pénztárca kímélő megoldások
 
Jogi fórum hírek  Üzlet
 

2017. március 24, péntek

13:41  Versenyfelügyeleti eljárás a Booking.com Hungary Kft. ellen - Versenykorlátozó megállapodások születhettek [2 óra 36 perce]
  Versenyfelügyeleti eljárását indított 2017. március 7-én a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Booking.com Hungary Kft. és a Booking.com International B.V. ellen, és ezzel egyidejűleg kizárólag a magyar cégnél előzetes értesítés nélküli helyszíni vizsgálatot is tartott a hivatal - erősítette meg a magyar sajtóban megjelent információkat Basa Andrea, a GVH sajtószóvivője.
12:41  Könnyebb hozzáférés a pénzügyi szolgáltatásokhoz - Az Európai Bizottság cselekvési terve [3 óra 36 perce]
  Az Európai Bizottság cselekvési tervet dolgozott ki arra vonatkozóan, hogyan lássa el az európai fogyasztókat nagyobb választékkal és hogyan biztosítson könnyebb hozzáférést a pénzügyi szolgáltatásokhoz az Európai Unió teljes területén - közölte Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság alelnöke brüsszeli sajtótájékoztatóján
12:41  Ki kell egészíteni az iskolai fegyelmi eljárás szabályozását - Az alapjogi biztos jelentése [3 óra 36 perce]
  Az ombudsman szerint további garanciákat kell illeszteni az iskolai fegyelmi eljárás jogi szabályozásába, a bizonytalanságok ugyanis könnyen vezethetnek visszás esetekhez - közölte az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala.
12:41  Digitális bíráskodás - a 21. század igazságszolgáltatása - Az Országos Bírósági Hivatal elnökenek megallapitasai [3 óra 36 perce]
  A 21. század igazságszolgáltatásának a digitális bíráskodásról kell szólnia, amelyben a Zalaegerszegi Törvényszék országosan is élen jár - jelentette ki az Országos Bírósági Hivatal elnöke.
10:54  Új előírások az úniós antitrösztszabályoknál - Az Európai Bizottság hatékonyabbá tenné a rendszert [5 óra 23 perce]
  Az Európai Bizottság új előírásokkal kívánja elérni, hogy a tagállami versenyhatóságok hatékonyabban tudják érvényesíteni az uniós antitrösztszabályokat - mondta az unió versenyjogi biztosa brüsszeli sajtótájékoztatóján.
10:54  Tranzitzónák működésének rendje - Megjelent a belügyminiszteri rendelet [5 óra 23 perce]
  Megjelent a Magyar Közlönyben az a belügyminiszteri rendelet, amely rögzíti a tranzitzónák működésének rendjét és a tranzitzónában tartózkodás szabályait.
10:54  Gépjárművezetők bére - A VOLÁN Egyesülés beadvánnyal fordul az Európai Bizottsághoz [5 óra 23 perce]
  Beadvánnyal fordul az Európai Bizottsághoz a VOLÁN Egyesülés egy osztrák jogszabály miatt.
10:54  Félrevezető tájékoztatás a vállalatcsoport irányítási viszonyairól - 7 millió forint eljárási bírságot szabott ki a GVH [5 óra 23 perce]
  A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) visszavonta a Diófa Alapkezelő Zrt. Euro-Mall Kft. feletti irányításszerzését engedélyező határozatát, egyúttal 7 millió forint eljárási bírságot szabott ki, mert az alapkezelő félrevezető tájékoztatást adott a vállalatcsoport irányítási viszonyairól.
10:54  Csap alpolgármesterét lemondatták - Magyar állampolgársága miatt kellett megválnia tisztségétől [5 óra 23 perce]
  Lemondatta tisztségéből Balogh Oszkárt, a kárpátaljai Csap alpolgármesterét az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU), miután bebizonyosodott, hogy magyar állampolgársága is van - adták hírül a kárpátaljai hírportálok.

2017. március 23, csütörtök

14:54  Adatvédelmi incidensek - Módszertani útmutató az adatvédelmi incidensek értékeléséhez és kezeléséhez [1 napja]
  Az EU már hatályban lévő, és 2018. május 25-től hazánkban is kötelezően alkalmazandó általános adatvédelmi rendelete a jelenleginél szigorúbb szabályokat vezet be az adatvédelmi incidens kezelésére vonatkozóan. Jelen írás gyakorlati tanácsokat ad az adatvédelmi incidensek értékeléséhez és kezeléséhez.
13:54  Bevallástervezet önellenőrzése - A NAV közleménye [1 napja]
  A személyijövedelemadó-bevallás adóhatóság által elkészített tervezetének ellenőrzését kéri az ügyfelektől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), hogy a dokumentumok hiánytalanok legyenek a május 22-i leadási határidőre.Az adóhatóság szerdai közleménye szerint sok ügyfélnél történhetett változás év közben, esetleg a számításba vehető kedvezmények nem kerültek bele a NAV által elkészített tervezetbe, így azokat az adózóknak kell utólag kiegészíteniük.       A NAV utalt arra, hogy a bevallás tervezeteket papíralapon, az adóhatóság ügyfélszolgálatain és - ügyfélkapu-regisztrációval - az interneten is lehet ellenőrizni. Emellett a NAV rendkívüli fórumain és kihelyezett fogadóóráin személyesen is érdeklődhetnek az adózók, a NAV honlapján és a videómegosztó oldalakon pedig tájékoztató videók segítenek a bevallások ellenőrzésében és kiegészítésében.       Hangsúlyozták, hogy a leadás májusi határidejét az 1+1 százalékos felajánlásokkal sem kell megvárni, mert azok az új internetes felületen keresztül szintén benyújthatók, a felület kereső rendszere a kedvezményezett szervezetek beazonosítását is segíti - ismertette a NAV. forrás: Jogi Fórum
13:09  "VERSENYKÉPESSÉG 2017" konferencia - Jogi, gazdasági és oktatási megközelítés [1 napja]
  forrás: Jogi Fórum
11:59  Jogállamisági aggályk - Lengyelország esetén újabb problémák merültek fel [1 napja]
  Varsónak egyelőre nem sikerült eloszlatnia a lengyel jogállamisággal kapcsolatos aggályokat, sőt újabb problémás kérdések merültek fel az utóbbi időben - jelentette ki Frans Timmermans, az Európai Bizottság első alelnöke az Európai Parlament belügyi, állampolgári és igazságügyi szakbizottságának (LIBE) ülésén.Timmermans példaként említette a lengyel országos bírósági tanácsra vonatkozó reformterveket, amelyek szerinte aggodalomra adnak okot, ugyanis veszélyeztetik a bíróságok függetlenségét.      Hozzátette, hatékonyabb lenne, ha az EU tagállamait is bevonnák a Brüsszel és Varsó közötti párbeszédbe, ezért javasolni fogja, hogy a kérdést vegye napirendre az uniós országok kormányait tömörítő Tanács. Mint mondta, az európai ügyekkel foglalkozó miniszterek ülésén szeretné megvitatni a további lépéseket, ahogyan azt is, hogy a tagállamok hogyan kívánnak részt venni a párbeszédben.      A holland diplomácia egykori vezetője nem zárta ki az uniós szerződés hetedik cikkelye szerinti eljárás megindításának lehetőségét, azonban úgy vélekedett, hogy az kontraproduktív lehet és nem segítené a megoldást.      Az említett cikkely olyan eljárást tesz lehetővé, amely - az európai alapértékek súlyos és módszeres megsértése esetén - végső esetben akár az érintett tagállam szavazati jogának a felfüggesztésével is járhat. Ehhez azonban a másik huszonhét tagország egyhangú támogatására van szükség, s ez erősen kétséges, hogy meglenne, Orbán Viktor miniszterelnök például korábban kijelentette, nem fog támogatni semmilyen szankciót Lengyelországgal szemben.      Az Európai Parlament brüsszeli székházában rendezett szerdai meghallgatásnak a jogállamiság lengyelországi helyzete volt a témája.      Frans Timmermans egy friss német lapinterjúban arról beszélt, hogy a bizottságnak nagyobb támogatásra van szüksége a tagállamok részéről az európai alapértékek védelméhez Magyarországgal és Lengyelországgal szemben. "A többieknek világossá kell tenniük, hogy ezek az értékek nem csak dísznek valók, mint egy bokréta" - mondta a brüsszeli testület alapjogokért felelős alelnöke, hangsúlyozva, a bizottság egyedül nem tudja megvédeni ezen értékeket.      Az uniós jog végrehajtása felett őrködő Európai Bizottság az úgynevezett jogállamisági mechanizmus keretében júliusban ajánlásokat fogalmazott meg Varsó számára, decemberben pedig két hónapot adott a kormánynak arra, hogy rendezze az aggályos kérdéseket. Miközben számos jogvédő szerint a figyelmeztetés közel sem vette elejét a "jogállamiság további aláásásának" Lengyelországban, a varsói kormány bejelentette, hogy lezártnak tekinti a vitát.      Az utóbbi időben sok bírálat érte Lengyelországot, elsősorban amiért szorosabb ellenőrzés alá vonták a közmédiát és korlátozták az alkotmánybíróság hatáskörét. Varsó szerint azonban a vonatkozó törvénymódosítások tökéletesen megfelelnek a jogállamiság elveinek.   forrás: Jogi Fórum
10:46  Szlovák kárpótlási törvény - 1144 állampolgári nyilatkozatot juttattak el az EB-hez [1 napja]
  A Kisebbségi Jogvédő Intézet 1144 állampolgári nyilatkozatot juttatott el az Európai Bizottsághoz a szlovák kárpótlási törvénnyel összefüggésben - közölte az intézet vezetője budapesti sajtótájékoztatón. Csóti György közlése szerint előző nap Brüsszelben bizottsági meghallgatást tartottak a témában. Hangsúlyozta: azt szeretnék, ha minden magyar károsult, legalább erkölcsi,  de lehetőleg anyagi kártalanítást kapna.      Felidézte, hogy a Benes-dekrétumok nyomán 200 ezer magyar telepítettek ki, s bár ezzel a kérdéssel a magyar politika évtizedek óta foglalkozik, de a magyaroktól Szlovákia mindmáig nem volt hajlandó bocsánatot kérni, kárpótlásuk elmaradt.      Kitért arra, hogy Csáky Pál felvidéki EP-képviselő francia képviselőtársát kérte meg, adjon be kérdést a bizottsághoz, jogszerű-e és járható-e az az út, ha egy nemzetállamban a kárpótlási törvény hatálya alól kirekesztenek állampolgárokat, akik korábban az adott állam polgárai voltak, de ma más uniós államban élnek. A bizottság válasza egyértelmű nem volt - mutatott rá Csóti György.       Csáky Pál ezt követően kifejezetten a Benes-károsultakra kérdezett rá, ami után a bizottság a szlovák kormányhoz fordult, ahonnan az a válasz érkezett, hogy bár valóban jogsértés történt, de az keveseket érint. Ezt az álláspontot a bizottság magáévá is tette.      A Kisebbségi Jogvédő Intézet tavaly decemberben lépett be a folyamatba - idézte fel. Elmondta: közel két hónap alatt az intézethez érkezett 1144 állampolgári nyilatkozatot dolgoztak fel, de még legalább száz hátra van. Az esetek többségében tudják hol kobozták el az ingatlanokat és azt is mikor - jelezte. (A kárpótlásra jogosultak január óta jelezhetik elmaradt igényüket az intézet felé).      A feldolgozott nyilatkozatokat Brüsszelben átadták a bizottságnak - közölte. Hozzátette: harminc napon belül várnak választ. Ha nem vinnék tovább az ügyet, nem szólítják fel Szlovákiát az ügy rendezésére, akkor az európai ombudsmanhoz fordulnak, legvégül az Európai Bírósághoz mennek.       Szerinte ugyanakkor arra kell felkészülni, hogy nem hetek, hónapok, hanem évek kellenek, hogy eredményt érjenek el.       Korom Ágoston jogász hozzátette: most az a kérdés, hogy az Európai Bizottság indít-e jogsértési eljárást vagy sem. Erre széleskörű mérlegelési jogköre van a testületnek - jegyezte meg. Hozzátette: az ügy ugyanakkor nem csak a magyar állampolgárokat érinti. forrás: Jogi Fórum
09:52  Átalánybírság meg nem fizezett úthasználati díj miatt - Ellentétes az uniós joggal a magyar szabályozás [1 napja]
  Ellentétes az uniós joggal az a magyar szabályozás, amely az úthasználati díj megfizetésének elmulasztását úgy bünteti, hogy nem veszi figyelembe a jogsértés súlyát, a szabályok bármekkora megsértése esetén átalányösszegű bírság kiszabását írja elő - mondta ki ítéletében az Európai Unió Bírósága.A luxembourgi székhelyű bíróság két hasonló ügyben hozott közös ítéletében aláhúzta, a jogsértések visszaszorítására irányuló szankcióknak összhangban kell állnia a jogsértés súlyával, a tényleges visszatartó erő biztosítása érdekében, az arányosság általános elvének tiszteletben tartásával.      Az ügy előzménye, hogy az Euro-Team sofőrje az M5-ös autópályán maradt, noha úthasználati jogosultsága az elmulasztott lehajtótól csak az autópályával párhuzamosan futó 5-ös útra volt. A bíróság megjegyezte: a szabálytalanul megtett útszakaszon fizetendő úthasználati díj alacsonyabb - 324 forint -, mint az eredeti útvonaltervben szereplő 5-ös úton a cég által előre ténylegesen megfizetett díj (520 forint).      A Spirál-Gép ügyében pedig a túlhajtás észlelését követően a sofőr szinte azonnal, telefonon megváltotta az útvonal-használati jegyet 1597 forintért.      Mindezek ellenére a rendőrség mindkét esetben mintegy 150 ezer forint összegű bírsággal sújtotta a járművek üzembentartóit. A bírságok összege megjegyezik az úthasználati díj befizetésének teljes elmaradása esetén kiszabandó bírság összegével - tették hozzá.      A törvényszék arról tájékoztatott, ahogy már egy korábbi ítéletében kimondta: az uniós szabályozással elérni kívánt célokhoz képest aránytalannak tűnik egy ilyen mértékű bírság alkalmazása. forrás: Jogi Fórum
08:30  Uniós polgárság - Az EB nyilvántartásba vett két polgári kezdeményezést [1 napja]
  Az Európai Bizottság elfogadott és nyilvántartásba vett két, az uniós polgárokat az EU-ból történő brit kiválás (Brexit) után megillető jogokkal kapcsolatos európai polgári kezdeményezést, a Brexit megakadályozására irányuló kezdeményezést viszont elutasította - közölte az uniós bizottság sajtószolgálata.Közleménye szerint Az Uniós polgárságot az európaiaknak: a jus soli és a jus sanguinis ellenére egyesülve a sokféleségben, valamint az Uniós polgárság megtartása elnevezésű kezdeményezéseknek az a célja, hogy a bizottság védje meg az uniós polgárok jogállását és jogait az Egyesült Királyságnak az Európai Unióból (EU) történő kilépését követően.      Az első arra kéri fel a bizottságot, hogy az Egyesült Királyságnak az EU-ból történő kilépésére tekintettel válassza külön az uniós polgárságot a tagállami állampolgárságtól, a második pedig az sürgeti, hogy a bizottság tartsa fenn az uniós polgárok jogát az Európai Unión belüli szabad tartózkodáshoz. A bizottság véleménye szerint fontos, hogy bizonyosságot és biztonságot nyerjen az a 4 millió polgár - az Egyesült Királyságban élő 3,2 millió uniós polgár, és az unióban élő 1,2 millió brit állampolgár -, akik bizonytalanok a jövőjüket illetően.      A sajtószolgálat szerint jóllehet a bizottság nem javasolhat másodlagos jogszabályt abból a célból, hogy uniós polgárságot biztosítson olyanoknak, akik nem rendelkeznek az unió tagállamai egyikének állampolgárságával, az 50. cikk szerinti, soron következő tárgyalások során központi szerepet kell kapniuk az uniós polgárokat az Egyesült Királyságban, illetve a brit állampolgárokat az EU-ban megillető jogoknak.      A harmadik, Állítsuk meg a Brexitet! elnevezésű kezdeményezés esetében a bizottság azt állapította meg, hogy nem teljesülnek a nyilvántartásba vétel feltételei. Az Európai Unióról szóló szerződés 50. cikkének első bekezdése kifejezetten lehetővé teszi, hogy bármely tagállam kilépjen az Európai Unióból saját alkotmányos előírásainak megfelelően - közölte a bizottság. forrás: Jogi Fórum
08:03  Gyermekkorú menedékkérők őrizetbevétele - Az Európa Tanács összegző jelentése [1 napja]
  Európának mihamarabb alternatívákat kell találnia a gyermekkorú menedékkérők őrizetbe vételével szemben, illetve biztosítania kell a megfelelő életkörülményeket a befogadó központokban - figyelmeztetett az Európa Tanács a görögországi, olaszországi, franciaországi, törökországi és macedóniai tényfeltáró látogatások tapasztalatait összegző jelentésében.A helyzetértékelés szerint az Európába érkező menedékkérők mintegy 30 százaléka 18 éven aluli volt az utóbbi két évben, akiknek csaknem 70 százaléka Szíriából, Irakból vagy Afganisztánból menekült el. A földközi-tengeri útvonalon keresztül érkező gyerekek 90 százaléka kísérő nélkül utazott.      "A menekültügyi őrizet soha nem szolgálja a gyerekek érdekét, (...) de erre mégis gyakran sor körül, sokukat még a szüleiktől is elválasztják. Az alternatívák hiánya a gyerekeket érintő strukturális problémák egyik legsúlyosabbika" - szögezték le a szakértők, akik szerint sürgősen megoldásra van szükség.      A páneurópai szervezet szerint a gyermekkorú menekültek és migránsok közül sokan "rettentő körülmények között élnek", a helyzet kezelése a jövőben összehangolt intézkedéseket fog igényelni helyi, nemzeti és nemzetközi szinten Európában.      A befogadó táborokban garantálni kell a megfelelő életkörülményeket, amelyek mások mellett a jobb világítást, a nem koedukált tisztálkodási lehetőségeket és a gyerekbarát helyiségek meglétét foglalják magukban - emelték ki.      Rámutattak, a menedékkérők áthelyezésére szolgáló uniós mechanizmus keretében tett intézkedések továbbra sem elégségesek, továbbá a legsérülékenyebb helyzetben lévők, például a kísérő nélküli gyerekek áttelepítése is lassan halad.      A jelentésben emellett kitértek rá, hogy az egyedül érkező gyerekek számára mihamarabb gyámot kell kinevezni, hogy megelőzzék az eltűnésüket és a kizsákmányolásukat.      "Amin ezek a gyerekek keresztülmennek, az meghatározza, hogy milyenek lesznek felnőttként. És meghatározza bizonyos tekintetben a közös jövőnket is" - közölte a 47 tagállamot számláló Európa Tanács. forrás: Jogi Fórum
07:27  Öt év szabadságvesztésre ítélték Kulcsár Attilát - A döntés jogerős [1 napja]
  Többrendbeli sikkasztás és más bűncselekmények miatt jogerősen öt év szabadságvesztésre és ötmillió forint pénzbüntetésre ítélte a 2003-ban kipattant brókerügy elsőrendű vádlottját, Kulcsár Attilát a Fővárosi Ítélőtábla Debrecenben eljáró, Elek Balázs vezette tanácsa.A táblabíróság ezzel tovább enyhítette Kulcsár Attilának a megismételt elsőfokú eljárásban kiszabott hat év hat hónap szabadságvesztésről szóló ítéletét.      Kerék Csaba másodrendű vádlottat - kilenc hónappal mérsékelve az elsőfokú ítéletet - három év szabadságvesztésre és ugyancsak ötmillió forint pénzbüntetésre ítélték.      Az ügy több más vádlottjának büntetését is enyhítette a táblabíróság: a kilencedrendű vádlottal szemben a vagyonelkobzást 58,5 millió forintra csökkentették, a tinegyedrendű vádlott esetében a próbaidő három évre csökkent, a tizennegyedrendű vádlott büntetését megrovásra enyhítették, a tizenötödrendű vádlott pénzbüntetését 600 ezer forintra csökkentették, a tizenhatodrendű esetében pedig a próbaidőt két évre csökkentették.       Az ügyben érintett gazdasági társaságok esetében is rendelkezett az ítélőtábla a vagyonelkobzás mellőzéséről, illetve mértékéről, és a zár alá vétel feloldásáról. Egyebekben a táblabíróság helybenhagyta a Fővárosi Törvényszék elsőfokú ítéletét.      Az ítélőtábla szerint a Fővárosi Törvényszék túlnyomórészt megalapozott tényállást állapított meg, törvényes volt a bizonyítás, és a törvényszék eleget tett indokolási kötelezettségének is. Az első- és másodrendű vádlott cselekményeit ugyanakkor a másodfokú bíróság csalásnak minősítette. Részben azért, mert az elkövetéskor a dematerializált értékpapír nem minősült dolognak, sikkasztás bűntettét pedig idegen dolog eltulajdonításával vagy sajátként rendelkezéssel lehet megvalósítani - indokolta a döntést a bíró.       Az ítélőtábla szerint ebben a büntetőügyben a csalás törvényi tényállását lehet megállapítani, vagyis azt: ha valaki jogtalan haszonszerzés érdekében mást tévedésbe ejt vagy tévedésben tart és ezzel kárt okoz. A büntetés kiszabásánál az ítélőtábla figyelembe vette az eljárás rendkívül hosszú idejét - 14 év -, a kár megtérültét, és az elsőrendű vádlott beismerő vallomását, "ami nélkül csak nagyon kevés tényállást lehetett volna megállapítani".       A jogerős ítélet kihirdetésén egyik vádlott sem jelent meg.      Kulcsár Attila, a K and H Equities egykori vezető brókere és társai ellen 12 éve nyújtották be a vádiratot.      A 2003-ban kipattant brókerbotrány lényege az ügyészség szerint, hogy 1998 és 2003 között a K and H Bank brókercégénél dolgozó Kulcsár Attila rendkívül magas hozamokat ígérve, offshore cégeken keresztül jogosulatlanul forgatta az ügyfelek, köztük egyes állami vállalatok, önkormányzatok pénzét. A vádhatóság szerint az elkövetési érték 23 milliárd forint, a kár 8 milliárd.      Kulcsár Attilát 2008-ban sikkasztás és egyéb bűncselekmények miatt az akkori Fővárosi Bíróság nyolc év börtönre és 230 millió forint vagyonelkobzásra ítélte.       Mintegy két év múlva, 2010-ben a Fővárosi Ítélőtábla új eljárás lefolytatására kötelezte az elsőfokú bíróságot, amely 2015-ben hozott ítéletében a vagyonelkobzást helybenhagyta, de a börtönbüntetést Kulcsár esetében hat év hat hónapra csökkentette.      A megismételt elsőfokú eljárásban a törvényszék felmentette a bűnsegédként elkövetett sikkasztás vádja alól - az azóta elhunyt - Rejtő E. Tibor harmadrendű vádlottat, a K and H Bank egykori elnök-vezérigazgatóját, a vesztegetés vádja alól pedig Forró Tamás vállalkozót, újságírót.      A 18 vádlott közül Kulcsár Attila mellett még néhányan kaptak letöltendő szabadságvesztést, köztük sikkasztás miatt Kerék Csaba másodrendű vádlott 3 év 9 hónapot, a többiek 2 évet vagy annál kevesebbet. Több vádlottat felfüggesztett szabadságvesztésre ítélt a bíróság, és többen voltak olyanok is, akiknek az ügyében felmentő rendelkezés született.      A törvényszék néhány vádlott és számos cég esetében rendelt el vagyonelkobzást, amely összességében milliárdos nagyságrendű.       Kulcsár Attila esetében az eddig előzetesben, házi őrizetben töltött időt és a lehetséges kedvezményeket figyelembe véve lényegében letöltöttnek tekinthető a büntetés. forrás: Jogi Fórum

2017. március 22, szerda

11:12  Emberi jogok betartása- Törökországot felszólította az EP elnöke [2 napja]
  Antonio Tajani, az Európai Parlament (EP) elnöke aggodalmát fejezte ki a török politikai fejlemények miatt és az emberi jogok betartására szólította fel Ankarát - közölte az uniós parlament sajtószolgálata.Tajani emberi jogi aktivisták részvételével egy brüsszeli konferencián tartott beszédében kijelentette: Európa alapértékei közé tartozik az emberi jogok védelme, egy demokráciának pedig fontos eleme a gondolat szabadsága.      Kiemelte: annak, hogy egy ország az Európai Unióhoz tartozhasson, első számú feltétele, hogy magáénak vallja ezeket az értékeket.      Elmondta, amikor újságírókat börtönöznek be, nők, politikai ellenfelek, kisebbségek képviselői és diszkrimináció áldozatai kerülnek börtönbe, erős európai vezetésre van szükség a közös és alapvető értékekért folytatott küzdelem sikeréért.      Antonio Tajani rendkívül aggasztónak nevezte, hogy újságírókat ítélnek el terrorizmus vádjával pusztán azért, mert a munkájukat végezték. Arra szólította fel Ankarát, hogy engedje szabadon az igazságtalanul fogvatartott hazai és külföldi újságírókat.      Az EP elnöke elfogadhatatlannak nevezte, hogy Recep Tayyip Erdogan török elnök "náci praktikák" alkalmazásával és terrorista szervezetek támogatásával vádolta meg Angela Merkel német kancellárt, egy demokratikus európai ország vezetőjét. Németország minden alapvető szabadságjogot messzemenően biztosít, és Erdogan a kijelentésével minden európait megsértett - tette hozzá.      Tajani aláhúzta, az Európai Parlament elítéli a júliusi sikertelen puccskísérletet, ugyanakkor nem tud szemet hunyni afelett, hogy a rendteremtés következményeképpen 41 ezer ember került rács mögé, köztük 6 ezer politikai aktivista, 91 ezren vesztették el munkájukat és 125 ezer köztisztviselő ellen indult lejárás.      Az elnök tisztességes eljárások lefolytatására és a jogállamiság betartására szólította fel Ankarát. Kiemelte, az emberi jogok betartása által válik a világ jobban élhetővé. Jogállamiság, szabadság, az emberi jogok tiszteletben tartása és az egyenlőség biztosítása nélkül nem lehet békét, stabilitást és fejlődést elérni - tette hozzá az Európai Parlament elnöke. forrás: Jogi Fórum
09:39  Elektronikus eljárások - Büntetőügyekben is bővül alkalmazásuk [2 napja]
  Felgyorsult a bíróságokon az elektronikus eljárások elterjedése, alkalmazásuk a civilisztikai perek mellett a büntetőügyekben is bővül - közölte az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnökhelyettese Szekszárdon.Gyarmathy Judit a Szekszárdi Törvényszék összbírói értekezletét megelőző sajtótájékoztatón elmondta: az elektronikus eljárások eddig jellemzően a polgári, munkaügyi, közigazgatási és gazdasági perekben terjedtek el. Míg 2013-ban 306 elektronikus beadvány érkezett a bíróságokhoz, 2016 második felében a számuk már meghaladta a 94 ezret - emelte ki.      A büntetőügyekben az elektronikus kapcsolattartás mellett a távmeghallgatás, valamint a tárgyalótermi kép- és hangrögzítés bővítése is a tervek között szerepel - tette hozzá.       Az e-kapcsolattartást a várhatóan jövő év elején hatályba lépő új büntetőeljárási törvény alapján fejlesztik jelentősebben. A távmeghallgatás feltételeit a Belügyminisztérium által koordinált projekt keretében büntetés-végrehajtási intézetekben és hetvenkét tárgyalóteremben teremtik meg. Ennek köszönhetően személyes jelenlét nélkül is meg lehet majd hallgatni az eljárások résztvevőit, amire most csak szűk körben van lehetőség - mondta.      Tervezik azt is, hogy a tárgyalások kép- és hangfelvétele részben vagy teljesen pótolja majd az írásos jegyzőkönyvet. A polgári perrendtartásról szóló törvényben már szerepel ez az eljárás, amelynek megvalósítására többletforrást szeretne igényelni az OBH - ismertette.      Gyarmathy Judit kérdésre válaszolva elmondta: a 2016-ban és 2017. január elsejétől végrehajtott tízszázalékos bírói illetményemelés után jövő év elejétől újabb ötszázalékos emelésre számíthatnak a bírák. "Szeretnénk, ha a bírói kar ennél nagyobb illetményemelésben részesülne, bár a bírói életpályának csak egy eleme az illetmény. Az Európai Unió tagállamai között az utolsó helyen állnak a magyar bírói fizetések" - jegyezte meg.      Csullag Józsefné, a Szekszárdi Törvényszék elnöke arról számolt be, hogy a Tolna megyei bíróságokra - ahol ötvennyolc bíró dolgozik - tavaly 20 996 ügy érkezett, valamivel kevesebb, mint 2015-ben. Egyedül a polgári peres ügye száma nőtt Tolnában, ami a devizahiteles perek miatt történt. A folyamatban lévő peres ügyek aránya összességében 2,3 százalékkal csökkent az előző évihez képest.      A törvényszék elnöke azt mondta: a paksi atomerőmű kapacitás-fenntartó beruházásával kapcsolatban számítani kell az ügyforgalom növekedésére. forrás: Jogi Fórum
08:42  Rasszizmus elleni világnap - A nemzetiségi ombudsmanhelyettes közleménye [2 napja]
  Az antiszemitizmus, a rasszizmus, a homofóbia és a xenofóbia jelenléte veszélyezteti a társadalom megfelelő működését - írta a nemzetiségi ombudsmanhelyettes, a rasszizmus elleni világnapon.Szalayné Sándor Erzsébet egyebek között azt hangsúlyozta, hogy a kirekesztés ellen mindenkinek kötelessége fellépni. Kiemelte a gyűlöletbeszéd elleni küzdelmet, amely a kor egyik meghatározó kihívása, és ebben nagyon fontos szerepet játszik a gyermekek és fiatalok megszólítása, annak leghatékonyabb útja az emberi jogok oktatása. Így a következő generációknak olyan értékrendet lehet közvetíteni, amelyben központi szerepet játszik a tolerancia, az alapvető jogok és a demokratikus értékek tisztelete - fűzte hozzá. A közleményben felidézték, hogy az UNESCO 1966-ban nyilvánította a rasszizmus elleni küzdelem világnapjává március 21-ét, megemlékezve arról, hogy 1960-ban ezen a napon a dél-afrikai Sharpeville városában brutálisan meggyilkoltak az apartheid rendszer ellen tiltakozó 69 aktivistát. A rasszizmus, az intolerancia és a diszkrimináció elleni küzdelem nemzetközi térnyerésének köszönhetően azóta e nap köré szerveződött a rasszizmus elleni európai hét programsorozata, az idén március 18-án kezdődött és 26-ig tart. forrás: Jogi Fórum
07:46  Kiszervezési és biztosításközvetítői jogsértések - 20 millió forintra bírságolt az MNB [2 napja]
  A Magyar Nemzeti Bank (MNB) kiszervezési és biztosításközvetítői jogsértések miatt 20 millió forint bírság megfizetésére, és a jogszabályszerű működésre kötelezte a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt.-t (CIG Pannónia Biztosító), a biztosító már megkezdte a feltárt hiányosságok rendezését.  A jegybank keddi közleménye szerint hivatalból indított célvizsgálatot CIG Pannónia Biztosítónál, annak Olaszországban nyújtott határon átnyúló tevékenysége, illetve - ezzel összefüggésben - a vele együttműködő biztosításközvetítői és kiszervezett tevékenységet végző budapesti székhelyű társaság működése miatt.      A célvizsgálat megállapította: a biztosító az adott társaságot nem vette fel saját közvetítői belső nyilvántartásába, és az MNB előzetes engedélye nélkül bízta meg azt vezérügynöki teendők ellátásával is.      A közlemény kiemeli: a biztosító nem tette meg a szükséges bejelentést a társaság biztosításközvetítői felügyeleti nyilvántartásba vételére, amelynek elmulasztása kiemelten súlyos jogszabálysértésnek minősül a biztosítási piac átlátható és biztonságos működésének követelménye szempontjából.       Az MNB célvizsgálata az ügymenet kiszervezésével összefüggésben bejelentési késedelmet, valamint belső szabályozási hiányosságokat, pontatlanságot is megállapított.      A bírság kiszabásánál súlyosító körülménynek számított, hogy a biztosító egy, jelentős üzletviteli jogkörrel megbízott biztosításközvetítőt érintő   bejelentési és engedélyeztetési kötelezettségét mulasztotta el.       Enyhítő körülménynek számított, hogy a CIG Pannóniának az érintett társasággal való jogviszonya részben megfelelt a kiszervezési közjogi szabályrendszerének - áll a közleményben.      A CIG Pannónia Biztosító erre reagálva az MTI-vel közölte, hogy a jegybank célvizsgálatát követően a hiányosságok pótlását haladéktalanul megkezdte, a vezérügynöki feladatok ellátásához szükséges engedélyre irányuló kérelmet 2016. augusztus 31-én benyújtotta a jegybankhoz, 2017. januárjában meg is kapta azt. Az MNB határozatában foglaltak végrehajtását a biztosító legkésőbb május 31-ig elvégzi, a szabályzataik és folyamataik hiányosságait rendezik. forrás: Jogi Fórum

2017. március 21, kedd

14:50  Védett kilátás - Egy felértékelődött szomszédjog: a kilátásvédelem [3 napja]
  A panoráma a különleges kilátást nyújtó területeken jelentős hányadot képvisel az érintett ingatlan forgalmi értékében, ezért annak egyoldalú elvonása - szomszédjogi sérelem alapján - kártérítési igényt keletkeztethet a kilátásvesztéssel érintett telek, vagy épület tulajdonosa oldalán.
13:34  Bírósági végrehajtási törvény banki hatásainak vizsgálata - Munkacsoport alakul a magyar kormánnyal [3 napja]
  Munkacsoport létrehozásáról állapodott meg az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) a magyar hatóságokkal annak vizsgálatára, hogy a nemrégiben módosított bírósági végrehajtási törvény milyen hatásokat gyakorolhat a magyar bankszektorra.Az EBRD londoni bejelentése szerint a munkacsoport feladatai közé tartozik az esetleges negatív hatások enyhítését szolgáló intézkedési lehetőségek feltárása is.      A közép- és kelet-európai gazdaságok, valamint az egykori szovjet térség átalakulásának finanszírozására 1991-ben alakult pénzintézet a közös munkacsoport létrehozását bejelentő közleményében felidézi: a magyar kormány és az EBRD 2015 februárjában memorandumot írt alá a magyar pénzügyi szektor megerősítéséről, hatékonyságának és jövedelmezőségének javításáról, valamint a hitelezés élénkítéséről, abból a meggondolásból, hogy a magyar gazdasági növekedés kulcsfontosságú eleme a hozzáférés lehetőségének megteremtése a finanszírozási forrásokhoz.      Az EBRD hangsúlyozza: a két évvel ezelőtti memorandumban a magyar kormány vállalta a stabil és kiszámítható keretrendszer megteremtését a makrogazdasági stabilitás elősegítésére. A megállapodás sikeres végrehajtása kedvező hatást gyakorolt a gazdaság fejlődésére, és erősítette a magyar bankszektort - áll az EBRD hétfői londoni közleményében.      Az EBRD közölte: a fenntartható fejlődés szempontjából kritikus jelentőségűnek tartja olyan stabil üzleti környezet megteremtését és fenntartását, amely lehetővé teszi, hogy a pénzügyi szektor a gazdaságot és a fogyasztókat szolgálja.      A közlemény szerint az EBRD elkötelezett amellett, hogy folytassa gyümölcsöző együttműködését a magyar hatóságokkal és intézményekkel, köztük a Magyar Nemzeti Bankkal (MNB) és a Magyar Bankszövetséggel. forrás: Jogi Fórum
12:26  Jogosulatlan betétgyűjtés és portfóliókezelés - Büntető feljelentést tett az MNB [3 napja]
  Azonnali hatállyal megtiltotta a Magyar Nemzeti Bank (MNB), hogy az Atlantic GAM jogosulatlanul bármilyen tevékenységet, így különösen betétgyűjtést vagy portfóliókezelést végezzen; a jegybank a társaság tevékenységének vizsgálatára piacfelügyeleti eljárást folytat és büntető feljelentést tett.Az MNB február 22-én indított hivatalból piacfelügyeleti eljárást a gyanú szerint jogosulatlan betétgyűjtéssel vagy portfóliókezeléssel foglalkozó Atlantic Global Asset Management, S.A. (Atlantic GAM) társaság tevékenységének áttekintésére.      A jegybank tájékoztatása szerint az Atlantic GAM rendkívül széles körben - így honlapján, konferenciákon - hirdeti tevékenységét, ezeken egy bizonyos "Questra" cégcsoport tagjait partnereiként tünteti fel.      A betétgyűjtés vagy a portfóliókezelés önálló főszolgáltatásként szigorú jogszabályi követelmények betartásával végezhető Magyarországon, ezeknek az Atlantic GAM nem felel meg - hangsúlyozta az MNB.      A jegybank felidézte: honlapján már korábban közzétette az Atlantic GAM-re vonatkozó, a potenciális befektetőknek szóló felhívást, és az eddigi bizonyítékok alapján büntető feljelentést tett az illetékes nyomozó hatóságnál.      Az MNB hétfőn közzétett eltiltó végzése semmilyen formában nem érinti az Atlantic GAM-nek átadott pénzösszegek befektetőknek való visszafizetési kötelezettségét - hangsúlyozták.      Az MNB közleményében ismét felhívta a potenciális befektetők figyelmét: egy szolgáltatás, termék igénybe vétele előtt mindig előzetesen ellenőrizzék, hogy a szolgáltató rendelkezik-e pénzügyi, illetve befektetési tevékenység végzéséhez szükséges engedéllyel vagy regisztrációval. forrás: Jogi Fórum
11:59  Zsúfoltság és balesetveszély egy szociális intézményben - Az alapjogi biztos megállapításai [3 napja]
  Az alapvető jogok biztosa szerint fel kell gyorsítani a fogyatékossággal élő embereket ellátó intézményekben a helyek kiváltását, és amíg ez nem történik meg, addig is mindent meg kell tenni az emberhez méltó körülmények biztosítására. Egy ombudsmani vizsgálat zsúfoltságot, balesetveszélyt, kényszermegoldásokat tapasztalt egy nyugat-magyarországi szociális intézményben.Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala közleményében azt írta: Székely László ombudsman egy panaszbeadvány vizsgálatakor több visszásságot tárt fel egy nyugat-magyarországi kistelepülésen működő szociális intézmény működésében és az ott élő fogyatékos emberek jogaival kapcsolatosan. Az ombudsmani vizsgálat összegzésében egyebek mellett zsúfoltságról, balesetveszélyről és kényszermegoldásokról számolnak be.       A meg nem nevezett intézményben nincsenek meg a szükséges tárgyi feltételek. Több ellátottnak nincs biztosítva a személyenkénti hat négyzetméter terület, több szobában pedig a maximálisan megengedhető négy helyett hét, sőt volt, hogy nyolc embert helyeztek el. Az akadálymentesség részben megoldott, emellett azonban balesetveszélyes építészeti megoldások is vannak az épületben - írták.      A jelentés arra is kitér, hogy a tárgyi feltételek hiányából eredő túlzsúfoltság miatt nagyobb a valószínűsége az ellátottak közötti konfliktusok kialakulásának.      Székely László arra is emlékeztet, több bentlakásos intézményben is jelezték, hogy a személyi feltételekre meghatározott minimum létszámok nem elegendőek az ellátottak emberi méltóságát tiszteletben tartó, szakmailag is megfelelő ellátáshoz.      A nagy létszámú bentlakásos intézmények hiányos tárgyi és személyi feltételei súlyos következményeket hordoznak, az ápolásban-gondozásban ugyanis egyre több korlátozó kényszermegoldás alkalmazására szorítják az intézmény munkatársait - áll az összegzésben.      Aggályosnak találták továbbá, hogy a személyi és tárgyi feltételek tartós hiánya miatt egyes bentlakásos intézmények többször meghosszabbított, ideiglenes hatályú bejegyzés alapján működnek. Tavaly az év közepén 188 intézmény szerepelt a nyilvántartásban ilyen bejegyzéssel - írták.      Az alapjogi biztos szerint a vizsgálat is arra figyelmeztet, hogy sérül az érintettek emberi méltósághoz való joga, az egyenlő bánásmód követelménye, a körülmények miatt nem teljesülnek a fogyatékossággal élők kiemelt védelmének állami feladatai, valamint a fogyatékossággal élők jogairól szóló ENSZ-egyezményben rögzített nemzetközi kötelezettségek sem.      Székely László részletes ajánlásaival az emberi erőforrásokért felelős miniszterhez, az intézményfenntartó Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság főigazgatójához, valamint az intézmény vezetőjéhez fordult. forrás: Jogi Fórum
11:03  Négy szíriai katonai vezető a szankciós listán - Az Európai Unió Tanácsának közleménye [3 napja]
  A vegyi fegyverek elterjedése és használata elleni küzdelmet célzó uniós törekvéssel összhangban az Európai Unió négy szíriai katonai vezetőt vett fel szankciós listájára, mivel szerepük volt abban, hogy vegyi fegyvereket vetettek be a polgári lakossággal szemben Szíriában - közölte az Európai Unió Tanácsa.A külügyek tanácsának hétfői határozatával 239-re emelkedett azok száma, akikkel szemben amiatt vezettek be utazási tilalmat és amiatt fagyasztották be (az umió területén található) vagyonukat, mert felelősek a szíriai polgári lakosság erőszakos elnyomásáért, a rezsim kedvezményezettjei vagy támogatói, illetve kapcsolatban állnak ilyen emberekkel.      A tájékoztatás szerint emellett az Európai Unió 67 szervezetet is vagyona befagyasztásával sújt. A Szíriával szembeni jelenlegi szankciók köréhez tartozik az olajembargó, bizonyos befektetésekre vonatkozó korlátozások, a Szíriai Központi Banknak az unióban található vagyoni eszközeinek befagyasztása, exportkorlátozás azon berendezések és technológiák esetében, amelyek a belső elnyomás céljára is használhatók, illetve amelyek az interneten vagy a telefonhálózaton keresztüli kommunikáció nyomon követésére, lehallgatására is szolgálhatnak.      Az uniós szankciók hatályát legutóbb 2016. május 27-én hosszabbították meg, és 2017. június 1-jéig vannak érvényben. forrás: Jogi Fórum
10:05  Internetes adatlopás veszélyére figyelmeztetett az OTP - Ne adjunk ki személyes adatokat [3 napja]
  Interneten terjedő adathalász levéllel próbálnak ismeretlenek banki ügyféladatokhoz jutni - közölte az OTP Bank. A bank tájékoztatása szerint az adathalász levelek olyan hivatkozást tartalmaznak, amelyek az OTPDirekt oldalához hasonló honlapra irányítják az ügyfeleket, azon pedig netbankjuk belépési azonosítóját és jelszavát kérik.      A közlemény hangsúlyozza, hogy az OTP Bank soha nem kér ügyféladatokat elektronikus üzenetben.      A visszaélési kísérlet miatt a hitelintézet megtette a szükséges biztonsági intézkedéseket és jogi lépéseket.   forrás: Jogi Fórum
09:48  Ittt az idő az automatizált vezetés jogi keretének kidolgozására - A Continental véleménye a jelenlegi szabályozásról [3 napja]
  A nagymértékben automatizált vezetés 2020-ra technikailag kivitelezhetővé válik az országok közötti autópályákon, azonban szükség van a nemzetközi jogi szabályozás kidolgozására és a specifikus rádiócsatornák kijelölésére is. A Continental felhívja a figyelmet a következő lépcsőfok megvalósítására, azaz a jogi keretrendszer kidolgozására, hogy az automatizált vezetés a következő szintre léphessen. Az elfogadottság nagymértékben függ attól, hogy az emberek és gépek közötti párbeszéd mennyire lesz könnyen értelmezhetőVision Zero (zéró baleset), kényelmes vezetés, tiszta levegő - a jövő mobilitásában óriási lehetőségek rejlenek. A Continental, a világ egyik vezető autó-és gumiipari szereplője komoly erőfeszítéseket tesz az olyan rendszerek és megoldások kifejlesztése érdekében, amelyek elektronikus sofőrként funkcionálhatnak az autóvezetők számára. Például az országok közötti autópályákon való közlekedés során a nagymértékben automatizált vezetéssel idő szabadul fel a sofőr számára egyéb, nem a vezetéshez kapcsolódó feladatok elvégzésére, mialatt a kormány mögött ül. Azonban a nemzetközi jogi szabályozás jelenlegi állása alapján ez a forgatókönyv még nagyon messze van tőlünk. A Continental örömmel fogadta a G7 országok által kezdeményezett párbeszédet a jogi környezet standardizálása érdekében, amelyet nem csupán az egyes országok szintjén, hanem nemzetközi szinten szükséges kidolgozni. A vállalat szakértői egy megbízható rádió hálózat kialakítását is javasolják a járművek és az infrastruktúra közötti adatforgalom lebonyolítására, valamint fontosnak tartják az egyértelmű szabályok lefektetését, hogy a kihívásokkal teli közlekedési helyzetekben félreérthetetlen párbeszéd jöhessen létre az autók és sofőrök között. "A technológiai fejlesztések további sorsa a modern jogi szabályrendszertől is függ" - mondta Kurt Lehmann, a Continental Vállalati Technológiai Vezetője (CTO), aki figyelmeztet az elavult jogi rendelkezések alkalmazására. Bár a "Vision Zero" koncepció célja az, hogy 2050-re ne történhessen halálos baleset az utakon, a jelenlegi jogi környezet nem vesz figyelembe az intelligens járművek használatából adódó számos körülményt. "Azt szeretnénk elérni, hogy a balesetek a múlté legyenek, ez azonban mindaddig csupán egy utópisztikus vízió marad, amíg a közúti közlekedési rendeletek nem hajlandóak figyelembe venni a csúcstechnológia használatát, vagy túlzó mértékben korlátozzák a technológia lehetőségeinek kiaknázását" - tette hozzá Lehmann. Az automatizált vezetés a lehetőségek tárházát nyitja meg a sofőrök előtt "Még magasabb szintű kényelmet és biztonságot nyújtva az automatizált vezetés nem szab korlátokat a sofőrök számára. Ez az új technológia egy rendkívül vonzó alternatívát jelent a közúti közlekedésben" - magyarázta Lehmann. "Mi több, köszönhetően a swarm kapcsolódásnak, a szó szoros értelmében kiszélesítjük a jármű látóterét." A többi autótól illetve infrastrukturális rendszerektől érkező adatoknak köszönhetően a kanyarok és emelkedők mögött lévő, szemmel egyébként nem látható járművek időben észlelhetővé válnak. "Előfordulhat azonban az adatok kockázatos összezavarodása olyan esetben, ha a közúti adatok gyors átvitelére használt csatornát egy más szolgáltatás terheli le" - mondta Lehmann. Éppen ezért annak érdekében, hogy a közlekedésbiztonság még nagyobb legyen, a Continental javasolja egy kizárólagos sávszélesség minél előbbi kiépítését 5,9 GHz-en, kifejezetten a közúti közlekedés számára. Hangsúlyban továbbra is a sofőr és az utasok Az automatizált vezetésnél rendkívül fontos, hogy mindenki pontosan tisztában legyen azzal, hogy ki mikor és miért felelős. A részben automatizált funkciókból adódó félreértések tragikus fordulatot is vehetnek. "Amíg a jármű nem teljes mértékben önálló, és az embernek bármelyik pillanatban képesnek kell lennie átvenni az irányítást felette, addig azt is garantálni kell, hogy ez valóban kivitelezhető legyen" - magyarázta Guido Meier-Arendt, a Continental Sofőrök és autók közötti kommunikációs részlegének vezető szakértője. Az irányítás-átadási forgatókönyvek kivitelezésére szolgáló saját megoldásain kívül a vállalat szintén fontosnak tartja a jogi szabályozás kialakítását annak érdekében, hogy a sofőrökhöz legalább két érzékszervükön keresztül jusson el a figyelmeztetés - például látás és hallás - biztosan átadva ezzel a vezetés felelősségét. Annak érdekében, hogy a rendszer a sofőröket a megfelelő módon figyelmeztethesse előre, hogy a jármű mikor kapcsol át önvezetésre, a jármű elektronikájának tisztában kell lennie azzal, hogy a sofőr éppen mit csinál. Még akkor is, ha a sofőr éppen nem a vezetéshez kapcsolódó feladatot lát el, a párbeszédet fel kell tudnia venni, hogy időben készen állhasson ismét átvenni az irányítást a kormány felett. A városoknak is idővel fel kell nőnie a feladathoz Hosszú távon a városoknak is fel kell készülnie az automatizálásra. "Az intelligens járművek az intelligens közlekedési berendezésekkel képesek a leghatékonyabban kapcsolatot teremteni" - mondta Lehmann. Azáltal, hogy adatokat osztanak meg a járművekkel, az "okos" jelzőlámpák például megváltoztathatják a működésüket a forgalom intenzitásának függvényében. "Az egymással kapcsolatban lévő infrastruktúra, amely képes a járművekkel is kommunikálni, kiutat jelenthet a városi infrastruktúra digitális zsákutcájából, és az adatforgalom újabb csatornájaként hozzájárul a magasabb szintű biztonsághoz és kényelemhez, illetve végül, de nem utolsósorban a kibocsátás alacsonyabb szintjéhez." A labda a törvényhozók térfelén van - mérnökök a világ minden táján intenzíven dolgoznak a rendszer és a megoldások kialakításán A közúti közlekedés automatizálási technológiájának rendkívül gyors globális fejlődése azt a következményt vonja maga után, hogy a törvényhozóknak egyre sürgősebb feladatává válik a megoldás kidolgozása. A felelősségi körök tisztázása, a csúcstechnológiás szerkezetek alkalmazása és a tesztelt termékek jóváhagyása jelenthetik az utolsó akadályokat az automatizált vezetés felé vezető úton. Amint kialakul nemzetközi szinten egy letisztult és egyértelmű jogszabályi környezet, amely illeszkedik az egyes nemzetek jogrendszerébe is, már nem sok kell ahhoz, hogy a sofőrök élvezhessék a funkciók és szolgáltatások új körét. A tervezés jelenlegi állása alapján a teljesen automatizált vezetés 2025 után válhat kivitelezhető javaslattá. Az országok közötti autópályákon a teljesen automatizált járművekben utazó sofőrök például ha szeretnék, teljes mértékben átadhatják az irányítás felelősségét a rendszernek. forrás: Jogi Fórum
08:22  Feketelista készül a jogsértő webshopokról - Emelkedtek a bírságtételek is [3 napja]
  A webáruházak zömét Magyarországon a KKV szektorba tartozó vállalkozások üzemeltetik, akik az elektronikus kereskedelemre vonatkozó jogszabályok 2017 februári változása miatt nem lehetnek teljesen nyugodtak. Ugyan továbbra is él az a szabály, amely szerint a KKV szektorba tartozó vállalkozások az első, például adatvédelmi, fogyasztóvédelmi jogsértés esetén nem bírságolhatók, azonban a vállalkozásokat legalább ennyire hátrányosan érintő egyéb új szankciókra ez nem vonatkozik. Az év eleji, a KKV szektort is érintő változásokról kérdeztük meg az e-kereskedelmi jogi kérdésekben járta Sár és Társai Ügyvédi Iroda jogászát, dr. Halász Kristófot.Az elmúlt években megkezdődött gyakorlatot követve mind az e-kereskedelmi területért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, mind pedig a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) is láthatóan igyekszik növelni a fogyasztóvédelmi tudatosságot mind a vásárlói, mind a szolgáltatói oldalon. Ennek keretében a NAIH ez év februárjában egy részletes, 21 oldalas tájékoztatót tett közzé a webáruházakra vonatkozó adatvédelmi követelményekről. A Minisztérium pedig oktatási céllal létrehozott egy olyan minta webáruházat, amely az online kereskedelemre vonatkozó leglényegesebb fogyasztóvédelmi szabályokat mutatja be, ezzel is elősegítve a tájékoztatást és az önkéntes jogkövetést. Mindezen hatósági törekvések és segítség ellenére sem mondható, hogy jelentős mértékben javult volna a webáruházak önkéntes jogkövetése - emelte ki általános tapasztalatát dr. Halász Kristóf. Emelkedtek a bírságtételek A webáruház-üzemeltetők a fogyasztóvédelmi jogszabályváltozásokkal is kénytelenek szembenézni 2017-ben. A Fogyasztóvédelmi törvény 2017. január 1. napján hatályba lépett módosítása alapján a webshop üzemeltetők ismételt jogsértés esetén 200 ezer forinttól egészen az éves nettó árbevételének 5%-áig, de legfeljebb 500 millió forintig, illetve a fogyasztók széles körének testi épségét, egészségét sértő vagy veszélyeztető, továbbá a fogyasztók széles körének jelentős vagyoni hátrányt okozó jogsértés esetén 2 milliárd forintig terjedő bírsággal sújthatók. A KKV szektorba tartozó vállalkozások pedig ismételt jogsértés esetén a 200 ezer forintos minimumtól egészen 2 millió forintig bírságolhatóak. Mindenki félelme: a feketelista A KKV szektort a fenti bírságolásnál is érzékenyebben érintheti azonban az a feketelista, amelyet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezet a jogsértő webshop üzemeltetőkről, melyen már 4 vállalkozás szerepel. Erre a listára azok a vállalkozások kerülnek fel, amelyek elektronikus kereskedelmi szolgáltatással összefüggő (például webáruház üzemeltetés körében), súlyos jogsértést valósítottak meg, és ezt a Gazdasági Versenyhivatal, a fogyasztóvédelmi hatóság, vagy bíróság jogerős döntésében megállapította. Utóbbi eset álláspontunk szerint kiterjed a NAIH határozatának bírósági felülvizsgálata tárgyában hozott határozatra is, vagyis az elektronikus kereskedelemhez fűződő adatvédelmi jogsértés is belépő lehet ebbe a legkevésbé sem vonzó klubba. Kiemelt veszélye a feketelistának, hogy az azon szereplő vállalkozást a listáról a Minisztérium csak 2 év után törli - de ismételt jogsértés esetén újabb 2 évre fennmarad a vállalkozás neve a szégyenfalon. Ráadásul a lista részletesen azonosíthatóvá teszi a vállalkozást és szűrni lehet a tartalmát egyebek mellett a vállalkozás nevére, annak az elektronikus kereskedelmi szolgáltatás nyújtása során használt, a fogyasztók számára beazonosítható elnevezésére (például webáruház neve), és honlapjának címére is, amely még jobban erősíti a nyilvántartás hátrányos hatását a rajta lévő vállalkozásra nézve. A nyilvántartásba bekerülő vállalkozás üzleti hírneve, illetve fogyasztói elismertsége ily módon olyan mértékben csorbulhat, amely a pénzbírságnál adott esetben sokkal jelentősebb kárt okozhat a vállalkozás számára, mivel hosszabb távon jelent súlyos versenyhátrányt a piacon. "Ilyen szigorú szabályozási környezetben elengedhetetlenül fontos a vállalkozói tudatosság, illetve a jogszabályoknak való megfelelés, amelyhez továbbra is ajánlott szakértői segítséget kérni egy, az e-kereskedelmi szakterületet jól ismerő és nagy gyakorlattal rendelkező ügyvédi irodától." - zárta gondolatait dr. Halász Kristóf, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda jogásza. forrás: Jogi Fórum
07:40  Krajcsik Soma: Anglia JAVÍTÓ-INTÉZETEI -A Jogtudományi Közlöny 1889. évi 11. számába [3 napja]
  A Jogtudományi Közlöny 1889. évi 11. számában jelent meg Krajcsik Soma írása, aki a Kolozsvári Királyi Javítóintézet vezetőjeként korának meghatározó szaktekintélye volt. "Anglia javitó-intézetei.         - A budapesti gyermekvédő egyesület alapítása alkalmából. I -              Az elhanyagolt nevelésü és erkölcsileg sülyedt ifjúság számára rendelt javitó-intézeteknek nagy jelentőséget tulajdonitanak Angolországban. Bizonyítja ezt azon körülmény, hogy számuk rövid idő alatt roppant felszaporodott. Hosszú időkön át, csaknem e század közepéig, az elhagyott és erkölcsileg elesett gyermekek a felnőtt csavargók és koldusok számára rendelt dologházakban (workhous) ápoltattak. A mult században e szerencsétlen gyermekekkel ép ugy bántak, mint közönséges gonosztevőkkel. Hiszen még II. György uralkodása alatt (1727 -1760) is megtörtént, hogy két gyermek - egy 12 éves fiu és egy 11 éves leány - echafaud-ra hurczoltatott és felakasztatott. Igaz, hogy Londonban épen egy évszázaddal ezelőtt 1788-ban Young Róbert által alapitott philanthropiai társaság létesitett egy az elaljasodott ifjuságnak, leginkább szabadságvesztés- vagy halál-büntetéssel sujtott szülők gyermekeinek szánt javitó-iskolát, melynek lakói három külön házban voltak elhelyezve, csakhogy ez intézet, a menynyiben müködése csak rövid ideig tartott, történelmi nevezetességétől eltekintve, számba sem jöhet. Emlitettem «workhous»-ok büzhödt levegőjében a zsenge ifjúság erkölcsi állapota nem hogy javult volna, sőt még mélyebbre sülyedt, s igy könnyen átlátható, hogy Angliában a javitó-iskolák szüksége nem csak hogy korán jelentkezett, hanem oly égetővé vált, hogy maga az állam is hozzá fogott a már-már tarthatatlan állapotok gyökeres javitásához. A «workhous»-ok rosz következményeit, melyek a csavargók nagy számában s az ifjuság fokozódó erkölcsi sülyedésében nyilvánultak, egész Anglia érezte. A kérdés napirendre került. A sajtóban ugy, mint nyilvános gyüléseken is, egyaránt ezen égető kérdést tárgyalták. A közvélemény fölébredt; szava napról-napra hangosabb, követelőbb lett; tiltakozott mindenekelőtt a romlott erkölcsü és csavargó gyermekeknek a dologházakban való elhelyezése ellen, melyekben, mellesleg legyen megjegyezve, még 1867-ben is 39,939 gyermek tengett, - s aztán pedig reformot követelt.       Bizonyára felette jellemző az, hogy épen abban az országban, melyben az iskolák és jótékony intézetek szervezése és fentartása nagyobb mértékben, mint bárhol másutt, a magánosok kezében volt és még ma is van, a kormány megelőzte a többi európai államokat abban, hogy évek hosszu sora óta nagy mérvü állami segélyben részesiti a magán jellegű javitó-házakat.       A kezdeményezés e téren is a magán jótékonyságtól eredt, mely még mai nap is legtöbb javitó-intézetet tart fen. Ama nagy számú javitó-intézetekben, melyeket angol emberbarátok e század első felében létesitettek, a növendékek osztályozására nem fektettek sulyt; felvettek nemcsak csavargó s elhanyagolt nevelésü gyermekeket, hanem bünösnek itélt ifju egyéneket is. Kivételt e tekintetben csak két leányjavitó-intézet tett, nevezetesen a «Schools of Discipline», mely 1825 óta első sorban elhanyagolt nevelésü és az erkölcsi romlás veszélyének leginkább kitett leányokat vesz föl, és az 1835. évben keletkezett «Princess Louise Home» nevű javitó-ház, melyben ugyancsak az ezen kategóriába tartozó 11 - 15 életévben levő leányokat helyeztek el.       Az elhanyagolt ifjuság érdekében felette áldásos müködést fejtenek ki jelenleg is az ugynevezett «rongyos iskolák» - Â«Ragged schools», melyeket Edinburgban Guttrie T., Bristolban Miss Mary Carpenter, Londonban pedig Shaftesbury és Miss Takerson létesitettek. 1848-ban jött létre Londonban a «Ragged School Union», mely az elhanyagolt nevelésü ifjuság gondozását tüzte ki feladatául. Ezen egyesület mai nap is virágzik; 168 iskola áll gondozása alatt s évi bevétele 5000 font sterlingre tehető. Már az 1862. évben Londonban tartott philanthropiai congressuson tétetett jelentés ez iskolák áldásos müködéséről. Ezen jelentés szerint a «rongyos egyesület» keletkezése óta 200 iskolába 200,000 elzüllött gyermeket vett föl, kik közül 12,000 - 15,000-en egyes családoknál helyeztettek el. Az elaljasodott gyermekek megmentése czéljából 1867 óta nagy tevékenységet fejt ki dr. Bernardo is; e nagy gyermekbarát müködéséről s az általa alapitott javitó-intézetekről a «Magyar Igazságügy» XXIX. k. IV. füzetében emlékeztem meg.       A «Ragged School»-féle intézményhez még egy más igen érdekes intézmény, a fiatal csizmatisztitók «brigade»-jai és az ezeket védő egyesületek intézménye füződik. Az első ily egyesület, mely a fiatal csizmatisztitókat gondozta, 1844-ben jött létre; erre csakhamar 1851-ben életre kelt a «Ragged School Shoeblack Society», mely érintkezésbe lépve a rongyos iskolákkal, ezek növendékeiből választotta ki magának az általa gondozandókat. Ezen egyesület gondoskodása abban áll, hogy a 16 éven aluli elhagyatott figyermekeknek szállást és ellátást nyujt. Nappal a fiuk London utczáin csizmatisztitással foglalkoznak; keresményök három részre osztatik: egy harmadot a fiu kap, egy harmad a fiu nevére takarékpénztárba helyeztetik és egy harmad az egyesületi pénztár javára esik. Jelenleg Londonban 12 ily egyesület létezik, melyek összesen 700 csizmatisztitó gyereket gondoznak.       A tulajdonképeni első angol javitó-iskolát - Reformatory School - a londoni pihlanthropiai társaság létesítette 1849-ben Redhill-ben. Ezen javitó-ház a mettray-i «colonie agricole» mintájára lett szervezve.              I Részünkről a legnagyobb örömmel csatlakozunk az egylet által meginditott mozgalomhoz, mely hivatva lesz a közhatóságokat és a társadalmat felrázni azon indolentiából, melyet eddig ezen égető kérdés iránt tanusitott. A büntetőjog és a börtönügy reformja is szoros kapcsolatban van ily egylet fenállásával. Præventio nélkül börtöneink mindinkább zsufoltabbakká fognak lenni.        Szerk."              A teljes írás itt olvasható forrás: Jogi Fórum

2017. március 20, hétfő

13:29  Az információs társadalom jogra gyakorolt hatása - Előadássorozat indul a Kúrián [4 napja]
  Az információs társadalom jogra gyakorolt hatásával foglalkozó előadássorozat kezdődik a Kúrián hétfőn. Az előadók a többi között az adatbázisok, az elektronikus eljárások, az interneten elkövetett személyiségi jogi jogsértések, az internetes vásárlások, a távmunka, a távszerződések jogi megítélésének nehézségeit járják körül havi rendszerességgel, de szó lesz az elektronikus pénz és a vezető nélküli autók használatából adódó problémákról is - mondta Gyekiczky Tamás bíró.Az előadássorozat célja a jogilag már többé-kevésbé rendezett kérdések alapos áttekintése mellett a formálódó problémák feltérképezése - mondta a szakember.      Kifejtette: a jogilag szabályozott és 2016-tól tömegessé váló elektronikus bírósági eljárásokban például a határidők számítása néha az informatikai problémák miatt nem várt nehézségeket okozhat a bírónak. A határidő elmulasztásának egy polgári jogvitában nagyon súlyos, akár döntő jelentősége is lehet, ezért nem mindegy, hogy a peres fél késlekedett vagy esetleg a bíróság elektronikus rendszere nem működött műszaki hiba, leállás vagy akár karbantartás miatt.       A rendszer működik, de nem árt ennek ellenére körüljárni az elektronikus eljárások kérdéseit - mondta Gyekiczky Tamás.      Másik példaként említette, hogy a mezőgazdasági földalapú támogatással kapcsolatos perekben számos alkalommal felmerült, vajon a pályázó hibájából rosszak a feltöltött adatok vagy az informatikai rendszer miatt. Ráadásul előfordult, hogy az ennek eldöntésére felkért informatikai szakértő elhárította a per szempontjából lényeges kérdés megválaszolását - jegyezte meg a bíró.      Hozzátette, ma az ilyen kérdések megnyugtató tisztázása érdekében a bírósági igazgatás rendszeresen tájékoztatja a bírókat arról, mikor milyen természetű leállások voltak az elektronikus rendszerben.      Kevésbé szabályozott azonban az interneten elkövetett személyiségi jogi jogsértések kérdése. Van, amikor még az se egyértelmű, hogy kit lehet beperelni, mondjuk egy privát blogon elkövetett jogsértés miatt, illetve miként található meg a potenciális alperes, az internetes felület tulajdonosa, fenntartója vagy üzemeltetője, akinek ráadásul a székhelye könnyen lehet, hogy a föld túlsó felén van - mutatott rá.      Gyekiczky Tamás elmondta: az elektronikus rendszerekben őrzött személyiség profil - cookie vagy süti - követi és egyedileg rögzíti, tárolja, illetve felhasználja az oldalra látogató felhasználói szokásaira vonatkozó adatokat, esetenként akár a fogyasztói magatartás ismeretének kihasználása, befolyásolása érdekében. Továbbá programokat helyezhet el a felhasználó gépén. Ezek is olyan tömegesen előforduló helyzetek, amelyeket ma még nem tud kezelni a jog.      Kitért arra, hogy a munkajog terén szintén szabályozási hiányosságok és jogalkalmazás nehézségek merülnek fel. Így például amikor egy telefonos marketing cég indiai munkaadója és magyar munkavállalója jogvitájában kellene a két jogrendszer közötti távolságot áthidalni, vagy amikor egy cég elvállal egy szoftverkészítést és ahhoz az interneten nyílt forráskóddal toboroz alvállalkozókat, akkor az elkészült szoftverrel kapcsolatban nehezen kezelhető kérdések merülnek fel az adózás, a szerzői jog vagy éppen a szavatosság terén, amelyek egyaránt érinthetik a fővállalkozót, az alvállalkozót és a vásárlót.      A szakember kiemelte: átalakulnak és esetenként nem szerveződnek újjá a hagyományos jogi fogalmak, intézmények, és ez a bíróknak nagy problémákat okozhat a jogalkalmazás során. Például amikor egyes hatóságok valósággal "feloldódnak" a neten, akkor a megszűnésükkor teljesen kétségessé válik a jogutódlásuk, azaz, hogy a jogaikat és a kötelességeiket milyen más szervezet viszi tovább.       Az új közigazgatási perrendtartás bizonyos esetekben egyenesen a bíró feladatává teszi, hogy a jogsérelmet szenvedett félnek alperest találjon, akivel szemben felperesként megkísérelheti a jogérvényesítést - közölte Gyekiczky Tamás.      Szólt arról, hogy míg az informatikai rendszerek ma többnyire globálisan szerveződnek és működnek, addig a jogrendszerek az államhatárokhoz illetve a különféle államközi egyezményekhez és nemzetközi jogi jogalanyokhoz igazodnak, így gyakran nem képesek megragadni a globális informatikai térben keletkező, megszűnő vagy anonimmá váló jogviszonyokat, érvényesíteni a jogi felelősséget.      Rámutatott arra: a jogalkalmazás egyik fontos része, mikor a jogalkalmazó az elé kerülő konkrét esetet megfelelteti egy arra vonatkozó jogszabállyal. Az informatikai, elektronikus tér tipikusan olyan terület, ahol a robbanásszerű technológiai fejlődés gyorsan változó konfliktushelyzeteket idéz elő, amelyeket a jogalkotás nem tud követni, ezért egyre nagyobb szerepe lesz az általános tájékozottságnak, értékrendnek, kultúrának.       Az előadássorozat célja, hogy a jog és a informatika határterületein felbukkanó jogvitákat tárgyaló bíróknak legyen mihez nyúlniuk, és az új jogszabályok véleményezésében el tudjanak indulni - mondta Gyekiczky Tamás. forrás: Jogi Fórum
10:34  Névtelenség biztosítása a kartell együttműködést leleplezőknek - Titkosított üzenetküldési rendszer segíti a verseny tisztaságát [4 napja]
  Az Európai Bizottság lehetőséget biztosít a kartell együttműködésekről, az antitröszt-szabályok megsértéseiről és más versenyellenes gyakorlatokról ismeretekkel rendelkezőknek arra, hogy névtelenségük megőrzése mellett segítsék e visszaélések visszaszorítását - közölte a bizottság. A tájékoztatás szerint a bennfentes ismeretek hathatós eszköznek bizonyulhatnak ahhoz, hogy segítséget nyújtsanak az Európai Bizottságnak a kartellek és más versenyellenes gyakorlatok leleplezéséhez.      Az új eszköz a kétirányú kommunikációt lehetővé tévő, titkosított üzenetküldési rendszer révén védi a visszaélést bejelentő személyazonosságát.      A szolgáltatást egy szakosított külső szolgáltató üzemelteti, aki közvetítőként jár el, és anélkül továbbítja a beérkezett üzenetek tartalmát, hogy olyan adatokat is továbbküldene, amelyek alapján azonosítani lehetne az információközlőt. A rendszer lehetővé teszi azt is, hogy a bizottság pontosítást és részletes információkat igényeljen az adott ügyről. Ezáltal növeli annak valószínűségét, hogy a beérkezett információk eléggé pontosak és megbízhatóak legyenek ahhoz, hogy az uniós bizottság vizsgálattal követhesse nyomon azokat.      A közölt információk elősegíthetik vizsgálatok gyors, sikeres és hatékony lezárását, amely előnyös a fogyasztók és az egész uniós gazdaság számára - tették hozzá. forrás: Jogi Fórum
09:50  Alkotmányosnak találták az új gyülekezési törvényt - Döntött a lengyel alkotmánybíróság [4 napja]
  Alkotmányosnak találta a lengyel alkotmánybíróság az ellenzék, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) és a lengyel legfelsőbb bíróság által is vitatott gyülekezési törvényt, amelyet Andrzej Duda államfő küldött el előzetes normakontrollra a taláros testületnek.A tavaly decemberben elfogadott jogszabályt a 15 tagú taláros testület 11 bírája vizsgálta, s végül 7-4 arányban hagyták jóvá az új törvényt.      A testület alkotmányosnak találta azokat a lengyel államfő által kifogásolt előírásokat, melyek a "rendszeresen ismétlődő gyűlésre" vonatkoznak. Ezt a fogalmat a jogszabály az olyan esetekre vezeti be, amikor egy rendezvényt több alkalommal is ugyanarra a helyszínre hirdetnek meg. Az ilyen típusú rendezvényt ezentúl elsőbbség illeti meg a többi megmozdulással szemben.      A többi kifogásolt pontot az alkotmánybíróság megsemmisítette. A lengyel államfő arra vonatkozóan is kért előzetes normakontrollt, hogy az új szabályok értelmében nincs helye fellebbezésnek, ha egy rendezvényt nem engedélyeznek. Kifogásolta az államfő azt is, hogy az új törvény előírásai visszamenőleges hatályúak, mert "a rendszeresen ismétlődő gyűlések" kategóriáját az előző években már megtartott rendezvények figyelembevételével határoznák meg. A lengyel államfő szerint a gyülekezési törvény az említett pontokban sértheti az alkotmányban rögzített gyülekezési szabadságot és az egyenlőség elvét.       Ez volt az első alkalom, hogy a 2015 augusztusa óta hivatalban lévő, korábban a kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) párthoz tartozó Andrzej Duda nem hagyott jóvá egy olyan törvényt, melyet a PiS-többségű parlament fogad el.      A törvény azt is előírja, hogy két ellentétes irányultságú gyűlést nem lehet egy helyen és egy időben megtartani, és két különböző gyűlés között legalább 100 méteres távolságot kell biztosítani.      A 15 tagú lengyel alkotmánybíróságnak jelenleg nyolc olyan tagja van, akit a PiS-többségű parlament választott, hét bírót pedig az előző kormányzati időszakokban választottak meg. A tárgyalástól távol maradó 4 bíró az utóbbiak közé tartozik. A jogszabályt ellenző négy bíró egyikét, Piotr Pszczólkowskit viszont a PiS-többségű parlament választotta meg. A csütörtöki tárgyalást Julia Przylebska, az alkotmánybíróság elnök vezette, akit Andrzej Duda tavaly év végén iktatott be. forrás: Jogi Fórum
08:21  Újabb illetékek és közigazgatási díjak szűntek meg - Az állami rezsicsökkentés második üteme [4 napja]
  Az állami rezsicsökkentés második üteme alapján húsz olyan eljárási illeték és igazgatási szolgáltatási díj szűnik meg, amely az állampolgárok és vállalkozások széles körét terhelte - közölte a Miniszterelnökség. A megszűnő terhekből 15 a magánszemélyeket, 5 a vállalkozásokat érinti. Díjmentessé válik egyebek mellett a 65 év fölötti állampolgárok útlevelének kiváltása, az elektronikus nem hiteles tulajdoni lap évenkénti kétszeri lekérdezése, az anyakönyvi kivonat kiállítása és a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) igényléséhez szükséges igazolás. A vállalkozásoknak ezután ingyenes lesz a cégalapítás és az alapítással kapcsolatos egyéb költségek, ami a kis- és középvállalkozásokat érinti kedvezően - tájékoztattak.      Hozzátették, hogy az állami rezsicsökkentéssel összesen 14 milliárd forint megtakarítás maradhat az állampolgároknál és vállalkozásoknál, miután a tavalyi 12 milliárd forint után idén újabb 2 milliárd forint megtakarítás jelentkezik: ebből 1,5 milliárd a vállalkozásoknál, félmilliárd a polgároknál marad. forrás: Jogi Fórum
07:55  Törvényerőre emelkedett a brit kormánynak adott parlamenti felhatalmazás - Elindul a brit EU-tagság megszűnéséhez vezető folyamat [4 napja]
  Törvényerőre emelkedett az a felhatalmazás, amelyet a londoni parlament adott a brit kormánynak a brit EU-tagság megszűnéséhez vezető folyamat elindítására.A Lisszaboni Szerződés 50. cikkelyének aktiválására törvényi felhatalmazást kérő kormányindítvány többhetes parlamenti vitája zárult le, és a felhatalmazásról elfogadott törvényt II. Erzsébet királynő hirdette ki hivatalosan.      Az 50. cikkely szabályozza - és aktiválása hivatalosan elindítja - a kilépési folyamatot, kétévi időtávlatot meghatározva a brit EU-tagság megszűnésének feltételeiről szóló tárgyalásokra.      Az előzetes értesülések arról szóltak, hogy Theresa May brit miniszterelnök akár ezen a héten bejelentheti az 50. cikkely aktiválását, de a Downing Street ezt kizárta. A miniszterelnöki hivatal egyértelmű jelzése szerint a kormányfő várhatóan március utolsó hetében küld értesítést az Európai Tanács elnökének, Donald Tusknak a kilépési folyamat elindításáról.      Nem hivatalos értesülések szerint a brit kormány el akarta kerülni, hogy az 50. cikkely aktiválásának bejelentése időben túl közel legyen a hollandiai parlamenti választásokhoz, illetve az európai integrációs folyamatot megalapozó Római Szerződés aláírásának ehéten esedékes 60. évfordulójához.      Theresa May már az év elején bejelentette, hogy március végéig tervezi a kilépési folyamat hivatalos elindítását, de ennél pontosabb időmeghatározást nem adott.      Az alsóház a múlt hónapban módosítások nélkül elfogadta az 50. cikkely aktiválására törvényi felhatalmazást kérő tervezetet, amely ezután a felső kamara elé került.      A Lordok Háza két olyan módosítást fűzött a tervezethez, amelyeket a kormány nem kívánt belefoglalni a felhatalmazásról szóló néhány soros törvénybe. Az egyik felsőházi módosítás a Nagy-Britanniában élő külföldi EU-állampolgárok jogainak garantálására szólította fel a brit kormányt, a másik pedig arra, hogy az Európai Unióval a kilépés feltételeiről kötendő majdani megállapodást terjessze jóváhagyásra a parlament elé.      A brit kormány ezekkel a szándékokkal egyetért, és jelezte is, hogy a kilépési tárgyalások lehető legkorábbi szakaszában megállapodást szeretne elérni a Nagy-Britanniában élő külföldi EU-állampolgárok jogainak garantálásáról, és azt is, hogy ha sikerül a tárgyalássorozat végén egyezségre jutni a brit EU-tagság megszűnésének feltételeiről, a megállapodást a brit parlament elé terjeszti.       Theresa May ugyanakkor azt elvetette, hogy ezekben a kérdésekben a brit törvényhozás előre megkösse a kormány kezét. London emellett az Európai Unióban maradó országokkal viszonossági alapon egyezségre akar jutni az ott élő britek jogosultságainak garantálásáról is.      A Lordok Háza által elfogadott két módosítást az alsóház érvénytelenítette. A tervezet még aznap visszakerült a felső kamara elé, amely rövid tárgyalás után a korábban általa elfogadott módosítások nélkül, az eredeti szöveggel véglegesítette a Lisszaboni Szerződés 50. cikkelyének aktiválására felhatalmazást adó törvényt.      A kilépési folyamat elindításáról tartott parlamenti vitasorozat nem szerepelt a kormány eredeti menetrendjében. Theresa May korábbi hivatalos álláspontja szerint a cikkely aktiválása az ő személyes döntési jogkörébe tartozik, és e döntéséhez nem kell előzetes parlamenti jóváhagyás.      A brit legfelsőbb bíróság január végén hozott jogerős végzésében azonban a kormányfő álláspontjával ellentétes véleményre jutott, megerősítve az első fokon eljáró londoni felsőbíróság tavaly novemberi döntését. A felsőbíróság elé magánszemélyek terjesztették be a kormány álláspontját megtámadó keresetet, és az első fokú bírói fórum a kereset beterjesztőinek adott igazat, kimondva, hogy a brit parlament szuverén jogköre az EU-tagságot megszüntető folyamat elkezdésének előzetes jóváhagyása. forrás: Jogi Fórum
07:36  Az élelmiszer-ellenőrzések szigorítását célozza meg az EP - Új szabályozást szavaztak meg a képviselők [4 napja]
  Az élelmiszerek ellenőrzésének átfogó, uniós rendszerének szigorítását lehetővé tevő új szabályozást szavaztak meg az Európai Parlament képviselői strasbourgi plenáris ülésén - közölte az uniós parlament sajtószolgálata. A szabályozáshoz két magyar EP-képviselő nyújtott be írásbeli hozzászólást.A tájékoztatás szerint a közelmúlt hamisítási botrányai arra mutattak rá, hogy a hatóságoknak hatékonyabb eszközökkel kell tudniuk ellenőrizni az élelmiszerlánc összes tagját.      A megszavazott új szabályok az ételek jobb nyomon követhetőségét, a hamisítás visszaszorítását és a fogyasztói bizalom helyreállítását célozzák. Átfogó és hatékony ellenőrzést ígérnek az élelmiszerek és takarmányok, az állatorvosi és növény-egészségügyi követelmények, valamint a biotermékek és földrajzi védettséget élvező termékek ellenőrzési rendszerére.      Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa közötti megállapodás eredményeit rögzítő szabályozás az átfogó ellenőrzések mellett be nem jelentett ellenőrzéseket ír elő az élelmiszeripar minden szektorában, hatékonyabb fellépést garantál a csalások és megtévesztő gyakorlatok ellen, valamint szigorúbb szabályokat szorgalmaz a harmadik országokból érkező termékek importja esetében - közölte az uniós parlament.      Szanyi Tibor szocialista EP-képviselő a vitához benyújtott írásbeli hozzászólásában hangsúlyozta, az élelmiszerlánc szigorúbb ellenőrzése a fogyasztók védelme, és az uniós termékek iránti bizalom megőrzése érdekében is szükséges.      Arra hívta fel a figyelmet, hogy az előírások eltérésére építő "populista hangok most éppen a vélt vagy valós nyugat- illetve kelet európai élelmiszerek bel-tartalom eltérései miatt hangolják a lakosságot tudatosan az unió ellen, amit viszont a nemzeti élelmiszerkönyvek harmonizálásával tudunk hatékonyan kezelni" - fogalmazott.      Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselője írásbeli hozzászólásában hangsúlyozta, hogy az új szabályozás eredményeképp az élelmiszerláncot érintő hatósági ellenőrzés átláthatóbbá, szigorúbbá válik, a fogyasztók nehezebben megtéveszthetőek.      "Ne hagyjuk, hogy a tagállami mentességek és az alacsony díjak csökkentsék az új szabályozás hatékonyságát, és a fogyasztók ellenőrizetlen, rossz minőségű élelmiszerhez jussanak" - húzta alá a képviselő.      Az Európai Parlament sajtóosztályának tájékoztatása szerint más képviselőcsoporthoz tartozó magyar képviselő nem küldött írásbeli hozzászólást a vitához. forrás: Jogi Fórum

2017. március 17, péntek

13:19  Trump második beutazási rendelete - Hawaiiban felfüggesztették a korlátozó rendelkezést [7 napja]
  Hawaii fővárosában, Honoluluban egy szövetségi bíró felfüggesztette Donald Trump amerikai elnök második rendeletét, amely átmenetileg korlátozná a beutazást az Egyesült Államokba egyes országokból. Derrick Watson szövetségi bíró pár órával azelőtt döntött a felfüggesztésről, hogy a rendelet csütörtökön életbe lépett volna.      A bíró azt követően tette közzé döntését, hogy két órán keresztül hallgatta a rendelet felfüggesztését kérő hawaii fél érvelését. A keresetet a Honoluluban élő, szír gyökerű, de amerikai családapa, Iszmail Elszik nyújtotta be, mondván, hogy az elnöki rendelet miatt Szíriában élő anyósa nem tudja majd meglátogatni a családot.       Derrick Watson bíró 43 oldalas indoklásában megkérdőjelezte a kormányzat érvelésének megalapozottságát, és kétségbe vonta, hogy az elnöki rendelet kiadását nemzetbiztonsági aggodalmak indokolják. Egyúttal leszögezte azt is, hogy a rendelet életbe lépése Hawaiinak anyagi károkat okozna, mert turisták és diákok elől is elzárná a beutazás lehetőségét.      A honolului bíróságról tudósító AP amerikai hírügynökség fontosnak tartotta megjegyezni, hogy Watson szövetségi bírót még az előző elnök, a demokrata párti Barack Obama nevezte ki.      A Tennessee államban lévő Nashville városában nagygyűlést tartó Donald Trump azonnal reagált, "a bírói hatalommal elkövetett példátlan visszaélésnek" minősítette a szerinte elhibázott döntést. "Harcolni fogunk a végsőkig (...) Ha kell, a legfelsőbb bíróságig is elmegyünk" - fogalmazott Trump. Ismételten hangsúlyozta: az alkotmány "felhatalmazást ad az elnöknek a bevándorlás felfüggesztésére, ha úgy ítéli meg, hogy a nemzet biztonsága ezt követeli".      Jeffrey Wall, a kormány jogi képviselője első nyilatkozatában leszögezte: a honolului bíró döntése nem terjed ki az elnöki rendelet egészére, hanem csupán a perkérelmet benyújtó család ügyének rendezésére érvényes.      Az Egyesült Államok hat másik állama (Washington, Oregon, Kalifornia, Massachusetts, New York és Maryland) szintén azzal próbálkozik, hogy leállíttassa a vitatott elnöki rendeletet. Szerdán délután az északnyugati Washington államban fekvő Seattle-ben, valamint a marylandi Greenbeltben megkezdődött az ügyben a bírósági meghallgatás. Mindkét szövetségi bíróságon a felfüggesztést kérők azzal érvelnek, hogy a második elnöki rendelet is megkülönbözteti a muzulmán vallásúakat, valamint anyagi károkat okoz az adott szövetségi államnak.       Az elmúlt napokban Trump és befolyásos miniszterei - köztük Rex Tillerson külügyminiszter, Jeff Sessions, az igazságügyi tárca vezetője és John Kelly belbiztonsági miniszter is - az amerikai nemzet biztonsága szempontjából "létfontosságúnak" minősítve vette védelmébe Trump második rendeletét. Az új rendeletből kimaradtak a január végén nyilvánosságra hozott első rendelet legvitatottabb pontjai, és lekerült az átmeneti beutazási tilalomban érintett országok listájáról Irak, amely hosszas tárgyalások után különleges együttműködést ígért az amerikai vízumot kérő irakiak ellenőrzésében. Viszont a kormányzat változatlanul kilencven napra felfüggesztené a beutazást Iránból, Szíriából, Szudánból, Líbiából, Szomáliából és Jemenből.  forrás: Jogi Fórum
12:54  Jogtudós álnéven - Arckép Eörsi Gyula jogtudósról [7 napja]
  A Jogtudományi Intézet legendás Eörsi-osztályának kutatói szerint Eörsi Gyula a 20. század második felének legnagyobb jogtudósa volt. Olykor szellemes megoldásokkal kavarta fel a jogi közélet állóvizét: megesett, hogy recenziót írt saját könyvéről Korsós Antal álnéven. És nem kímélte önmagát.forrás: Jogi Fórum
12:41  Uniós jogot sértene a német útdíjrendszer bevezetése - Állampolgárságon alapuló megkülönböztetés lenne az EP képviselők szerint [7 napja]
  Annak ellenére, hogy az Európai Bizottság elfogadta a jogszabályi változtatásokat, a német útdíjrendszer az állampolgárságon alapuló megkülönböztetés miatt továbbra is az uniós jog megsértésének minősül - közölték állásfoglalásukban az Európai Parlament (EP) képviselői.

További cikkek az archívumban >>>



Kezdőlap | Vissza | Oldal tetejére

 
Hírfigyelő - újdonság!
Kulcsszavak szerkesztése - egy kifejezés egy sorba kerüljön
 
Újdonság - Szemeid előtt, ami a legjobban érdekel
 
részletek >>>



Miért ez a kedvencem...

Mindig aktuális

Segesvári József
Paks
 

Egyetlen kattintással változtathatom a betű méretet.

Csongrádi Felícia
Tatabánya
 

Csak ráviszem a kurzort a címre és gyorsan átfuthatom a hírek rövid tartalmát.

Győrfi Bence
Debrecen
 

Sok pénztárca kímélő ötletet kapok rendszeresen.

Szabóné Feleki Mária
Agárd
 

Még a bevásárlás is olcsóbb mióta használom az akció keresőt.

Tóthné Barna Katalain
Miskolc