértékben megfeleljenek az ajánlásoknak.      A román szenátus február közepén erősített meg azt a sürgősségi kormányrendeletet, amellyel a bukaresti kormány hatálytalanította a büntető törvénykönyv (Btk.) és perrendtartás módosításáról szóló előző, országos tiltakozási hullámot kiváltó sürgősségi rendeletét.      A Grindeanu-kormány február elején elfogadott sürgősségi rendelete egyebek mellett a hivatali visszaélésre, hanyag kezelésre, érdekellentétre vonatkozó cikkelyeknél enyhített a Btk. szigorán. A román kormány sürgősségi rendeletben azonban hatálytalanította a vitatott intézkedését.      Az új rendelet eltörölt minden olyan Btk.-módosítást, amely február 11-én lépett volna hatályba, átmentette viszont a régi rendelet néhány olyan rendelkezését, amely a büntető perrendtartást módosította. Ez utóbbiak közül viszont kikerült az új rendeletből az az - a gyanúsítottak és ügyészség közti vádalkuk gyakorlatát korlátozó - intézkedés, amely szerint csak fél évnél nem régebbi bűncselekményről lehet feljelentést tenni a vádhatóságnál.      A kormány vitatott sürgősségi rendelete arra hivatkozva enyhített a Btk. korrupcióellenes szigorán, hogy a büntetőjog több cikkelye alkotmányellenesnek bizonyult, és ezeket ki kell javítani. Az ellenzék szerint azonban a kormány olyan rendelkezéseket is "becsempészett" a vitatott rendeletbe, amelyeket semmilyen alkotmánybírósági határozat nem tett szükségessé, viszont akadályozzák a korrupcióval vádolt politikusok felelősségre vonását.      A román alkotmány szerint a kormány kivételes esetekben avatkozhat be a törvényalkotásba azonnal hatályba lépő sürgősségi rendeletekkel, amelyeket a későbbiekben a parlamentnek is meg kell vitatnia: megerősítheti, módosíthatja vagy elvetheti őket. forrás: Jogi Fórum
09:09  Állami korrupciós ügyek - Közel 50 ügyben nyomoz a NABU
  Az Ukrán Nemzeti Korrupcióellenes Iroda (NABU) állami vállalatoknál elkövetett 49 korrupciós ügyben folyat jelenleg nyomozást - hozta nyilvánosságra honlapján a hatóság.A NABU előzetes becslései szerint a vizsgálat alatt álló állami cégeknél a korrupciós bűncselekmények által okozott kár meghaladja a 20 milliárd hrivnyát, azaz mintegy 219 milliárd forintot. A vállalatok közül 15 rajta van az ukrán gazdasági minisztériumnak a száz legnagyobb aktívummal rendelkező céget tartalmazó listáján.       Az iroda közölte továbbá, hogy a legtöbb korrupciógyanús esetet az energetikai szektorban, azt követően az agráripari, a bányászati és kohászati konszerneknél, valamint vegyipari cégeknél és a közlekedési ágazatban tárták fel.       Április eleji adatok alapján jelenleg 78 személy ellen indítottak vizsgálatot állami vállalatoknak okozott anyagi kár gyanúja miatt. A gyanúsítottak zöme a cégek közép- és felsővezetői közé tartoznak.       A NABU nyomozói és az ügyészségek korrupció elleni küzdelemmel foglalkozó munkatársai 24 állami korrupciós bűnügyet vittek eddig bíróság elé, amelyek esetében a károkozás összege meghaladja az 1,5 milliárd hrivnyát (16,4 milliárd forint). Ezen felül 41 személyt gyanúsítottak meg a hatóságok hivatalosan.       A hatóság közleménye alapján tavaly a NABU munkájának köszönhetően 116 millió hrivnyát (1,27 milliárd forint) sikerült visszaszerezniük az állami vállatoknak, továbbá csaknem félmilliárd hrivnya (5,47 milliárd forint) elsikkasztását akadályozta meg a korrupcióellenes iroda.       Az UNIAN ukrán hírügynökség emlékeztetett arra, hogy április elején az ukrán hatóságok házkutatást tartottak az állami adóhivatal Kijev megyei vezetőinek irodáiban és lakásán. Az állami tisztségviselőket összesen 160 millió hrivnya (1,75 milliárd forint) törvényellenes adó-visszatérítés jóváhagyásával gyanúsítják.       Komoly sajtóvisszhangot kapott Ukrajnában március elején az, hogy a korrupcióellenes hatóságok meggyanúsították Roman Naszirovot, az ukrán adóhivatal vezetőjét az államot érintő, kétmilliárd hrivnya (21,6 milliárd forint) károkozással, valamint hivatali visszaéléssel. Naszirovnak egy kijevi elitkórház kórtermében olvasták fel és adták át a gyanúsításról szóló hivatalos iratot a NABU egyenruhás munkatársai, mivel a férfi állítólag infarktust kapott. A hatóságok gyanúja szerint azonban tudomást szerzett arról, hogy eljárást készülnek ellene indítani, és ezért feküdt be a kórházba.       A NABU-t 2015-ben hozták létre mint Ukrajna egyik legfőbb korrupcióellenes szervét. A széles joghatósággal rendelkező korrupcióellenes iroda megalapítása egyik fő feltétele volt annak, hogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) folytassa Ukrajna hitelezését. forrás: Jogi Fórum
07:50  MOL-INA ügy - Zágrábnak kell fizetni a döntőbírósági eljárás költségeit
  A svájci szövetségi bíróság szerint Zágrábnak ki kell fizetnie a döntőbírósági eljárás költségeit a Mol-INA-ügyben, annak ellenére, hogy Horvátország fellebbezett a határozat ellen - közölte az N1 horvát hírcsatorna. A horvát kormány még februárban fordult a svájci szövetségi bírósághoz jogorvoslatért. Andrej Plenkovic horvát miniszterelnök a sajtónak akkor úgy nyilatkozott: Horvátország a svájci szövetségi bíróságtól kéri, hogy helyezze hatályon kívül a genfi Nemzetközi Kereskedelmi Jogi Bizottságnak (UNCITRAL) az Ivo Sanader volt horvát kormányfő korrupciós ügyében hozott döntését és Zágrábra nézve kedvezőtlen határozatát. A peranyag összeállításával Zágráb egy svájci ügyvédi irodát bízott meg. A kormányfő szerint a fellebbezés jól előkészített, érvekkel alátámasztott peranyag, amely egyebek között a bírósági testület összetételét és az eljárásban történő meghallgatáshoz való jogot vitatja. Zágráb továbbá felmentést kért a perilleték kifizetése alól, amíg nem születik végleges határozat. Ez utóbbit utasította most el a bíróság.      A magyar sajtó elsőként közölte a hírt, hogy Horvátországnak több mint 30 millió dollárjába (9 milliárd forint) került a döntőbírósági eljárás a Mol-INA-ügyben. Ugyanakkor a horvát kormány máig nem erősítette meg az értesülést.      A genfi szövetségi bíróság azzal indokolta döntését, hogy csak abban az esetben menthető fel valaki a perköltségek kifizetése alól, ha az komoly anyagi gondot jelent számára vagy a másik fél - jelen esetben a Mol Nyrt. - egy kedvezőtlen határozat után nem tudná visszafizetni azt. A bíróság szerint azonban egyik eset sem áll fenn.      A horvát kormány még 2014 elején fordult nemzetközi döntőbírósághoz. A horvát álláspont szerint a Mol korrupció révén szerezte meg az INA irányítását, elmaradtak a részvényesi szerződésben vállalt, a horvát olajfinomítókban eszközlendő Mol-befektetések, és a magyar befektető megsértette a kereskedelmi társaságokra vonatkozó horvát törvényeket. A Mol mindvégig tagadta a vádakat. A genfi döntőbíróság Horvátországnak a vesztegetésre, a társaságirányításra, valamint a 2003-as részvényesi megállapodás állítólagos megszegésére vonatkozó valamennyi kérelmét elutasította.      A döntőbírósági határozat után Plenkovic 2016. december 24-én rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a horvát állam kivásárolja a Mol Nyrt. részesedését az INA-ból.      Az INA 49,08 százaléka a Molé, és a magyar olajtársaság rendelkezik az irányítói jogokkal is a társaságban. A cég 44,84 százaléka a horvát államé. forrás: Jogi Fórum

2017. április 18, kedd

17:24  Megújult büntetőeljárás - Beszélgetés Herke Csongor egyetemi tanárral
  Az országgyűlés plénuma előtt az új büntetőeljárási törvény tervezete. "A javaslat a jelenleginél sokkal gyorsabb és egyszerűbb eljárásra törekszik" - mondja Herke Csongor tanszékvezető egyetemi tanár, aki maga is közreműködött annak kidolgozásában. - Az új Be. által hozott újításokról
12:50  A gyermekvédelmi, gyámügyi igazgatás rendszere - Tanulmány
  forrás: dr. Bana-Nagy Adrienn
11:24  Súlyos hibákat követtek el az orosz hatóságok - Az EJEB vonatkozó ítélete a 2004-es beszláni túszejtésről
  Súlyos hibákat követtek el az orosz hatóságok a véres drámával végződő 2004-es beszláni túszejtéskor, a biztonsági erők például túlzott erőszakot alkalmaztak az ostrom során, ami tovább növelte az áldozatok számát - mondta ki ítéletében az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB).A testület ítélete szerint az orosz államnak a jogsértések miatt 2,955 millió euró kártérítést és 88 ezer euró perköltséget kell kifizetnie a több mintegy 400 felperesnek.      Egy csecsen terrorkommandó mintegy 1100 gyereket, szülőt és tanárt ejtett túszul 2004. szeptember 1-jén egy általános iskolában az észak-oszétiai Beszlánban. Két nappal később máig tisztázatlan körülmények között akcióba léptek a biztonsági erők, az ennek nyomán kialakult vérfürdőben 334 ember, köztük 180 gyerek halt meg.      A strasbourgi székhelyű törvényszék egyhangúlag megállapította, hogy Oroszország megsértette az Emberi Jogok Európai Egyezményének az élethez fűződő jogról szóló 2. cikkét azzal, hogy nem sikerült megelőznie a tragédiát.      Mint a bírósági közleményben írták, az orosz hatóságok tudtak róla, hogy a körzetben terrortámadás van készülőben egy oktatási intézmény ellen, mégsem tettek meg mindent azért, hogy megzavarják az előkészületeket vagy akadályozzák a feltételezett merénylők szabad mozgását, nem fokozták a biztonsági intézkedéseket az iskolákban, és nem is figyelmeztették a veszélyre a lakosságot.      A bíróság amiatt is elmarasztalta Oroszországot, hogy a biztonsági erők "túlzott erőszakot alkalmaztak" azáltal, hogy harckocsikat, gránátvetőket és lángszórókat vetettek be az ostrom során, és ez minden bizonnyal tovább növelte az áldozatok számát. A bírák többsége szerint az is jogsértő, hogy számos hibát elkövettek a művelet megtervezésekor és végrehajtásakor.      Az EJEB azért is elítélte Oroszországot, hogy a későbbi vizsgálatok során nem állapították meg, hogy a körülmények igazolták-e a rendvédelmi erők fellépését.      Az Európa Tanács égisze alatt működő bírósághoz az európai emberi jogi egyezmény előírásainak megsértésére hivatkozva lehet fordulni, amennyiben a panaszosok már minden hazai jogorvoslati lehetőséget igénybe vettek, és nem jártak eredménnyel. forrás: Jogi Fórum
10:09  Az online békéltetést egyre többen használják - A határon átnyúló fogyasztóvédelmi ügyekben is eljárnak
  Elkészült az Európai Unió statisztikája a határon átnyúló online fogyasztóvédelmi vitarendezésről. A Budapesti Békéltető Testület kizárólagos illetékességgel (pénzügyi, biztosítási jellegű ügyek kivételével) bír Magyarországon a határon átnyúló, internetes vásárlásból fakadó viták intézésében, és ezenkívül segíti a hazai és uniós fogyasztókat is, ha fogyasztóvédelmi jellegű kérdéseik vannak.A hazai fogyasztók már közel hatszázszor kerestek meg belföldi és más uniós tagállamban lévő kereskedőket a Budapesti Békéltető Testület szükség szerinti segítségével, ha gondjuk volt valamilyen online megrendelt termékkel vagy szolgáltatással. Ezt a fogyasztóbarát, könnyen kezelhető fogyasztóvédelmi honlapon (www.ec.europa.eu/odr) tehették meg. Jellemző, hogy a magyar fogyasztóknak leginkább a Romániából történő online vásárlásokkal akadt gondjuk. Azonban ezekben az eljárásokban is az eMAG bukaresti székhelyű webáruház magatartásának köszönhetően a viták megoldódtak. Magyar cégekkel szemben pedig már több mint ezren nyújtottak be belföldről és külföldről online panaszt az Európai Bizottság által létrehozott internetes felületen, amelynek segítségével a vita akár a karosszékből rendezhető. Sokszor az ügyek már amiatt is megoldódnak, hogy a fogyasztó használja a honlapot, és nem hagyja annyiban a korábbi elutasító választ.  Ehhez, ha még azt is hozzátesszük, hogy a Budapesti Békéltető Testület egyébként 2016-ban 5101 ügyet zárt le ingyenes, gyors eljárása keretében, és a megyei testületek is élenjártak a viták kezelésében a több ezres számokkal, akkor egyértelmű tény: egyre többen ismerik a fogyasztóvédelemben kulcsfontosságú szerepet betöltő békéltető testületeket. Az Európai Unióban eddig benyújtott összes online panasz közül leginkább ruházati cikkekkel és lábbelikkel (11 %), légitársaságokkal szemben (9 %), illetve információ-technológiai eszközökkel (8 %), azaz mobiltelefonokkal, tablet PC-kkel, laptopokkal és egyéb hasonló árucikkek miatt indultak meg az online vitarendezési eljárások. Szórakoztató jellegű elektronikai termékekkel (fényképezőgép, videokamera, DVD-lejátszó, televízió, stb.) a kérelmek több mint 5 %-a függött össze, és ezzel közel egyezik a mobiltelefon-szolgáltatások (5 %) miatt benyújtott beadványok száma.  A sort ez után a szabadidős termékekkel (például: sporteszközök, hangszerek) kapcsolatos panaszok követik (4 %), de online vásárolt lakberendezési cikkekkel (4 %) is többször gyűlt meg a bajuk a fogyasztóknak. Unió-szerte a honlapon benyújtott vitás ügyek közel 3 %-a függött össze járművek és egyéb személyszállító eszközök alkatrészeivel és tartozékaival. Ezzel közel egyezik az internet-szolgáltatás valamilyen hibájával kapcsolatosan beadott kérelmek száma (2,53 %). Végül az Európai Unióban a tíz leggyakrabban kifogásolt gazdasági ágazat közül az "utolsó helyen" a nagyméretű háztartási készülékkel összefüggő vitás esetek száma áll, a maga 2 %-ával. A tapasztalatok igazolják, hogy a magyar fogyasztók megismerték és elkezdték használni az uniós békéltető honlapot. Emellett sokszor az ügy már azzal is megoldódik, ha a fogyasztó nem adja fel pusztán azért, mert kezdetben elutasítást kapott és ezt követően panaszt nyújt be. Az egyik szóban forgó és rendeződött vita például százötvenezer forintos laptoppal függött össze, amelyet magyar fogyasztó rendelt meg a külföldi webáruházból, 8 GB-os memóriával. Két hónappal később derült ki számára, hogy valójában csak 4 GB-os típust kapott, amikor nagyobb memóriaigényű programokat futtatott a gépen. Panaszt tett a vállalkozásnál, és elutasították azzal, hogy kizárólag a cég által vállalt harmincnapos garancia keretében küldhette volna vissza a terméket, ami viszont már letelt, így az üggyel nem tudnak foglalkozni. A panaszos nem hagyta annyiban az ügyet és kérelmet nyújtott be. Válaszában a webáruház már teljesen máshogy állt a kifogáshoz, felülvizsgálta álláspontját és elnézést kért, elismerte a hibás teljesítést, a vita pedig pozitív véget ért. Az internetes vásárlás mellett légi személyszállítási szolgáltatás miatt veszik igénybe legtöbbször a fogyasztók az uniós békéltető honlapot, amely ez esetben is sokszor jelentett számukra megoldást. Az egyik ügyben egy külföldi fogyasztó százharminc eurós összeget kapott vissza, mert bizonyítani tudta, hogy valóban fennállt az a rendkívüli eset, amelyre a honlapon benyújtott kérelmében hivatkozott. Egy másik beadvány szerint a panaszosok járattörlés miatt étlen-szomjan hosszú órákat kényszerültek várakozni a reptéren, mivel a légifuvarozó nem bocsátott rendelkezésükre étkezést, frissítőt, ami egyébként kötelező. Ezért saját költségükre vásároltak ennivalót, üdítőt az amúgy drága büfében, és ezeknek az árát kérték vissza. A vállalkozás erre nem volt hajlandó, később viszont az online vitarendezési eljárásban megtérítette a fogyasztók kárát, mivel a fogyasztók becsatolták a számláikat. Előfordult, hogy a légitársaságok által többszáz forintos percdíjjal üzemeltetett telefonos ügyfélszolgálatok okoztak problémát, és ezért indítottak eljárást a fogyasztók. Így megtörtént, hogy a panaszos 7250 Ft-os, elektronikus vócsert igényelt és azt ki is fizette, de az arról szóló e-mailt már nem kapta meg, így pedig fel sem tudta használni. Mikor ezt jelezte a cégnél telefonon, hosszú perceken keresztül várakozott, így nagyobb telefonszámlát kapott, mint amennyibe a vitatott vócser került. Az eljárásnak köszönhetően a légitársaság jóváírta a telefon miatt kiszámlázott összeget. Az online vitarendezési eljárás számos ügyben megoldást nyújt, ha a fogyasztónak internetes vásárlással támadt gondja. Bátran forduljon ezért ilyen és ehhez hasonló esetekben a Budapesti Békéltető Testülethez! forrás: Jogi Fórum
09:24  A civil szervezetek átláthatóságáról kezd tárgyalni a parlament - Az Országgyűlés munkájáról
  Négynapos üléssel folytatja munkáját az Országgyűlés a következő két hétben. A képviselők szerdán kezdik tárgyalni a civil szervezetek átláthatóságáról szóló törvényjavaslatot.Az ülés kedden 13 órakor napirend előtti felszólalásokkal kezdődik, amit az interpellációk, majd az azonnali kérdések követnek. Ezután kezdődhet vita a munka törvénykönyvének változtatásáról, ami a teljesítendő munkaidő és az üzemidő összehangolását javítaná a parlament gazdasági bizottságának kezdeményezésére.      A képviselők szerdán szavaznak a belügyminiszter legutóbbi törvénymódosító csomagjáról, továbbá arról a javaslatról, amellyel az állam ingyenesen a református egyház tulajdonába adja a geszti Tisza-kastélyt.      A határozathozatalok után - kilenc másik indítvány tárgyalását megelőzően - kezdődhet általános vita a külföldről támogatott szervezetek átláthatóságáról szóló törvényjavaslatról. Az előterjesztők egyike, Gulyás Gergely, a Fidesz frakcióvezető-helyettese korábban erről azt mondta, hogy az elmúlt két évben különösen fontossá vált a külföldről támogatott civil szervezetek finanszírozásának átláthatósága, hiszen Magyarországnak ezen keresztül is meg kell védenie magát. A Soros György által támogatott szervezetek minden korábbinál élesebben támadják a magyar kormányt azzal a céllal, hogy szétzilálják a magyar határvédelem rendszerét és kikényszerítsék a bevándorolók szabad bejutását - jelentette ki, fontosnak ítélve, hogy minden esetben tudható legyen, kik a támogatók, függetlenül attól, hogy egy civil szervezet Soros Györgytől, oroszoktól vagy például az unió tagállamaitól kap támogatást.      Csütörtökön további nyolc előterjesztés kerül terítékre, köztük a versenyképesség javítását célzó törvénymódosítások és a hírközlésről szóló jogszabály változtatása.      Az ülés április 24-én kérdésekkel és azonnali kérdésekkel ér véget. forrás: Jogi Fórum
08:34  Egyre hatékonyabb az adóellenőrzés - Az ekáernek köszönhető a változás
  Egyre hatékonyabban lépnek fel az illegális kereskedelem ellen az adóellenőrök az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszernek (ekáer) köszönhetően, amely az adóhatóság "nehézfegyvere", ugyanakkor sok vállalkozó nincs tisztában valamennyi szabállyal - hívta fel a figyelmet Falcsik István, az RSM Hungary vám- és jövedéki tanácsadás üzletágvezetője bejegyzésében. A szakértő szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) soha nem dolgozott olyan informatikai elemző rendszerrel, amelyből olyan hatékonyan lehet az adóellenőrzéshez adatokat rendszerezni, mint az ekáerből. Az ekáer-adatszolgáltatás jövedéki ellenőrzés és bírság alapja lehet, hiszen a beérkező adatokból kiszűrhetők a jövedéki terméket szállító, de jövedéki engedéllyel nem rendelkező adózók - figyelmeztet.          Az elmúlt hetekben sok olyan üggyel találkoztak, amelynél a jövedéki ellenőrzésre érkező pénzügyőrök biztosra mentek, az eljárásukból látni lehetett, hogy tudják, miért jöttek, tisztában vannak azzal, hogy a gazdálkodó olyan termékkel rendelkezik, kereskedik, amelyhez jövedéki engedélyre lenne szükség, és tudják azt is, hogy ilyen engedély nincs a vállalat birtokában - mondta.       A hatóság magabiztos fellépésének oka, hogy az ekáeren keresztül beérkező adatok alkalmasak arra is, hogy az informatikai rendszer halmazokat képezzen a szállításra bejelentett termékről, az érintett gazdálkodóról, valamint a NAV adatbázisában nyilvántartott jövedéki alanyokról. Ha az ekáerben jövedéki terméket jelentenek be, és a gazdálkodó nem szerepel a hatóság jövedéki alanyokat rögzítő nyilvántartásában, azaz nincs engedélye a tevékenységre, nyomban kiderül.       A jövedéki adó és termékdíjfizetési kötelezettség már a legkisebb mennyiségekre is érvényes. Sok gazdálkodó nem tudja azonban, hogy az általa használt vagy külföldről behozott olajszármazék, amelyet a mindennapi tevékenysége során kis mennyiségben használ, jövedéki termék, hasonlóan ahhoz a kemikáliához, amivel eszközöket, helyiségeket tisztítanak, fertőtlenítenek. Ugyanez a helyzet a termékdíj-kötelezettséggel is: a lebontott csomagolás vagy hulladék elszállítása, és annak ekáer-bejelentése által szolgáltatott adatok alapot képezhetnek egy termékdíj-ellenőrzésre.       A fuvarok tartalmát érdemes jövedéki adó szempontjából is átgondolni. Ha nem a hatósági ellenőrzés kapcsán döbben rá valaki, hogy milyen kötelezettségei vannak, megelőzhetőek a bírságok, pótlékok, esetleg a megbízható státusz elvesztése.       A köztartozásokra vonatkozó jogalkotás és jogalkalmazási gyakorlat abba az irányba halad, hogy amennyiben a gazdálkodó maga tárja fel elkövetett hibáját, szankciók nélkül tudja korrigálni. Ez azonban semmit nem ér, ha a gazdálkodók nem érzik annak szükségességét, hogy időszakonként - megelőzve a hatóságot -  áttekintsék saját tevékenységüket a kockázatok szempontjából - írta a szakértő. forrás: Jogi Fórum
08:14  Kiegyezett a Google az orosz monopóliumellenes hatósággal - Kétévi pereskedést zártak le
  A Google kétévi pereskedés után 439 millió rubeles (mintegy 7,8 millió dolláros) bírság kifizetésében állapodott meg az orosz Szövetségi Monopóliumellenes Szolgálattal.A hatóság a Jandeksz (Yandex) vezető orosz online szolgáltató panasza alapján 2015 szeptemberében állapította meg a törvénysértést. Az orosz cég azt kifogásolta, hogy az egyébként Google tulajdonában lévő Android platformon csak az amerikai internetes óriásvállalat előtelepített alkalmazásait lehetett használni. Emellett a platformon a Google kereső alapértelmezett, a konkurens szolgáltatók hozzáférése pedig korlátozott volt.      A megállapodás értelmében - a bírságon felül - a Google nem akadályozza majd harmadik felek alkalmazásainak előtelepítését.   forrás: Jogi Fórum

2017. április 13, csütörtök

13:54  Az ÁSZ átadta az Országgyűlésnek a 2016. évi beszámolóját - Az Állami Számvevőszék megállapításai
  Az Állami Számvevőszék benyújtotta a 2016-os tevékenységéről és működéséről szóló beszámolóját az Országgyűlésnek. A tájékoztatót Domokos László elnök az Országházban adta át dr. Gulyás Gergelynek, az Országgyűlés alelnökének. Az ÁSZ 2016-ban is rajta tartotta a szemét a makrogazdasági folyamatokon és az államadósság alakulásán, hozzájárult a költségvetési tervezés átláthatóságához. Az ÁSZ ajánlásai és javaslatai alapján több jogszabály is módosult, a Számvevőszék ellenőrzési tapasztalatai alapján 2016. évi Beszámolójában további felvetéseket is megfogalmazott az Országgyűlés számára több, a közpénzügyeket érintő szabályozás felülvizsgálata érdekében.Az Állami Számvevőszék 2016-ban összesen 260 jelentést hozott nyilvánosságra. Az ellenőrzések hasznosulása érdekében az ÁSZ 2232 javaslatot fogalmazott meg és további 169 figyelemfelhívó levelet küldött az ellenőrzött szervezeteknek, a feltárt szabálytalanságok, hiányosságok kijavítása, valamint a beazonosított kockázatok csökkentése érdekében. Ez azt jelenti, hogy 2016-ban minden egyes munkanapra jutott legalább egy számvevőszéki jelentés és az ÁSZ mintegy két és fél ezer ponton járult hozzá a közpénzügyek rendbetételéhez. A javaslatok alapján az ellenőrzöttek 471 intézkedési tervet készítettek, melyek végrehajtását az ÁSZ utóellenőrzések keretében értékelheti. 2016-ban az ÁSZ minden korábbinál nagyobb hangsúlyt helyezett az utóellenőrzésekre, összesen 54 önálló utóellenőrzést fejezett be. Az ÁSZ egész évben nyomon követte a költségvetési folyamatokat, véleményével és elemzéseivel támogatta a 2017. évi büdzsé megalkotását, hozzájárult a költségvetési tervezés átláthatóságához. ÁSZ ellenőrzéseket végzett közpénzügyi kockázatokat hordozó, kiemelt társadalmi jelentőségű és korábban ellenőrizetlen területeken, valamint felügyeleti, hatósági, ellenőrzéseket végző szervezeteknél is. Ennek keretében kiemelten fókuszált az ellenőrzők ellenőrzésére, ahol a Magyar Államkincstár, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a Magyar Nemzeti Bank tevékenységét, továbbá a könyvvizsgálói kamara tevékenységét is értékelte. Emellett az ÁSZ megkezdte az ellenőrzést végző szervezetek ellenőrzési módszereinek áttekintését és elemzését, az államháztartás ellenőrzési rendszer módszertani megújítására hívta fel a figyelmet. A Számvevőszék nagy hangsúlyt fordított az állami vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlás ellenőrzésére, értékelte a magyarországi diplomás pályakövetés fejlesztését és működését, valamint nemzetközi együttműködés keretében a turizmusfejlesztési intézkedéseket. A 2015-ben történt, brókercégekhez kapcsolódó események kockázatait értékelve, valamint azok társadalmi jelentőségére tekintettel terjesztette ki az ÁSZ a belső kontrollrendszer ellenőrzését az érintett önkormányzatok befektetési döntéseire is, továbbá ellenőrizte az önkormányzatok adósságrendezési eljárásait is. Az Állami Számvevőszék értékelte 2016-ban több kórház, valamint a vízügyi igazgatóságok gazdálkodását, eddig ellenőrizetlen területként pedig ellenőrzés alá vonta a megyei hatókörű múzeumok gazdálkodását, továbbá megkezdte a felsőoktatási intézmények utóellenőrzését is. 2016-ban ütemezetten folytatódtak az önkormányzati és állami tulajdonú, vagy többségi állami tulajdonú gazdasági társaságok ellenőrzései, ahol sor került több tucat, a rezsicsökkentésben is érintett önkormányzati távhő- és hulladékgazdálkodó társaság ellenőrzésére. 2016-ban az ÁSZ nemzetközi és hazai szinten is tovább szélesítette tevékenységét a megelőzésen alapuló korrupció elleni fellépés és az integritásalapú szervezeti kultúra terjesztése terén. Az ÁSZ minden ellenőrzésében megjelent az integritási szemlélet érvényesítésének értékelése, ahol ezt jogszabály lehetővé teszi. A Számvevőszék tavaly hatodik alkalommal végezte el a magyar közszféra korrupciós kockázatait feltérképező évenkénti integritás felmérését, amelyhez 2016-ban már 3002 szervezet csatlakozott, továbbá az ÁSZ első alkalommal elvégezte az állami és önkormányzati cégek korrupciós védettségének feltérképezését is. Mindemellett a Számvevőszék szakmai kezdeményezése alapján 2016-tól Magyarország mintegy 75 fejlődő országban támogatja a korrupció elleni hatékony fellépést. Az Országgyűlés határozatának megfelelve a Számvevőszék - miszerint szélesítse a vezetői rendszerekre vonatkozó tanácsadó tevékenységét és támogassa az etikus közpénzügyi vezetőképzést - 2016-ban megkezdte a Miskolci Egyetemmel közös közszolgáltatási elemző képzését. Szintén Országgyűlési határozat alapján az ÁSZ tanulmányt készített, mely a jövőben támogatást nyújt a jelentős beruházások integritási kockázatainak azonosításához és az ezt kezelő kontrollok kialakításához. forrás: Jogi Fórum
10:54  Az on-line kereskedelemre fókuszálhat a Gazdasági Versenyhivatal - Versenykorlátozások elleni küzdelem hatékonyságát növelhetik a polgári perek
  Várhatóan a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) fókuszába kerül az on-line kereskedelem a következő években - hangzott el a Hegymegi-Barakonyi és Társa Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda és a Vállalati Jogtanácsosok Európai Egyesülete (ACCE) közösen tartott konferenciáján. A polgári bíróságokon indított kártérítési perek növelhetik a versenykorlátozások elleni küzdelem hatékonyságát.A jól működő vállalati megfelelési programok hozzájárulhatnak a versenyt sértő magatartások megelőzéséhez és felderítéséhez. Amennyiben a vállalkozások már a GVH előtti eljárás során jóvátennék az okozott kárt, azzal hatékonyan járulhatnának hozzá a versenysérelmek orvoslásához - hangsúlyozta Tóth András, a Gazdasági Versenyhivatal elnökhelyettese, a Versenytanács elnöke. A GVH elnökhelyettese úgy véli, a hivatalnak meg kell vizsgálnia, hogy a jövőben miként tudná a vállalkozások megfelelési erőfeszítéseit és tevőleges jóvátételét ösztönözni.  A vállalkozásoknak jelenleg is van módjuk a bírság elkerülésére vagy csökkentésére, ha együttműködnek a versenyhatósággal - mutatott rá Hegymegi-Barakonyi Zoltán, a Baker McKenzie budapesti irodájának vezetője, a Magyar Versenyjogi Egyesület elnöke. Ezek közül kiemelte az engedékenység és az egyezség lehetőségét, hozzátéve, hogy a cégeknek minden esetben gondosan mérlegelniük kell eljárási lépéseik előnyeit és kockázatát. Más európai versenyhatóságokhoz hasonlóan a GVH-nak is várhatóan a fókuszába kerül az on-line kereskedelem a következő években - hívta fel a figyelmet Horányi Márton a Baker McKenzie versenyjogi partnere. A továbbeladási ármeghatározás, a geo-blocking és árdiszkrimináció kérdésein túl az algoritmus alapú ármeghatározás problémáit is vizsgálni fogják a hatóságok. A versenyhivatalok versenykorlátozások elleni küzdelmének egyre gyakoribb és hatékonyabb kiegészítője lehet a jövőben a polgári bíróságok előtti versenyjogi perek, amelyekben a sérelmet szenvedett piaci szereplők követelhetnek kártérítést a versenyjogot sértő cégektől. Egy európai irányelv átültetése révén 2017. január közepén változott a magyar szabályozás e téren, ami várhatóan növeli majd a perlési kedvet. Ezzel kapcsolatosan Horváth M. András, a Baker McKenzie versenyjogi szakértője külön kiemelte a bizonyítékok megszerzését segítő új eljárási szabályokat. A bíróság az uniós irányelvnek megfelelő új szabályok szerint szélesebb körben kötelezheti a károkozó cégeket a birtokukban lévő bizonyítékok kiadására, a károsultnak ugyanis nem kell pontosan megneveznie a szükséges iratokat, elegendő lesz azok típusát, kategóriáját megjelölnie. forrás: Jogi Fórum
10:24  Törvényjavaslat a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása ellen - Összhang a nemzetközi előírásokkal
  A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni szabályrendszer megerősítése, valamint a nemzetközi előírásokkal való teljes összhang megteremtése érdekében a kormány két törvényjavaslatot nyújtott be az Országgyűléshez - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
08:24  Családi pótlék indexálása - A német szövetségi kormány ragaszkodik a döntéshez
  Brüsszel ellenvetéseinek dacára a német szövetségi kormány továbbra is ragaszkodik az uniós társállamokból érkező munkavállalók nem Németországban élő gyermekei után járó családi pótlék úgynevezett indexálásához, vagyis ahhoz, hogy a támogatás összegét igazítsák a gyermek lakóhelyén jelentkező létfenntartási költségekhez - jelentette be szerdán Berlinben a kormány szóvivője.Steffen Seibert tájékoztatóján kiemelte, hogy a berlini vezetés elkötelezett az Európai Unión belüli szabad mozgás mellett, de azt is vallja, hogy ezt az uniós alapszabadságot mindig a változó körülményeknek megfelelően kell szabályozni, különben "egyensúlytalanság" alakulhat ki. Éppen ez fenyeget, ha a családi pótlék összege nem arányos annak a tagországnak a létfenntartási költségeivel, amelyben a gyermek nevelkedik.      Ugyanakkor a német kormány azzal is tisztában van, hogy az indexálás bevezetéséhez egyelőre hiányzik az uniós jogi alap, ezért felszólítja a brüsszeli Európai Bizottságot, hogy dolgozzon ki javaslatot, lehetőleg a tagállami szociális biztonsági rendszerek koordinációjáról szóló szabályok már zajló módosításának keretében - mondta Steffen Seibert.      Hozzátette, hogy a kormány minderről szerdai ülésén állásfoglalást fogadott el, amelyet "nyomatékosan képvisel" majd az uniós testületekben.       Berlini értesülések szerint a kereszténydemokrata (CDU) vezetésű pénzügyminisztérium korábban már törvényjavaslatot is készített a családi pótlék indexálásáról, de a koalíciós társ szociáldemokraták (SPD) ellenállása miatt végül az előterjesztés helyett csak a jövőbeli, lehetséges szabályozás alapelemeit rögzítő állásfoglalás került a kormány elé.      A szociáldemokraták arra hivatkozva utasítják el a pénzügyminisztérium javaslatát, hogy ellentétes az uniós joggal. Azonban a nagykoalíció valamennyi pártja - a CDU és az SPD mellett a bajor CSU is - egyetért abban, hogy be kell vezetni az indexálást.        A szándékról tájékoztatta az Európai Bizottságot egy közös levélben a német pénzügyminisztérium és két SPD-s vezetésű minisztérium, a gazdasági és a munkaügyi tárca. A brüsszeli testület válaszában a fenntartásait hangoztatta és jelezte, hogy nem tervezik a szabályozás átalakítását.      A pénzügyminisztérium előterjesztése alapján az indexálás 15 uniós társállamot érintene, köztük Magyarországot. A változtatás a családi pótlék 50 százalékos csökkentésével járna Magyarország és Bulgária, Horvátország, Lengyelország és Románia esetében, további 10 ország esetében pedig 75 százalékos csökkentést eredményezne a jelenlegi szabályok alapján Németországban járó családi pótlékhoz képest.      A pénzügyminisztérium legutóbbi, tavaly novemberi adatai szerint a német állam mintegy 185 ezer olyan, nem német állampolgárságú gyerek után fizet családi pótlékot, aki nem Németországban lakik. Ez éves szinten csaknem 540 millió eurós teher a költségvetésnek. Az indexálás nagyjából 160 millió eurós megtakarítást hozhat.      A családi pótlék indexálásának ötlete a Nagy-Britannia és az EU viszonyának újrarendezéséről kidolgozott 2016. februári EU-s megállapodásból származik. A megállapodás nem lépett életbe, mert a brit választók végül hazájuk uniós tagságának megszüntetése (Brexit) mellett döntöttek a tavaly júniusi népszavazáson.          A családi pótlék Németországban 18 éves korig jár, vagy legfeljebb 25 éves korig, ha a gyerek tovább tanul. A családi pótlék összege az idén az első és a második gyerek után havi 192 euró (59 500 forint), a harmadik gyerek után 198 euró, a negyedik és az összes többi gyerek után 223 euró.   forrás: Jogi Fórum

2017. április 12, szerda

14:24  Közreműködő a szerződésben - Az új Ptk. alapján
  A szerződésben rögzített jogok gyakorlásához és kötelezettségek teljesítéséhez általában más személy közreműködését is igénybe lehet venni. - Milyen változásokat hozott az új Ptk. a közreműködő igénybevétele és a felelősségi szabályok tekintetében?
14:04  Felsőoktatási törvény módosítása - Vizsgálatot indít az Európai Bizottság
  Vizsgálatot indít az Európai Bizottság a magyar felsőoktatási törvény előző heti módosításával kapcsolatban, amely sokak szerint bezárással fenyegeti a budapesti Közép-európai Egyetemet (CEU) - jelentette be Frans Timmermans, a brüsszeli testület első alelnöke.Timmermans közlése szerint a szervezet azt fogja vizsgálni, hogy a törvénymódosítás összhangban áll az Európai Unió alapértékeivel. Mint mondta, a lépés érinthet uniós jogot, meg kell vizsgálni például, hogy a törvény sérti-e a szolgáltatásnyújtás és a letelepedés szabadságát.      Hozzátette, az objektív, tényeken alapuló vizsgálatot a lehető leghamarabb le akarják zárni.      Az alelnök emellett arról is beszélt, hogy az Európai Bizottság saját válasszal fog előállni a magyar kormány Állítsuk meg Brüsszelt! nevű kampányára.   forrás: Jogi Fórum
13:04  Nemzeti kisebbségek anyanyelvhasználatának biztosítása - Az egészségügyben alkalmazni kell a kisebbségi nyelvet beszélő dolgozókat
  Megszavazta a román képviselőház azt a módosító indítványt, amely szerint az egészségügyi és a szociális intézményekben is alkalmazni kell olyan dolgozókat, akik beszélik a nemzeti kisebbségek anyanyelvét.A Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) törvényhozói által beterjesztett indítvány rögzíti, hogy ez a kötelezettség olyan településekre vonatkozik, ahol egy nemzeti kisebbség számaránya az összlakossághoz képest eléri a 20 százalékot, vagy a településen legalább 5000 olyan személy él, aki egy nemzeti kisebbséghez tartozik.      Az indítvány mellett 263 képviselő szavazott, nem volt egyetlen ellenszavazat sem. A szenátus már korábban elfogadta az indítványt, amelyet még Klaus Iohannis elnöknek kell aláírnia, hogy hatályba lépjen.      Az RMDSZ tájékoztató hírlevele szerint Korodi Attila képviselőházi frakcióvezető úgy értékelte: az erdélyi magyarok jogos elvárása vált valóra, hiszen Románia még mindig nem ültette át a gyakorlatba a Regionális vagy Kisebbségi Nyelvek Európai Chartájában foglaltakat, amit Bukarest már 1995-ben aláírt. Kiemelte, a romániai magyarság számára újdonság, hogy nem csak ott válik kötelezővé a magyar nyelv használata az egészségügyben, ahol a magyarok számaránya eléri a 20 százalékot, hanem több, szórványnak számító erdélyi nagyvárosban is, így például a betegek Aradon, Kolozsváron, Brassóban, vagy Temesváron is fordulhatnak orvoshoz magyarul.      Csép Andrea, az RMDSZ parlamenti képviselője kijelentette: a törvény előírja, hogy a kórházakon kívül a szociális ellátást biztosító intézményekben is, így például gyermek- és öregotthonokban is alkalmazni kell az adott kisebbség nyelvén beszélő dolgozókat.      Az RMDSZ azt követően terjesztette be a módosító indítványt, hogy tavaly márciusban a kolozsvári gyermekkorház egyik orvosa megalázott egy székelyföldi kislányt és annak hozzátartozóit hiányos román nyelvtudásuk miatt. forrás: Jogi Fórum
11:04  Az igazságügyi lőfegyvertan alapvető kérdései - Tanulmány
  leírás nincs publikálva
10:09  Alkotmánybírák büntetőjogi felelősségre vonhatósága - Romániában megnehezítenék az eljárást
  Romániában csak akkor indíthatnak az ügyészek bűnvádi eljárást egy alkotmánybíró ellen, ha ezzel egyetért az alkotmánybíróság kétharmada - döntött a román képviselőház.A román parlament alsóháza "első házként" tárgyalta az egyik nemzeti kisebbségi képviselő módosító indítványát, amit a későbbiekben a szenátusnak, mint "ügydöntő testületnek" kell elfogadnia. A tervezet szerint egy alkotmánybíró ellen csak akkor indíthatnak büntetőjogi vizsgálatot, emelhetnek vádat, csak akkor vehetik őt őrizetbe vagy végezhetnek nála házkutatást, ha ezt a kilenc tagú alkotmánybíróság kétharmados többséggel jóváhagyja.      Romániában a törvényhozói mandátummal rendelkező jelenlegi vagy volt kormánytagok esetében van érvényben hasonló jogszabály, így ellenük csak akkor indulhat büntetőjogi eljárás, ha a román parlament illetékes háza jóváhagyja az ügyészek kérését.      Az alkotmánybírákra vonatkozó tervezetet a képviselőház 178 támogató szavazattal fogadta el, 39-an szavaztak ellene és 51-en tartózkodtak. Az elfogadását a kormánypártok támogatták. Az ellenzéki pártok azt kifogásolták, hogy a tervezet a törvény fölé emelné az alkotmánybírákat, és szerintük indokolatlan ilyen széles körű "mentelmi jogot" biztosítani számukra.      Toni Grebla volt alkotmánybíró ellen két évvel ezelőtt indított eljárást az ügyészség, amely befolyással való üzérkedéssel és kenőpénz elfogadásával vádolta. 2015 szeptemberében emeltek ellene vádat, jelenleg még zajlik a per.   forrás: Jogi Fórum
08:54  Jogi válaszok az NVB-től - Számos beadvány a testület előtt
  A Nemzeti Választási Bizottság (NVB) mindig jogi választ ad a politikailag túlfűtött, motivált kérdésekre is - emelte ki az NVB elnöke. Patyi Andrást annak kapcsán kérdezték, hogy számos népszavazási kérdés beadványát nyújtották be a testület elé. Az NVB elnöke elmondta: kedden is jogi választ adtak, mind a hét kérdésben egyhangúlag hozták meg az elutasító döntést.      Az NVB elnökét kérdezték a Momentum által benyújtott, de még nem elbírált kérdésekről is. Ezek egyike a kormányfői mandátumot érinti. Ennek kapcsán Patyi András megjegyezte, hasonló kérdésben már 2014-ben döntött a testület, s az elutasításukat akkor a Kúria részletes indoklással hagyta helyben. A miniszterelnöki pozícióról az alaptörvény rendelkezik - fűzte hozzá a testület elnöke.      Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) rektoraként reagált az intézmény egyik uniós projektjével kapcsolatos, a sajtóban megjelent állításokra is. Elmondta, 2015 elején kezdtek el dolgozni két nagy fejlesztési projekten, amelyeket az egyetem szigorú fenntartói testületi jóváhagyásával folytattak. A két - összesen 30 milliárd forint értékű - fejlesztési projektről tett fel kérdéseket a Miniszterelnökségnek az unió bizottságának egyik osztálya. Ezek a kérdések szivárogtak ki. A válaszok még el sem készültek.      Kiemelte: a két projektnek százezer ember érintettje, több mint ezren dolgoznak benne, körülbelül ötven intézmény működik közre. Így a fejlesztési forrásból is más felsőoktatási intézményekkel, kutatóműhelyekkel, állami hivatalokkal közösen gazdálkodnak. Ezzel együtt az NKE rektora kiemelte: az egyetemmel szemben nincs vizsgálat. forrás: Jogi Fórum
07:40  Szűkül a NAV lehetősége ügyletek átminősítésére - A Kúria legfrissebb döntésének következménye
  Az adóhatóság és az adózó közötti viták egyik leggyakoribb terepe, hogy egy láncértékesítéses ügyletben részt vevő adózó milyen feltételek mellett vonhatja le a rá áthárított áfát. A küzdelemben az adóhatóság a minap egy újabb pofont kapott, amikor a Kúria, precedensértékű ítéletében nem értett egyet az adóhatóság azon gyakorlatával, amely a láncügyletek szereplőit rendszeresen ügynökké minősíti át. Ráadásul a Kúria ítélete lényegesen messzebb is mutat és általánosan is korlátozza az adóhatóság jogát arra, hogy az adózók ügyleteit kénye-kedve szerint minősítse át- foglalta össze a Jalsovszky Ügyvédi Iroda.

2017. április 11, kedd

13:04  Megtévesztő tájékoztatás miatt 3 millió forintos bírság - Az MKB-t büntette a jegybank
  A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 3 millió forintra bírságolta az MKB Általános Biztosító Zrt.-t, mivel a társaság a casco biztosítási díjakról megtévesztően tájékoztatta a fogyasztókat - közölte a jegybank. A tájékoztatás szerint az MNB hivatalból vizsgálta, hogy az MKB Általános Biztosító Zrt. honlapján 2014. január 1-től közzétett Idősebb autó - alacsonyabb casco díj című tájékoztató megfelel-e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló jogszabálynak.      Az MNB megállapította, hogy a biztosító a gépjármű, illetve az ügyfél életkorával arányosan csökkenő díjakkal népszerűsítette ajánlatait, ezért a fogyasztók arra számíthattak, hogy az értékcsökkenéssel arányos díjcsökkenést érhetnek el. A tájékoztatóból azonban nem derült ki, hogy a konstrukció szerint a biztosítási díjak csak a gépjármű 7 éves koráig, illetve a szerződő 31. életévének betöltéséig csökkennek - tették hozzá.      A jegybank szerint pontatlanul tüntették föl azt is, hogy minden biztosítási évfordulónál az értékvesztéshez igazodóan csökkentett díjakkal újulnak meg a szerződések: valójában a díjcsökkenést eredményező szorzók a gépjármű 7 éves koráig is csak kétévente változnak, így az öregedésből eredő kedvezmény egyes biztosítási időszakokban nem érvényesült. Ráadásul számos egyéb díjszámítási tényező is befolyásolja a következő biztosítási időszakra irányadó biztosítási díjat, így a kedvezmény tényleges érvényesítése ellenére sem garantálható, hogy az minden esetben csökkenni fog - írták.      Az MNB enyhítő körülményként értékelte, hogy a biztosító a kifogásolt tájékoztatót már a vizsgálat lezárása előtt eltávolította a honlapjáról. forrás: Jogi Fórum
11:44  Az Ab, a Kúria és az IM közös konferenciája - A jogállamiság létfontosságú közös ügy
  A jogállamiság, az alapjogvédelem színvonala az Alkotmánybíróság (Ab), a bíróságok és az Igazságügyi Minisztérium (IM) létfontosságú közös ügye és felelőssége - mondta Sulyok Tamás, az Ab elnöke az Ab, a Kúria és az IM közös konferenciáján Budapesten. A három intézmény között korábban is voltak kapcsolódási pontok, ezekből valódi közös ügyek azonban csak az Alaptörvény hatályba lépésével váltak. A közös munkában mindhárom szervezetre rendkívül fontos, más intézmény által nem pótolható feladat hárul - tette hozzá.      Az Ab korábban főként a törvényhozást ellenőrizte, az Alaptörvény életbe lépése óta már mindhárom hatalmi ág - a törvényhozás, a végrehajtás és a bírói hatalom - felett alkotmányos kontrollt gyakorol, ezen belül pedig legnagyobb hangsúlyt a bírói döntések alkotmányossági felülvizsgálata kapja - fejtette ki az Ab elnöke megnyitó beszédében.      Hatékony alapjogvédő munka kizárólag sokoldalú és egymás hatáskörét tiszteletben tartó párbeszéddel lehetséges. Az Ab és a Kúria között eddig is kiváló volt az együttműködés. A szaktárcával pedig éppen a most hagyományteremtő szándékkal, az Alkotmánybíróságon megrendezett Alaptörvény - Jogalkotás - Bírói joggyakorlat elnevezésű konferencia jelentheti egy új, a jogállami fékek és egyensúlyok rendszerét nem érintő szakmai kapcsolat kezdetét - fűzte hozzá Sulyok Tamás.      Trócsányi László igazságügyi miniszter a konferencia bevezető előadásában az alkotmányos párbeszéd fontosságát emelte ki.      Rámutatott: a jogalkotás és a jogalkalmazás intézményei "nem légüres térben" működnek, a jogszabályok aktuális társadalmi kihívásokra reagálnak, az intézmények között pedig nem lehet vasfüggöny. Párbeszédre kell törekedni, mert ez javítja a jogalkotás és jogalkalmazás alkotmányosságát.      A jogalkotás szakmai előkészítéséért is felelős szaktárca vezetője megjegyezte: nem mindig kedvező a helyzet, mert sokszor gyorsan kell reagálni a felmerült igényekre. Ugyanakkor hozzátette: Orbán Viktor miniszterelnök a kormányüléseken gyakran említi, hogy két tárcának van vétójoga, a pénzügyinek és az igazságügyinek.      Nem könnyű a helyzet abból a szempontból sem, hogy még egy szakember is gyakran bizonytalan egy-egy alkotmányos kérdésben - fűzte hozzá az egykori alkotmánybíró.      A törvények miniszteri indoklásáról szólva Trócsányi László azt mondta: azok tájékoztató jellegűek, kitérnek többek között a jogszabály politikai, gazdasági, társadalmi céljaira, és bár a törvény szövegéhez képest másodlagosak, az értelmezését segíthetik.      Hozzátette: Nagy-Britanniában 1999 óta szinte minden törvényhez olyan részletes magyarázó jegyzeteket kell készíteni és megjelentetni, amelyeknek a szövege egyszerűbb a jogszabályokénál és laikusok számára is lehetővé teszi az eligazodást.      Az igazságügyi miniszter üdvözölte a Kúrián évek óta folyó joggyakorlat-elemző munkát, és megköszönte, hogy abban a minisztérium is képviseltetheti magát benne. Ennek gyakorlati jelentősége többek között a devizahiteles probléma kezelésénél is érzékelhető volt - jelezte.      Trócsányi László az Ab és a szaktárca közötti kapcsolatról szólva említette az IM egyes konkrét alkotmánybírósági ügyekben készített véleményeit. Azt mondta: nem könnyű dilemma, mit tegyenek, amikor egy alkotmánybírósági indítvánnyal kapcsolatban látják, hogy a vizsgált jogszabállyal valóban gond van. Ilyenkor jelzik, hogy ők is látják a problémát és orvosolni szeretnék, ezért módosítani fogják a jogszabályt. Ez is az alkotmányos párbeszéd egy formája - jegyezte meg.      Darák Péter, a Kúria elnöke köszöntőjében azt hangsúlyozta: tanulni kell egymástól és az elkövetett hibákból is.      Kifejtette, a jogrendszer működése egyre differenciáltabb, rétegzettebb. A jogalkalmazásban és a jogalkotásban is a hatalmi és hatásköri viszonyok új megoszlása bontakozik ki. Már nem működik a szigorúan intézményekre bontott, szakaszolt működés.       Ennek a jelenségnek az okai megfigyelhetők egyrészt a gazdaságban a pénzpiaci válság nyomán, sok következménye között pedig ott van a magáncsőd intézménye vagy az egyre erőteljesebb és differenciáltabb fogyasztóvédelem. De új megoldásokat igényel a technológiai forradalom is: a közösségi portálok, a felhő alapú szolgáltatások, a drónok vagy az önvezető autók megjelenése átírhatja a szerzői, a személyiségi vagy a kártérítési jogot - hívta fel a figyelmet.       A várárok nem állítja meg a drónokat. Sok területen nélkülözhetetlenné vált az összetett megközelítés, mert az új megoldásokat egy-egy intézmény egyedül már nem képes kikísérletezni. A módszereket, a nézőpontokat közösen is át kell tekinteni, hogy tanulhassunk egymástól és a saját hibáinkból is - jelentette ki a Kúria elnöke.      Darák Péter az új kihívásokat érzékeltetve megemlítette: a fiatal jogászok legutóbbi tudományos diákköri versenyén már slágertéma volt annak a vizsgálata, hogy miként lehet visszaszerezni a bűnös úton szerzett vagyonokat. forrás: Jogi Fórum
11:04  L.A.: Az alkotmány-utczai fogház - A Jogtudományi Közlöny 1900.évi 14. számából
  A Jogtudományi Közlöny 1900. évi 14. számában az ismeretlen L.A. szerzőtől megjelent írás az alkotmány-utczai fogház hétköznapjairól tudósított a kor olvasóinak."Az alkotmány-utczai fogház. Alkalmunk volt a közelmultban a budapesti kir. törvényszék fogházát megtekinteni. A letartóztatottak száma azon napon 226 volt, köztük előzetesen letartóztatott és vizsgálati fogoly 116. Ez a szám határozott javulást jelent a BP. előtti állapottal szemben, amidőn a jogerősen el nem itéltek száma mindig 200-230 közt ingadozott. Jelentékenyen apadott az elitéltek száma is, ami annál megfontolandóbb, mert a válságos gazdasági viszonyok nyomasztó hatása alatt a kriminalitás növekvését várhatnók. Fiatalkorúak csekély számmal vannak. Ezek kettesével-hármasával helyezvék el s a felnőttektől szorosan elkülönitve tartatnak. A foglyok csupán könnyű munkával (papirzacskó, gyufaskatulya készítésével) foglalkoznak, mit azon körülmény magyaráz, hogy az ezen fogházban töltött rövid idő alatt valamely nagyobb kézmü-ügyességet igénylő munkanem el nem sajátitható, de nehezebb s fokozottabb testi erőt kivánó munkát - minthogy munkára általán nem kényszerithetők - nem is volnának hajlandók a foglyok végezni. Legnagyobb része a letartóztatottaknak örömmel veszi igénybe a fogház könyvtárát, mely Kisfaludy László fogházgondnok agitácziója utján adományokból gyült össze.       Többrendbeli kifogást lehetne emelni az intézet szervezete és igazgatása ellen :       1. A BP. annyira megnöveszti, kiszélesbiti az ügyészség jogkörét az előzetes eljárás folyamán BP. 157., 158., 160., 164., 282., 418. s más §§.), hogy az ügyészi administratio éppen nem látszik megnyugtatónak. Indokoltnak mutatkoznék legalább azon fogháznak közvetlen a miniszter alárendelése, mely kizárólag előzetes letartóztatottak és vizsgálati foglyok befogadására szolgál.       2. Visszás dolog, hogy vizsgálati foglyok felett a fegyelmi fenyiték hatalmát a kir. ügyész gyakorolja. (Fogház-rendtartás: 223. §.) A porosz 1898-iki fogházrendtartás 95. §-a értelmében: die Verhángung von Disciplinarstrafen gegen Untersuchungsgefangene steht nur dem Richter oder Gerichte zu, welche in dem jeweiligen Abschnitt des Strafverfahrens zur Entscheidung der Untersuchungshaft zustándig sind.       3. Helytelen, hogy a foglyoknak a vizsgálóbiróhoz, vádtanácshoz itélőbirósághoz átkisérése nem egy a közönségtől elzárt folyosón történik, hanem gyakran nagy tömegen kell fogolynak és kisérőjének átverődniök, és ez utóbbi ilyenkor a legéberebb őrködés mellett sem veszi észre és akadályozhatja meg a csempészést.       4. A kollusio lehetősége fenyeget onnét is, hogy a sétaudvarok a birósági épületnek idegenek számára nyilt folyosóitól vannak körülvéve, mert ez a titkos érintkezés, jeltadás és összeköttetés meggátlását mód felett megneheziti.       5. Érthetetlen eljárás, hogy vizsgálati foglyokat kihelyeznek a kőbányai gyűjtőfogházba s valahányszor kihallgattatásuk válik szükségessé, be- és ismét visszaszállitják őket, noha idebent is volna hely részükre; viszont elitéltekkel ezen, már eredetileg is vizsgálati foglyok befogadására rendelt intézetben töltetik ki büntetésüket. Nem akarjuk állitani, hogy amaz eljárás hosszabbitaná a vizsgálati fogságot, annyi azonban bizonyos, hogy a vizsgálat sikerének éppen nem áll érdekében az, hogy a terhelt ne legyen kéznél a vizsgálatot vezető közegnek.       6. Felesleges és könnyen kikerülhető megszégyenitése a foglyoknak, hogy az imént emlitett szállitáskor nem a fogház udvarában, hanem az utczán, ezen alkalomból összecsődült publikum előtt kell a tolonczkocsiba és onnét kiszállaniok.       7. Az élelmezésnek bérleti kezelése felett is rég pálczát tört a börtönügyi tudomány. Nálunk azonban szivósan ragaszkodnak hozzá, s innen van, hogy vizsgálati foglyaink mennyiségileg sokkalta kevesebb, minőségileg aránytalanul silányabb eledelt kapnak mint fegyenczeink.       8. A rabsegélyző egylet láthatatlanul «működik». Mit sem hallat magáról. Menházáról a foglyok semmit nem tudnak. Nem lehetne-e kapcsolatba hozni müködését az uj munkaközvetitő-intézettel?  L.  A." forrás: Jogi Fórum
09:40  Elektronikus közbeszerzési rendszer - Elsőként indította el a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság az eljárást
  Magyarországon elsőként indított elektronikus közbeszerzési eljárási rendszert a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) - közölte az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
08:50  Bíróságok függetlensége Magyarországon - Eltérően értékeli a lakosság és a vállalti szféra a helyzetet
  Eltérően ítéli meg a bíróságok függetlenségének változását Magyarországon a lakosság és a vállalati szféra, a lakosság rosszabbnak, a cégek viszont jobbnak látják a helyzetet az egy évvel korábbihoz képest - derült ki az Európai Bizottság (EB) által közzétett jelentésből.
08:04  Azonnali jogi lépéseket tervez a CEU - Nem ért egyet a törvény aláírásával
  A Central European University (CEU) határozottan ellenzi Áder János köztársasági elnök azon döntését, hogy aláírta a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény módosítását - írják közleményükben. Kiemelték: ennek megfelelően a CEU haladéktalanul élni fog minden rendelkezésre álló jogorvoslati eszközzel. A törvény elfogadását nem előzte meg egyeztetés a CEU-val és az érintett magyar szakmai szervezetekkel, ami sérti a demokratikus államokban elfogadott törvényalkotási eljárás alapvető elemeit - olvasható a közleményben.      Szerintük a törvény diszkriminatív módon egy amerikai intézmény ellen irányul. "Az új szabályozás arra törekszik, hogy ellehetetlenítse a CEU számára az amerikai akkreditációjú mester- és doktori fokozatok nyújtását, úgy, ahogyan azt a magyar hatóságok jóváhagyásával tette sok éven át." Kifejtik azt is, hogy a törvény olyan büntető jellegű határidőket szab, amelyeknek lehetetlen megfelelni. Mindezek alapján úgy vélik, hogy a törvény előre megfontolt politikai támadás egy olyan független intézmény ellen, amely negyedszázada büszke arra, hogy a magyar közélet szerves része.       A köztársasági elnök "kölcsönös jó szándék"-ra és a tárgyalások haladéktalan megkezdésére szólít fel - írja a közlemény, hozzátéve: a CEU a kezdetektől készen állt arra, hogy tárgyaljon a magyar kormánnyal.       "Ahogy korábban is jeleztem, a CEU készen áll arra, hogy tárgyaljon a magyar kormánnyal, és olyan megoldást keressen, amely lehetővé teszi, hogy a CEU Budapesten maradjon, ahol 25 éve működik" - mondta a közlemény szerint Michael Ignatieff, a CEU elnök-rektora. "A tanszabadság azonban nem alku tárgya. Ez egy olyan alapelv, mely minden jövőbeni tárgyalás alapját kell, hogy képezze." - tette hozzá. forrás: Jogi Fórum

2017. április 10, hétfő

14:34  A családjogi tartás a Ptk. Családjogi Könyvének tükrében - A családjogi tartás a Ptk. Családjogi Könyvének tükrében
  leírás nincs publikálva
13:50  Internetes szállás- és utazásfoglalás - Az Európai Bizottság fellép a megtévesztő oldalak ellen
  Az Európai Bizottság és a fogyasztóvédelmi hatóságok határozottabb és hatékonyabb fellépés mellett kötelezték el magukat a félrevezető utazás- és szállásfoglalási szolgáltatást nyújtó weboldalak ellen.
11:14  Újabb kibertámadás történhet - A Kaspersky Lab közleménye
  Hamarosan újabb kibertámadást indíthat a világ leghatékonyabb hackercsoportja, a Lazarus csoport - figyelmeztet közleményében a Kaspersky Lab.Az orosz kiberbiztonsági vállalat ismertetése szerint a Lazarus csoport korábbi támadásai azt mutatják, hogy akár egy kisebb konfigurációs hiba is előidézheti a rendszer megsértését, és ezzel potenciálisan több száz millió dolláros veszteséget okozhat.      A Kaspersky Lab feljegyzései szerint 2015. december óta észlelhetők a Lazarus csoport kártékony program-mintái több pénzintézet, illetve kaszinók számára fejlesztett szoftverben, valamint digitális pénznem-vállalkozások hálózatában, Koreában, Bangladesben, Indiában, Vietnamban, Indonéziában, Costa Ricán, Malajziában, Lengyelországban, Irakban, Etiópiában, Kenyában, Nigériában, Uruguayon, Gabonban, Thaiföldön és számos más országban. Szintén a szervezet felelős olyan rendszeres támadásokért is, amelyeket gyártó cégek, média- és pénzintézetek ellen indítottak világszerte 18 országban immár 8 éve.      Az egyik legsikeresebb kibertámadásként számon tartott bangladesi bankrablás is a Lazarushoz kötődik, legalábbis az utólagos kriminalisztikai elemzés alapján. A szervezet tavaly februárban 240 milliárd forintot (851 millió dollárt) próbált meg ellopni a Bangladesi Központi Bankból, de csak 23 milliárd forintot (81 millió dollárt) sikerült elvinniük. Ezt követően sikeresen hatoltak be egy délkelet-ázsiai pénzintézet rendszerébe, majd néhány hónapos pihenő után Európában is próbálkoztak a hackerek.      A Kaspersky Lab jelezte: a csoport nagy figyelmet fordít kártékony programjai új verzióinak fejlesztésére, mostanában viszont úgy tűnik, szünetelteti az új minták építését. Ugyanakkor a kiberbiztonsági vállalat biztos abban, hogy hamarosan visszatér a hackercsoport.   forrás: Jogi Fórum
10:14  Svájci frank alapú hitelek eurósítása - Nem alkotmányellenes a horvát törvény
  A horvát alkotmánybíróság közzétett ítéletében elvetette a Horvátországban működő külföldi bankok kezdeményezését, hogy nyilvánítsa alkotmányellenesnek a svájci frank alapú hitelek eurósításáról szóló törvényt.
08:34  A nemzeti konzultáció internetes honlapja - Megfelel a törvényi előírásoknak a Kormányzati Tájékoztatási Központ szerint
  A nemzeti konzultáció internetes honlapja minden tekintetben megfelel a szigorú törvényi előírásoknak - közölte a Kormányzati Tájékoztatási Központ. A Fidesz-frakció szerint a baloldali pártok politikai okokból támadják a nemzeti konzultációt, több ellenzéki párt ugyanakkor vizsgálatot követelt, hogy kiderüljön, történt-e jogosulatlan adatkezelés.
07:50  Uniós munkabérkülönbségek - Az Országgyűlés mai munkájáról
  Az Országgyűlés ma fejezi be aktuális kéthetes ülését. A képviselők délutántól az európai uniós munkabérkülönbségek csökkentéséről tartanak politikai vitát a Jobbik kezdeményezésére.

2017. április 07, péntek

14:26  Másik sávban - A Császár-per - Egy híres ügy a magyar jogtörténetből
  Császár Előd 1998. december 17-ig Magyarország egyik legnépszerűbb popzenésze volt. Pár pillanat alatt megváltozott az élete, amikor BMW-jével átsodródva a másik sávba összeütközött egy rendőrautóval. Halált okozó közúti baleset okozása, csalás kísérlete és közokirat-hamisítás miatt is elítélték. De nem kellett börtönbe mennie.Császár Előd 1998. december 17-én délután négy óra előtt pár perccel 95-100 kilométeres óránkénti sebességgel haladt citromsárga BMW-jével a Szilágyi Erzsébet fasoron a Pasaréti út felé, ahol egyébként a megengedett sebesség 50 km/óra. Az útkereszteződéshez érve a gépjármű többször áttért a menetirány szerinti bal oldalra, majd hirtelen kormánymozdulat után a jármű elvesztette stabilitását, és - átsodródva a másik sávba - frontálisan összeütközött az 50-55 kilométeres óránkénti sebességgel szembejövő rendőrautóval. A kocsit vezető 25 éves rendőrtiszt, akinek nem volt bekapcsolva a biztonsági öve, a helyszínen meghalt. A rendőrautó utasa és Császár Előd nyolc napon belül gyógyuló könnyű sérüléseket szenvedett. A baleset után a zenész így nyilatkozott a bulvársajtónak: "Éppen a Körszállónál jártam, amikor megcsúszott az autó, és átperdültem a szembejövő sávba, ahol már nem tudtam elkerülni az ütközést. Nagyon sajnálom az elhunyt rendőrt, de nem érzem magam hibásnak, hiszen nem vezettem brutálisan, és alkoholt sem ittam." A rendőrautó az ütközést követően. - Forrás: MTI A balesettel kapcsolatban több vádpont is felmerült Császár Előd ellen: egyrészt gyanúsították halálos közúti baleset okozásával, másrészt kábítószerrel visszaéléssel, harmadrészt biztosítási csalásért, mert a felelősségbiztosítását visszadátumozva kötötte meg. A tragédiát megelőzően a sajtó beszámolt arról, hogy Császár 1998 januárjában részese volt egy közlekedési balesetnek, amikor is a zebrán ütöttek el egy gyalogost. Akkor azt mondta, hogy nem ő vezette az autót, hanem barátnője, és a gyalogos részeg volt. A sértett viszont állította, hogy Császár ült a volán mögött, kezelőorvosa pedig kategorikusan cáfolta, hogy a többszörös töréseket szenvedett páciense alkoholt fogyasztott volna. A hatóságok már a büntetőper kezdete előtt alulmaradtak két vitatott kérdésben. Először is nem tudták bizonyítani azt az állításukat, hogy a vétkes sofőr kábítószer befolyása alatt állt a tragédia idején. Az igazságügyi orvosszakértő csak jóval korábbi fogyasztást tudott kimutatni, amiért Császárt ügyészi megrovásban részesítették. Továbbá azt sem tudták keresztülvinni, hogy a közlekedési ügyet és a karambolozott autóra kötött, visszadátumozott biztosítása miatt, okirat-hamisítás címén indult eljárást egy perben tárgyalja a bíróság. A nagy érdeklődéssel kísért büntetőper zárt tárgyalással kezdődött 2000. április 11-én a Pesti Központi Kerületi Bíróságon. A kiszivárgott hírek szerint a popzenész ügyvédje, Zamecsnik Péter a vádirat hiányosságaira próbálta irányítani a figyelmet, míg védence azt vallotta, hogy autója egy nedvesedésen vagy jegesedésen csúszott meg. Császár Előd a PKKB-ra érkezik. - Forrás: Index.hu Az elsőfokú bíróság 2000. december 11-én Császár Elődöt halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt találta bűnösnek. Ezért egyévi letöltendő fogházra ítélte, valamint négy évig eltiltotta a közúti járművezetéstől. A bíróság a büntetés kiszabásánál több enyhítő körülményt vett figyelembe: így az idő múlását, a vádlott büntetlen előéletét, illetve részbeni beismerését. Súlyosbító körülményként értékelte ezzel szemben, hogy a vádlott a balesetet megelőzően többször átlépte a záróvonalat, és több közlekedési szabályszegést követett el jogosítványának megszerzése óta. A bíróság a rendkívül súlyos KRESZ-szabálysértés miatt nem látott lehetőséget a kiszabott szabadságvesztés felfüggesztésére. Ezzel összefüggésben elhangzott: a vádlott ugyan elismerte, hogy túllépte a megengedett sebességet, de tagadta a vádiratban ismertetett mértékét. "A meteorológiai jelentés szerint a baleset napján nem volt nulla fok alatti hőmérséklet, de a tél ezen időszakában az autósoknak mindenütt síkosságra kellett számítaniuk" - jegyezte meg az eljáró tanács elnöke. Az igazságügyi szakértő a baleset után azonnal megkezdte a helyszínen vizsgálatot, ezért a baleset egyes részleteit jól lehetett rekonstruálni és bizonyítani. A bíróság szerint annak a vezetőnek, aki jelentősen túllépi a megengedett sebességet, számolnia kell minden lehetséges veszélyforrással. Így tisztában kell lennie azzal, ha baleset történik, az halálos kimenetelű is lehet. Az ítélet ellen az ügyész súlyosbításért, a védő elsősorban felmentésért, másodsorban enyhítésért fellebbezett. A másodfokú eljárás 2001. május 4-én kezdődött a Fővárosi Bíróságon. A tárgyaláson a védő és az igazságügyi szakértő is azt állította, hogy a vádlott mindent megtett a baleset elkerülése érdekében, ezért nem állhatott fenn szándékosság. Császár az utolsó szó jogán kijelentette: "Átéltem azoknak a fájdalmát, akik egy családtagjukat vesztették el. Az elmúlt két és fél évben többször megfenyegettek, az utcán megjegyzéseket tesznek rám, ha pedig közúti ellenőrzéskor megállítják azt az autót, amelynek én utasa vagyok, a vezető biztos számíthat valami kellemetlenségre." Hozzátette: karrierje kettétört, ami szerinte önmagában is életre szóló büntetetés, magánélete csődbe ment, anyagi nehézségei miatt el kellett adnia a lakását. A Fővárosi Bíróság jogerős ítéletében egy év 6 hónap fogházbüntetésre ítélte Császár Elődöt, azonban a büntetés végrehajtását három év próbaidőre felfüggesztette. A bíróság - fenntartva a járművezetéstől való eltiltást - százezer forint pénzbüntetés és 269 ezer forint bűnügyi költség megfizetésére kötelezte a vádlottat. Az ítélet indoklása szerint Császár csakis annak köszönhette a viszonylag enyhe büntetést, mert először áll bíróság előtt, ám legközelebb már számítania kell az igazságszolgáltatás szigorára. Az ítélethirdetés után a zenész közölte, hogy már az eljárás kezdetén elhatározta, bármi lesz az ítélet, elfogadja, mert mást úgysem tehet. "A jogerős ítélet nyomán azonban nem könnyebbültem meg, hiszen azzal a tudattal kell együtt élnem, hogy találkoztam egy ember halálával" - jegyezte meg. Ügyvédje, Zamencsik Péter kérdésre válaszolva elmondta, hogy a bíróság döntésére nem volt hatással védence közokirat-hamisítási és kábítószerrel való visszaélési ügye. A Fővárosi Bíróságon. - Forrás: Blikk.hu Sokáig tartott a biztosítási ügy is. A vád szerint a Császár 1998. december 21-én a Hungária Biztosító egyik üzletkötője segítségével visszamenőleg próbált biztosítást kötni az autójára. A zenész 2001. július 5-én a bíróság előtt tagadta, hogy felelősségbiztosítását visszadátumozták volna. A tanúként meghallgatott B. Andrea, aki egy autós cégnél dolgozott, kötötte meg a biztosításokat, és a papírokat a másodrendű vádlott, T. Zsuzsa vitte be a biztosítóhoz. Császár váltig bizonygatta: 1998. december 10-én a Blaha Lujza téren találkoztak, hogy megkössék aznap vásárolt gépjárművének felelősségbiztosítását. A szerződést egy autóban a másodrendű vádlott töltötte ki, mert a biztosítási üzletkötőként dolgozó B. Andreának el volt törve a keze, ő csak azt aláírta a végén. A vádlott története hamarosan darabjaira esett, ugyanis a találkozó nem decemberben, hanem januárban történt a Blaha Lujza téren, ahol nem volt ott B. Andrea, akinek egy baleset miatt tényleg eltört a bal keze, csakhogy ő jobbkezes, ezért aztán nem lett volna akadálya az űrlap kitöltésének. Amellett a kérdéses időpontban éppen varratszedésen volt a kórházban. Az eljárás mégsem zárult le, mert a másodrendű vádlott ügyvédje írásszakértő kirendeléséhez ragaszkodott, és a bíróság is további tanúkat kívánt meghallgatni. Ezt követően hol az egyik, hol a másik vádlott távolmaradása következtében sorozatban maradtak el a tárgyalások, majd másfél évvel később mindent elölről kellett kezdeni, mert új bíróhoz került az ügy. Végül az elsőfokú bíróság - már 2003-ban - Császárt csalás kísérlete és közokirat-hamisítás miatt nyolc hónap börtönbüntetésre ítélte, amelynek végrehajtását két évre felfüggesztette, továbbá 95 ezer forint bűnügyi költség megfizetésére is kötelezte. Az ítélet ellen Zamecsnik Péter fellebbezett, és kérte védence felmentését, mert az elsőfokú ítélet ellentmondásos volt. Az ügyvéd szerint Császár jogszerűen és jóhiszeműen járt el, nem tehetett arról, hogy a biztosító több napos késéssel "érkeztette" a szerződést, amit a Hungária Biztosító el is utasított, így szó sem lehetett megtévesztésről és csalásról. A Fővárosi Bíróság 2004. június 23-án nem találta alaposnak a fellebbezést, és mivel sem súlyosbításra, sem enyhítésre nem látott okot, helyben hagyta az elsőfokú ítéletet. Az öt és fél évig elhúzódó procedúra után Császár újrakezdte az életét DJ Shane54 néven. Európai és tengerentúli piacra dolgozik saját dalokkal, remixekkel. Egy interjúban elmondta, hogy gyerekkora óta sztár akart lenni, a középiskolában sem tanult sokat, mert első lemezét készítette. Nagyon fiatalon elköltözött otthonról, és 22 évesen már a saját pénzéből vásárolt lakásban élt. Úgy érezte, hogy a világ tetején áll. "Szörnyű és elviselhetetlen voltam, egy önző dög", és szerinte ezért kapta a sorstól a balesetet. forrás: Jogi Fórum
13:24  Uniós roamingdíjak - Júniustól belföldi feltételekkel használhatók az adatkeretek
  Megszavazta az Európai Parlament a roamingdíjak jövőbeli nagykereskedelmi árairól szóló határozatot, és ezzel az utolsó akadály is elhárult az elől, hogy az állampolgárok júniustól a belföldi feltételekkel megegyezően telefonálhassak, küldhessenek SMS-t és használhassák az adatkeretüket az Európai Unió területén.

<<<Előző oldalKövetkező oldal >>>


Kezdőlap | Vissza | Oldal tetejére

 
 



Miért ez a kedvencem...

Egyszerűen beállítom a hírfigyelőt és egyetlen számomra fontos hírről sem maradok le

Szélesi Zoltán
Vác
 

Mindig aktuális

Segesvári József
Paks
 

Egyetlen kattintással változtathatom a betű méretet.

Csongrádi Felícia
Tatabánya
 

Sok színű, egy kattintással átszínezhetem.

Barna Beatrix
Dunaújváros
 

Még a bevásárlás is olcsóbb mióta használom az akció keresőt.

Tóthné Barna Katalain
Miskolc