pénztárca kímélő megoldások
 
Jogi fórum hírek  Üzlet
 

2017. június 23, péntek

14:24  Szigorodtak a politikai reklámok kihelyezésére vonatkozó szabályok - Rendkívüli ülésen döntöttek a képviselők [2 napja]
  A településkép védelméről szóló törvény módosításával szigorította az Országgyűlés a politikai reklámok kihelyezését pénteki rendkívüli ülésén.
12:39  Új terrorelhárítási törvénytervezet - Bírálta a francia ombudsman a javaslatot [2 napja]
  Bírálta a francia emberi jogi ombudsman pénteken az új terrorelhárítási törvénytervezetet, amely a rendkívüli állapot több intézkedését is átemelné az általános jogi szabályozásba. Jacques Toubon szerint a javaslat "kiegyensúlyozatlan a biztonság és a szabadság" között és "a nemzeti összetartozás szétesését" eredményezheti.
11:34  Párizsi klímavédelmi egyezmény - Megerősítették elkötelezettségüket az uniós vezetők [2 napja]
  Határozottan megerősítették elkötelezettségüket a párizsi klímaegyezmény mellett az európai uniós tagországok állam- és kormányfői brüsszeli csúcsértekezletükön: az elfogadott dokumentumban leszögezték, hogy a megállapodás az amerikai kormányzat szándékai ellenére nem tárgyalható újra.Mint a záródokumentumban írták, az EU-nak továbbra is vezető szerepet kell vállalnia az éghajlatváltozás elleni küzdelemben, ezért gyorsan és teljes körűen végre kell hajtani a klímaegyezmény rendelkezéseit.      A szerződés a klímaváltozás elleni globális erőfeszítések sarokköve, valamint kulcsfontosságú eleme az európai ipar és gazdaság korszerűsítésének - mutattak rá hozzátéve, hogy az Európai Unió és tagállamai szorosabbra fonják az együttműködést nemzetközi partnereikkel, szolidaritást vállalva a jövő nemzedékeivel.      Elemzők szerint a közös nyilatkozat üzenetértékű a párizsi klímaegyezményt felmondó, Donald Trump elnök vezette új amerikai adminisztráció számára.      A párizsi egyezményt 2015 végén csaknem 200 ország írta alá. Vállalásai teljesítéséhez az Európai Uniónak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene mérsékelnie az üvegházhatást erősítő gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest. forrás: Jogi Fórum
09:50  Uniós polgárok az Egyesült Királyságban - Maradhatnak a kiválás után is az ott élők [2 napja]
  Theresa May brit kormányfő megígérte, hogy az Egyesült Királyság kilépése után is az országban maradhatnak azok az uniós állampolgárok, akik még a kiválás előtt érkeztek - közölték brit kormányzati források az uniós vezetők brüsszeli találkozóján.
09:34  Rendkívüli ülést tart a Ház - A plakáttörvény-javaslatot tárgyalják a képviselők [2 napja]
  Rendkívüli ülést tart a kormánypártok kezdeményezésére ma az Országgyűlés. Egyetlen jogszabály lesz napirenden: a múlt héten hiányosan megszavazott, majd a köztársasági elnök által megfontolásra a Háznak visszaküldött úgynevezett plakáttörvény-javaslat.Az ülés napirend előtti felszólalásokkal kezdődik délelőtt 11 órakor, majd a Ház megvitatja az átlátható kampánytevékenység érdekében szükséges módosításokról szóló törvényjavaslathoz, vagyis úgynevezett plakáttörvényhez érkezett változtatásokat.      A jogszabályt, amely szigorítaná a politikai plakátok kihelyezését, a Ház múlt szerdán egyszer már elfogadta, ám csupán az egyszeri többséget igénylő részeket szavazták meg, a sarkalatos passzusokhoz nem volt elegendő támogatás.       Az így hiányosan elfogadott javaslatot másnap a köztársasági elnök megfontolásra visszaküldte a parlamentnek.      A Ház ismét szavaz a változtatásról, majd interpellációkra, azonnali kérdésekre és kérdésekre is sor kerül. forrás: Jogi Fórum
09:34  Fókuszban a bíróság - Fotópályázat amatőr fotósok részére [2 napja]
  Az Országos Bírósági Hivatal elnöke idén is meghirdette a "Fókuszban a bíróság" című fotópályázatot amatőr fotósok részére.PÁLYÁZATI KATEGÓRIÁK: I. Portré, emberábrázolás  Bírák, igazságügyi alkalmazottak, portré, emberábrázolás, munka közben ábrázolás, otthondolgozás (a bíró hozzájárulásával). A pályázók képsorozatokban, illusztrált szituációkban is gondolkozhatnak, pl.:a bíró egy napja, a döntés előtt, a döntés pillanata. A képsorozat 5-10 képből állhat. A képsorozathoz lehet rövid szöveget, képaláírást, magyarázatot hozzáfűzni.  II. Műemlékek, műkincsek  Épületrészletek, műtárgyak. A pályázók képsorozatokban is gondolkozhatnak. A képsorozat 5-10 képből állhat. A képsorozathoz lehet rövid szöveget, képaláírást, magyarázatot hozzáfűzni.  III. Használati tárgyak, eszközök  Eszközök, tárgyak: ajtók, ablakok, pulpitus.  A pályázók képsorozatokban is gondolkozhatnak. A képsorozat 5-10 képből állhat. A képsorozathoz lehet rövid szöveget, képaláírást, magyarázatot hozzáfűzni.  IV. Digitális bíróság  Digitális eszközök a bíróságon. Digitalizáció megjelenése a bíróságokon. A pályázók képsorozatokban is gondolkozhatnak. A képsorozat 5-10 képből állhat. A képsorozathoz lehet rövid szöveget, képaláírást, magyarázatot hozzáfűzni.  DÍJAZÁS: Az egyes kategóriák nyerteseinek díja: 200.000 Ft OBH elnöki különdíj: 25.000 Ft Bíráló Bizottság különdíj: 25.000 Ft Közönségdíj: 25.000 Ft PÁLYÁZATI HATÁRIDŐ: 2017. október 5., csütörtök 12 óra  A PÁLYÁZAT BENYÚJTÁSÁNAK HELYE: Országos Bírósági Hivatal Kommunikációs Osztály 1055 Budapest, Szalay utca 16. Letölthető a pályázati felhívás, a regisztrációs lap és a pályázói nyilatkozat. A pályázati felhívás a bíróságok központi internetes oldalán, valamint az OBH Facebook oldalán is elérhető: http://birosag.hu/media/aktualis/az-obh- meghirdeti-2017- es-fokuszban-birosag-fotopalyazatot https://www.facebook.com/obhbirosag/. További információ a sajtoszoba@obh.birosag.hu e-mail címen kérhető. forrás: Jogi Fórum

2017. június 22, csütörtök

14:04  Pert nyert az EMNP alelnöke a román csendőrség ellen - A döntés nem jogerős [3 napja]
  Első fokon pert nyert a román csendőrség ellen Soós Sándor, az Erdélyi Magyar Néppárt (EMNP) országos alelnöke, akit több társával együtt a kolozsvári március 15-i ünnepség alkalmából emeltek ki a tömegből, amiért Erdély-zászlóval vonultak az ünneplők között.A bíróság határozatáról az EMNP számolt be csütörtökön közleményben. A bírságolási jegyzőkönyvek megsemmisítését a párt által megbízott ügyvéd kezdeményezte. A csendőrség 30 napon belül támadhatja meg az első fokú ítéletet.      Soós Sándor üdvözölte a bíróság döntését. Elmondta: meggyőződése, hogy a csendőrség alkotmányos jogot sértett, s ezért azt tervezik, hogy feljelentik a hatóságot túlkapás miatt, amennyiben jogerősen megnyerik a pert. A hatóság már 2016-ban is hasonlóan járt el, gyűlöletkeltő és diszkriminációra felbujtó szimbólumnak tekintve Erdély zászlaját.      A csendőrség később azt állította, hogy nem az Erdély-zászlóért bírságolt, hanem azért, mert a felvonulók megtagadták a vitatott zászlók bevonását a szervezők kérése ellenére.      Csoma Botond, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) Kolozs megyei szervezetének elnöke az MTI-nek akkor "perverziónak" nevezte, hogy a hatóság a szövetségre - mint szervezőre - próbálja hárítani a jelkép eltávolítása miatti felelősséget. Közölte, a rendezvényt megelőző egyeztetésen a csendőrség arra figyelmeztette a szervezőket, hogy az Erdély-zászló románellenes és alkotmányellenes jelkép, és ha ilyen zászlót látnak a felvonuláson, a szervezők kötelessége ezeket eltávolítani. Csoma szerint a felvonuláson is a csendőrség kérte a szervezőket, hogy szólítsák fel távozásra az Erdély-zászlót vivő személyeket.      Az incidens után az RMDSZ és az EMNP Kolozs megyei szervezeteinek vezetői közös panasszal fordultak a román belügyminiszterhez kifogásolva a csendőrség eljárását. forrás: Jogi Fórum
12:50  Chatbotom van, és nem félek használni! - Hétköznapi robotika az új adatvédelmi rendelet előszobájában [3 napja]
  Napjainkban egyre többen fedezik fel az üzenetküldő platformok keretében működő chatbotok kommunikációs előnyeit, melyen keresztül hatékonyan érhetőek el a felhasználók. Az eszköz használatakor azonban biztosítani kell az ügyfelek adatvédelmi jogait és informatikai védelmét is. "Garantálni kell, hogy adataik nem kerülnek rossz kezekbe, és csak arra a célra használják fel ezeket, amelyhez hozzájárultak." - figyelmeztetett dr. Dudás Gábor, a KLART Legal szakértője a Chatbotom van, és nem félek használni! avagy hétköznapi robotika az új adatvédelmi rendelet előszobájában címmel tartott meetupon.
12:34  Eskü a legfontosabb társadalmi értékek betartására - A bevándorlókat érinti a holland törvény [3 napja]
  Elfogadta a holland parlament felsőháza is azt a törvényt, amelynek értelmében az integrációs kurzusokon részt vevő, illetve az állampolgárságot kérelmező bevándorlóknak fel kell majd esküdniük a legfontosabb társadalmi értékek betartására Hollandiában.
10:14  Távszerencsejátékok engedélyezése - Nem összeegyeztethető a magyar szabályozás a szolgáltatásnyújtás szabadságával [3 napja]
  A távszerencsejátékok engedélyezésére vonatkozó magyar szabályozás nem összeegyeztethető a szolgáltatásnyújtás szabadságának elvével.A C-49/16. sz. ügyben hozott ítélet Unibet International Ltd kontra Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Hivatala E szabályozás először hátrányosan megkülönböztető módon, majd pedig nem átlátható jellege révén korlátozta a más tagállamokban letelepedett gazdasági szereplők azon lehetőségét, hogy ilyen játékokat szervezzenek Magyarországon A Unibet International máltai társaság, amely többek között távszerencsejáték-szervezéssel foglalkozik, és e célból több tagállam által kiadott szerencsejáték-szervezési engedéllyel rendelkezik. A magyar hatóságok 2014-ben megállapították, hogy a Unibet magyar nyelvű internetes oldalakon szerencsejáték-szolgáltatásokat nyújt, jóllehet nem rendelkezik az e tevékenység gyakorlásához Magyarországon szükséges engedéllyel. E hatóságok ezért egyrészt 2014. június 25-én elrendelték a Unibet internetes oldalainak a Magyarországról történő ideiglenes hozzáférhetetlenné tételét, másrészt pedig 2014. augusztus 29-én bírságot szabtak ki e társasággal szemben. A Unibet az említett két határozat hatályon kívül helyezése iránti keresetet nyújtott be a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bírósághoz (Magyarország), arra hivatkozva, hogy a határozatok alapjául szolgáló magyar szabályozás ellentétes a szolgáltatásnyújtás szabadságának elvével. A Unibet e tekintetben úgy véli, hogy jóllehet a vitatott időszakokban a más tagállamokban letelepedett gazdasági szereplők elvileg engedélyhez juthattak Magyarországon, amely alapján távszerencsejáték-szervezést folytathattak (mivel az ilyen szolgáltatások nyújtása nem minősült állami monopóliumnak), a gyakorlatban lehetetlen volt e szereplők számára az ilyen engedély megszerzése. A Unibet álláspontja szerint ugyanis Magyarország ezen időszakokban nem írt ki koncessziós szerződés megkötésére irányuló nyilvános pályázatot, amely lehetővé tette volna a szükséges engedély megszerzését. A Unibet ezenfelül úgy véli, hogy Magyarország a gyakorlatban kizárta számára a magyar jogban előírt azon lehetőséget, hogy "megbízható" szerencsejáték-szervezőként ilyen szerződéseket kössön. E körülmények között a magyar bíróság arra vár választ a Bíróságtól, hogy a szóban forgó magyar szabályozás összeegyeztethető-e a szolgáltatásnyújtás szabadságának elvével. A mai napon hozott ítéletében a Bíróság először is megállapítja, hogy a kérdéses nemzeti szabályozás, amely tiltja a szerencsejátékok közigazgatási hatóságok előzetes engedélye nélküli szervezését, a szolgáltatásnyújtás szabadsága korlátozásának minősül. A Bíróság ezt követően rámutat arra, hogy a 2014. június 25-i határozatot elfogadásának alapjául szolgáló nemzeti szabályozás szerint a "megbízható" szerencsejáték-szervezőknek legalább tíz éven keresztül szerencsejáték szervezésére irányuló tevékenységet kellett folytatniuk Magyarországon. A Bíróság azonban úgy ítéli meg, hogy az ilyen követelmény eltérő bánásmódnak minősül, mivel az hátrányosan megkülönbözteti a másik tagállamokban letelepedett szerencsejáték-szervezőket a nemzeti szervezőkhöz képest, amelyek könnyebben teljesíthetik e feltételt. Ezért a Bíróság megállapítja, hogy a kifogásolt szabályozás hátrányosan megkülönböztető, ebből következően pedig ellentétes a szolgáltatásnyújtás szabadságának elvével. A 2014. augusztus 29-i határozat alapjául szolgáló nemzeti szabályozást illetően a Bíróság megállapítja, hogy a valamely tagállamban három éven keresztül szerencsejáték-szervezésre irányuló tevékenység folytatására irányuló kötelezettség azon vállalkozásokkal szemben való előírása, amelyek "megbízható" szerencsejáték-szervezői jogállást kívánnak szerezni, nem hozza előnyösebb helyzetbe a fogadó tagállamban letelepedett gazdasági szereplőket, tehát az főszabály szerint igazolható olyan közérdekű céllal, mint amilyen a fogyasztók vagy a társadalmi rend védelme. Ugyanakkor e szabályozás nem felel meg az átláthatóság követelményének, mivel sem a nemzeti hatóságok jogköreinek a "megbízható" szerencsejáték-szervezők számára a koncessziók odaítélésére irányuló eljárás során való gyakorlásához kapcsolódó feltételeket, sem pedig a szerencsejáték-szervezők által az ajánlatuk megtétele kapcsán teljesítendő technikai feltételeket nem határozták meg kellő pontossággal. E körülmények között a Bíróság megállapítja, hogy e szabályozás szintén ellentétes a szolgáltatásnyújtás szabadságának elvével. A Bíróság végül pontosítja, hogy a fent hivatkozott elvvel ellentétesnek minősített jogszabályok alapján semmilyen szankció nem szabható ki. forrás: Jogi Fórum
09:04  Új átláthatósági szabályok kidolgozása - Az adótervezésben közreműködő köztes szereplők az érintettek [3 napja]
  A Bizottság előrelép az adótervezésben közreműködő köztes szereplőkre vonatkozó új átláthatósági szabályok kidolgozása terén.

2017. június 21, szerda

13:14  Áldozatsegítő központ nyílt a VII. kerületben - Cél a személyre szabott segítség [4 napja]
  Az áldozatsegítő központ küldetése a minél inkább személyre szabott segítség nyújtása az áldozatnak - mondta az igazságügyi miniszter az ország első, a főváros VII. kerületében, a Wesselényi utcában megnyílt áldozatsegítő központjának ünnepi megnyitóján. Trócsányi László szerint az áldozatsegítés megvalósulhat védelemmel, meghallgatással vagy a jogokról és lehetőségekről történő információnyújtással, tájékoztatással.       Hangsúlyozta: az áldozatsegítés büntetőjogi alapokon nyugszik, de nem büntetőjog-központú, majd példaként említette, hogy a VII. kerületben megnyílt központban munkát vállaló 12 munkatárs között jogászok mellett pszichológusok, pedagógusok is vannak. A központ létrehozása jól példázza tárcája évek óta tartó elkötelezettségét az áldozatsegítés iránt - jelentette ki.       Úgy fogalmazott: a minisztériumnak van egy kemény, a jogalkotásban és a jogvitákban edzett kodifikátor arca, emellett pedig van egy lágyabb vonású, szociálisan érzékeny arca, és a jogi segítségnyújtás ebbe a körbe sorolható.       Trócsányi László rámutatott: az áldozat fogalma viszonylag új, a büntetőjog sokáig csak a sértett szót használta. Hozzátette: az új büntetőeljárási kódex korszerű módon tovább erősítette a sértett fogalmának a büntetőeljárásban meghatározott jogállását, újabb eljárási jogokat és garanciákat nyújtva. Az áldozat fogalma azonban tágabb személyi kört jelöl és külön jogszabály rögzíti. Minden sértett áldozat, de nem minden áldozat sértett - fejtette ki a miniszter. Példaként említette, hogy egy bűncselekmény sértettjének hozzátartozói vagy akár a bűncselekmény szemtanúi is lehetnek lelki sérüléseket elszenvedő áldozatok.      Hangsúlyozta: mindazok, akik úgy érzik, hogy bűncselekmény vagy szabálysértés áldozatává váltak, testi vagy lelki hátrányt, érzelmi megrázkódtatást szenvedtek, igénybe vehetik az áldozatsegítő központ szolgáltatását.        A társadalmi jogtudatosság fontosságát hangsúlyozva a miniszter külön kiemelve a civil szervezetek, az egyházak, az önkéntesek szerepét. A lehetséges áldozatokat is védeni kell, amihez szükséges egy áldozatsegítési központú társadalmi szemlélet megteremtése. A családon belüli erőszak esetében  például ha egy áldozat nincs tisztában a jogaival, az újabb bűncselekmények forrása lehet, mert azt gondolhatja, hogy neki tűrnie kell - mondta.      Trócsányi László felidézte: 2017 az áldozatsegítés stratégiai éve, és célul tűzték ki, hogy a minisztérium a szakmai iránymutatásokon túl közvetlenül is részt vállaljon az áldozatok tényleges támogatásában.        Vízkelety Mariann, a tárca igazságügyi kapcsolatokért felelős államtitkára többek közt arról beszélt: a központ olyan hely, ahol a társadalom legelesettebb, legkiszolgáltatottabb tagjai is azt érezhetik, hogy nincsenek magukra hagyva, a lehető legrövidebb időn belül segítséget kaphatnak. Reményét fejezte ki, hogy a budapesti központ mintaként szolgálhat a Miskolcon és Szombathelyen kialakítandó további központoknak.        Ismertette: a tematikus tájékoztató anyagok mellett plakátokkal, kisfilmekkel is igyekeznek megszólítani a rászorulókat, akik a 24 órás ügyeleti rendszerben működő központ mellett a 06-80-225-225-ös ingyenesen hívható telefonszámon is kaphatnak tájékoztatást. Hozzátette: a központban kialakítottak egy úgynevezett patrónus szobát is, ahol ingyenesen juthatnak egyéni vagy csoportos érzelmi támogatáshoz az áldozatok.       Ékes Ilona az ERGO - Európai Regionális Szervezet elnöke a megnyitón azt mondta: az áldozatsegítő szakpolitika általános célja, hogy a társadalmi szolidaritás és a méltányosság elvei alapján nyújtson segítséget az állam azoknak, akiket nem tudott megvédeni a bűncselekményektől. Az új központ munkájába kapcsolódik be az általa vezetett szervezet is - tette hozzá. Célként fogalmazta meg, hogy felkeltsék az érdeklődést annak érdekében, hogy az önkéntesség minél több ember számára legyen vonzó.   forrás: Jogi Fórum
12:04  Valószínűsítő körülmények, mint bizonyítási eszközök - Az Európai Unió Bíróságának legfrissebb döntése [4 napja]
  Tudományos konszenzus hiányában valamely oltóanyag hibája, illetve e hiba és valamely betegség közötti okozati összefüggés bizonyítható komoly, pontos és egybehangzó valószínűsítő körülményekkel.
11:44  Kötelező számlaadás online értékesítésnél is - A NAV felhívása [4 napja]
  Az online foglalási rendszeren, így például az Airbnb-n keresztül akár egy szobát vagy teljes ingatlant szálláshelyként bérbeadó magánszemélyeket számlaadási kötelezettség terheli - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a honlapján.
10:24  Újabb szankciók Oroszország ellen - Az amerikai kormány döntése [4 napja]
  Az amerikai kormány újabb emberekre és cégekre terjesztette ki az Oroszország ellen az ukrajnai szakadárok feltételezett támogatása miatt kiszabott szankciókat.
10:24  Megtévesztő hirdetések - Pénzbírságot és figyelmeztetést szabott ki a GVH [4 napja]
  A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a fogyasztók megtévesztése és valótlan állítás miatt 500 ezer forintra bírságolta a Manna Natúr Kozmetikum Kft.-t, a Manna Natúr Kozmetikum Európa Zrt.-t pedig figyelmeztetésben részesítette.
09:14  Szerb és a montenegrói EU-csatlakozási tárgyalások - Újabb két fejezetet nyitottak meg [4 napja]
  Újabb két-két fejezetét nyitották meg a szerb és a montenegrói európai uniós csatlakozási tárgyalásoknak - jelentette be az EU tagállami kormányait tömörítő tanács sajtószolgálata.A tájékoztatás szerint Szerbiával a szellemi tulajdon törvényi szabályozására vonatkozó 7-es és a vámunióról szóló 29-es fejezetet nyitották meg.      Johannes Hahn uniós bővítési biztos múlt azt közölte, hogy Belgrád jó úton halad az integráció felé. A szerb csatlakozási tárgyalások során eddig tíz fejezetet nyitottak meg, és kettőt sikerült ideiglenesen lezárni.      Montenegróval az áruk szabad mozgásáról szóló 1-es és a regionális politikára vonatkozó 22-es fejezetet nyitották meg, a külkapcsolatokról szóló 30-ast pedig ideiglenesen lezárták.      A montenegrói csatlakozási tárgyalások során eddig 28 fejezetet nyitottak meg, és hármat sikerült ideiglenesen lezárni.      Az EU-hoz csatlakozni szándékozó országoknak összesen 35 témafejezetet kell áttekinteniük közösen az uniós illetékesekkel, és megállapodásra kell jutniuk abban, hogy milyen módon, milyen ütemezésben veszik át, építik be saját nemzeti jogrendjükbe az egyes területeken addig született uniós joganyagot. forrás: Jogi Fórum
09:04  Gyerekek online szexuális kizsákmányolása elleni fellépés - Kampány indult [4 napja]
  Európa 29 országában, így Magyarországon is kampány indult a gyerekek online szexuális kizsákmányolása ellen - jelentette be az Országos Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztályának kiemelt főreferense.
00:08  Megújult ingatlanárverések - Ki jár jól az új szabályokkal? [4 napja]
  Új feltételekkel folynak az ingatlanárverések a végrehajtási szabályok márciusi módosítása óta. Több végrehajtási ügyben még a jogszabályváltozás előtt megpróbálták az értékesítést a végrehajtók, mégis sok árverést újra ki kellett írni.

2017. június 20, kedd

14:24  Lezárult az állami vagyon utóellenőrzése - Az Állami Számvevőszék megállapításai [5 napja]
  Az Állami Számvevőszék elvégezte az állami vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlással kapcsolatos tevékenységek utóellenőrzését a 2015. december 29. - 2017. január 3. közötti időszakra vonatkozóan. Az ÁSZ megállapította, hogy az intézkedési tervekben meghatározott 23 feladatból az ellenőrzöttek tizenegyet határidőben, négyet határidőn túl hajtottak végre, amelyekkel hozzájárultak az állami vagyonnal való szabályos gazdálkodás feltételeinek megteremtéséhez, az átláthatóság érvényesítéséhez. A három részben végrehajtott, illetve az öt végre nem hajtott intézkedés miatt azonban, az ÁSZ által korábban azonosított hiányosságok egy része továbbra is fennáll.Az állami vagyonnal való felelős gazdálkodás alapvető feltétele az állami feladatok ellátásának és ezáltal a társadalmi szükségletek kielégítésének. Az Állami Számvevőszék ezért a közvagyonnal való felelős gazdálkodás elősegítése érdekében és egyben jogszabályi kötelezettségének is megfelelve, évente ellenőrzi az állami vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlást, továbbá utóellenőrzés keretében is értékeli a tulajdonosi joggyakorló szervezetek feladatellátását. Az utóellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK), az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI), a Földművelésügyi Minisztérium (FM), a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV Zrt.), a Magyar Fejlesztési Bank (MFB), a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (NFA), valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) végrehajtották-e az állami vagyon feletti tulajdonosi joggyakorlással kapcsolatos tevékenységek ellenőrzéséről készült, 2015-ben nyilvánosságra hozott jelentés javaslatainak hasznosítására készített intézkedési tervekben vállalt feladataikat. Az ÁSZ megállapította, hogy az MNV Zrt. végrehajtotta a jogszabályi előírásoknak megfelelő lakásbérleti szerződések és ingyenes használatba adási megállapodások mintája, valamint számlarendjének, leltározási és vagyon-nyilvántartási szabályzatának módosítása tekintetében vállalt intézkedéseit. Határidőben megtörtént a MÁV Zrt.-nek az NFM részére történt átadása miatt kötött átadás-átvételi megállapodás módosítása a tényleges kivezetési érték rögzítése érdekében, valamint a megállapodással összefüggésben feltárt szabálytalanság tekintetében a belső ellenőrzés lefolytatása. Az NFM a tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos feladatokat ellátó főosztályai ügyrendjét határidőben kidolgozta. Szintén határidőben történt az MFB részéről a szervezeti és működési szabályzat aktualizálása, az ÁEEK részéről a tulajdonosi és műszaki ellenőrzés eljárásrendjének szabályzatban történő rögzítése és a tulajdonosi ellenőrzések elvégezése, valamint az NFA részéről a vagyonnyilvántartással kapcsolatban előírt, a szabályszerűséget szolgáló három intézkedés végrehajtása. Az MNV Zrt., az NFM, az MFB, az ÁEEK és az NFA a végrehajtott intézkedéseikkel hozzájárultak az állami vagyonnal való szabályos gazdálkodás feltételeinek megteremtéséhez, az átláthatóság érvényesítéséhez. Az utóellenőrzés feltárta ugyanakkor, hogy az MNV Zrt. a bérleti szerződések módosítását részben hajtotta végre, mert azok továbbra sem tartalmazzák a nemzeti vagyonról szóló törvény előírásainak megfelelően az átlátható szervezet rögzítését, valamint a szerződések egy része nem tartalmazza az állami vagyonról szóló törvény végrehajtási rendeletében előírt kötelezettséget. Az FM a számlarend módosítására tett intézkedését szintén részben hajtotta végre, mivel jogszabályi előírással ellentétben kizárólag a részesedések mérlegsorra írta elő a részletező nyilvántartásoknak a kapcsolódó könyvviteli és nyilvántartási számlákkal való egyeztetésének dokumentálását. Az államháztartáson belüli vagyonkezelő szervezetek részére vagyonkezelésbe adott ingatlanok nyilvántartási számlákon való rögzítését az MNV Zrt., az ÁEEK és az NFA nem végezte el. Ezen túl az NFA leltározási szabályzata továbbra sem felel meg a számviteli törvény előírásainak. Az ÁEEK nem vizsgálta felül vagyonhasznosítási szerződéseit és új szerződésmintát sem dolgozott ki. Az EMMI a társadalombiztosítási alapok tekintetében tulajdonosi ellenőrzést nem végzett. Az MNV Zrt., az ÁEEK, az NFA, az FM és az EMMI által a részben vagy nem végrehajtott intézkedések továbbra is kockázatot hordoznak a vagyonnyilvántartás megbízhatósága, a vagyongazdálkodás szabályossága tekintetében, ezért az ÁSZ figyelemfelhívó levéllel fordult az érintett szervezetek vezetőihez. forrás: Jogi Fórum
13:24  Harc a szélsőséges tartalmak ellen - A Google is fellép az eltávolításukért [5 napja]
  A Facebook után a Google is felveszi a harcot a világhálón a szélsőséges, vagy a terrorizmushoz köthető tartalmak ellen, ezek minél gyorsabb eltávolítását ígérve.
11:25  Melegházasságról szóló javaslat - Nem kötelező tárgyalnia az előterjesztést a német parlamentnek [5 napja]
  Elutasította a német alkotmánybíróság a Zöldek beadványát, amellyel az ellenzéki párt el akarta érni, hogy a szövetségi parlament (Bundestag) még a rövidesen véget érő törvényhozási ciklusban vegye napirendre a melegházasság bevezetéséről szóló javaslatukat.Az alkotmánybíróság kedden kihirdetett határozata szerint a Bundestag saját hatáskörben dönthet napirendjéről és az ügyek fontossági sorrendjéről. Az alaptörvény ugyan úgy rendelkezik, hogy a jogszabályjavaslatokat megfelelő határidőn belül meg kell tárgyalni és dönteni kell róluk, de sem az alkotmány, sem a házszabály nem tartalmaz konkrét előírásokat.      Ezért a Bundestagnak nincsen arra vonatkozó kötelezettsége, hogy valamennyi tervezetről az adott törvényhozási cikluson belül tárgyaljon és döntsön - áll a Zöldek úgynevezett sürgősségi beadványát elutasító határozatban.      A Zöldek szerint a kormánytöbbség és mindenekelőtt az Angela Merkel kancellár vezette jobbközép CDU/CSU elszabotálja a "házasságot mindenkinek" néven ismert kezdeményezésről szóló javaslatok tárgyalását. Az ügyben a Zöldek és a másik ellenzéki párt, a Baloldal (Die Linke), valamint a törvényhozás tartományokat képviselő kamarája, a Bundesrat is tett javaslatokat, amelyek azonban a Bundestag jogi bizottságában rendre elakadtak.       A Zöldek azt kérték az alkotmánybíróságtól, utasítsa a Bundestagot arra, hogy a szeptemberi Bundestag-választással véget érő ciklus utolsó ülésén, június 30-án tartson szavazást az előterjesztésekről. Az alkotmánybíróság szerint erre nincsen lehetőség, a javaslatok sorsa pedig nem azt jelenti, hogy a Bundestag alkotmányellenes módon késlekedik a döntéshozatallal, és kiüresíti az ellenzék törvénykezdeményezési jogát.      Németországban az azonos nemű párok 2001 óta bejegyzett élettársi kapcsolatra léphetnek. Nagyjából 35 ezer ilyen kapcsolatot tartanak számon. Az alkotmánybíróság időközben hat alkalommal a bejegyzett élettársi kapcsolathoz fűződő jogok bővítésére kötelezte a törvényhozást, így például úgy rendelkezett, hogy az azonos nemű párokat is megilleti a házastársaknak járó adókedvezmény.       A Zöldek és a Baloldal mellett a CDU/CSU-val kormányzó szociáldemokraták (SPD) is pártolják az egyenjogúsítás kiteljesítését, a házasság intézményének megnyitását az azonos nemű párok előtt. A CDU/CSU ezt elutasítja.       A Zöldek a Bundestag-választásra készített programjukban leszögezték, hogy csak akkor vállalnak kormányzati felelősséget, ha megvalósíthatják a "házasságot mindenkinek" elvét.       Egy idén januárban ismertetett reprezentatív felmérés szerint a németek 83 százaléka támogatja a teljes egyenjogúságot. forrás: Jogi Fórum
10:08  Jogsértően nyújtott áruhitelt az OTP Bank ügynöke - 12,8 millió forint bírságot szabott ki az MNB [5 napja]
  A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 12,8 millió forint bírságot szabott ki az OTP Bankra, mivel annak függő ügynöke árubemutatóval egybekötött termékértékesítések során pénzügyi szolgáltatást nyújtott - közölte a jegybank a honlapján.
09:04  Zsoldos Benő: Börtönügyi reformok - A Jogtudományi Közlöny 1913 .évi 24. számából [5 napja]
  A Jogtudományi Közlöny 1913. évi 24. számában jelent meg Zsoldos Benő börtönügyi írása, aki a szegedi kir. táblai tanácsjegyző-járásbírója volt.

2017. június 19, hétfő

13:50  Megkezdődtek a hivatalos kiválási tárgyalások - A Lisszaboni Szerződés szerint történik a Brexit [6 napja]
  Brüsszelben megkezdődtek hétfőn a Lisszaboni Szerződés 50. cikke szerinti tárgyalások az Egyesült Királyság kilépéséről az Európai Unióból.
13:50  A Velencei Bizottság kritikája - Az Igazságügyi Minisztérium nem érti a helyzetet [6 napja]
  Értetlenségét fejezte ki az Igazságügyi Minisztérium, hogy az Európa Tanács (ET) Velencei Bizottsága politikai feltételezéseken alapuló kritikákkal egészítette ki végső véleményét, annak ellenére, hogy a külföldről támogatott szervezetek átláthatóságáról szóló törvénnyel kapcsolatos javaslatai többségét az Országgyűlés elfogadta - közölte a tárca.
12:14  Rendelet a korruptak és szervezett bűnözők ellen - Az egyház kiközösítené az elkövetőket [6 napja]
  Az olasz hatóságok elsőként üdvözölték vasárnap azt a vatikáni bejelentést, miszerint az egyház egy tervezeten dolgozik a korrupciót elkövetők, valamint a szervezett bűnözés tagjainak kiközösítésére. Peter Turkson bíboros, az Átfogó Emberi Fejlődés dikasztériumának elnöke jelentette be, hogy a vatikáni hivatal nemzetközi egyeztetést indít és kánonjogi tervezeten dolgozik a korrupció és maffiatevékenység miatti egyházi kiközösítés kérdésében. A kiközösítésről (latinul excommunicatio) a mindenkori egyházfő rendelkezhet: ez a szentségektől való eltiltástól az egyházi közösségből való teljes kirekesztésig terjedhet.       Ferenc pápa megválasztása óta gyakran felemelte szavát a korrupció ellen, amelyet "kiirtandó daganatnak" nevezett, és hangsúlyozta, hogy "a bűnt meg lehet bocsátani, a korrupciót nem". Turkson bíborosnak június közepén megjelent, olaszul Corrosione (Korrózió) című könyvének előszavában Ferenc pápa "Istenkáromláshoz" hasonlította a szerinte a legsúlyosabb társadalmi csapásnak számító, a világot "elrohasztó" korrupciót, amellyel szemben hívőknek és nem hívőknek közösen kell harcolniuk. Az egyházfő hozzátette, a bűnös él a bocsánatkérés lehetőségével, miközben a korrupt soha nem él ezzel, mivel "úgy érzi, nincsen rá szüksége". Ferenc pápa számára nincsen különbség korrupció és maffia között, mivel mindkettő kizsákmányolja embertársait a közös jó keresése helyett.        Ferenc pápa 2014-ben a calabriai Cassano allIonióban kijelentette, hogy a maffiózókat az egyház kiközösíti. Korábban II. János Pál 1993-ban a szicíliai Agrigentóban szólította fel megtérésre a maffia tagjait, XVI. Benedek pedig 2010-ben szintén a szicíliai Palermóban a halál útjának nevezte a maffiát.       A korruptak és maffiózók kiközösítéséről tervezett pápai rendelkezés Michele di Bari a calabriai Reggio Calabria maffiaellenes ügyésze szerint fordulatnak ígérkezik Dél-Olaszország lakossága és egyháza számára is. Elmondta, hogy a szervezett bűnözés uralta kistelepüléseken élők, közöttük a plébánosok is félnek a "maffiózó szomszédtól", akit senki nem mer kizárni a helyi közösségből, így a templomból sem, az egyházi kiközösítés viszont "minden alibitől megfosztaná a bűnözőket".      Pietro Grasso volt ügyész, az olasz szenátus elnöke rendkívüli lépésnek nevezte a korruptak kiközösítését, amellyel "senki soha többé nem igazolhatná a korrupciót". Raffaele Cantone az olasz korrupció ellenes hatóság (Anac) elnöke szerint a kiközösítésnek nemcsak egyházi és jogi, hanem nemzetközi politikai üzenete is lenne.  forrás: Jogi Fórum
10:39  Megnövekedett panaszok - Javítás, javítgatás, hetekig-hónapokig elhúzódó termékcsere [6 napja]
  Amennyiben meghibásodik egy termék, a szavatossági, jótállási igények rendezése során gyakran azt tapasztaljuk, hogy hetekig-hónapokig eltart a termék javítása, cseréje. Sőt pár napon belüli újabb meghibásodás esetén a legtöbb esetben ismét csak javításra számíthatunk, esély sincs a termék cseréjére, vagy a vételár visszatérítésére.
09:25  Változnak a jövedéki szabályozások - Július 1-jétől hatályos az új törvény [6 napja]
  Számos változást hoz a jövedéki szabályozásban az új jövedéki törvény, amely július 1-jén lép hatályba - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

2017. június 18, vasárnap

23:50  A sérelem bére - Összefoglaló A jogrendszer megújulása - A kodifikáció vívmányai című konferenciáról - 2. rész [6 napja]
  Alig több mint három esztendeje léptek hatályba a sérelemdíjra vonatkozó rendelkezések, de a bírói gyakorlatban máris kiütköztek értelmezési és alkalmazási nehézségek. A vitatott kérdésekről Szabó Csilla törvényszéki bíró számolt be "A jogrendszer megújulása - A kodifikáció vívmányai" című visegrádi konferencián.

2017. június 16, péntek

13:44  Lezárult a parlament tavaszi ülésszaka - 103 törvényt fogadtak el a képviselők [1 hete]
  Százhárom törvényt alkotott a parlament a csütörtökön zárult tavaszi rendes ülésszakában - derül ki az Országgyűlés Hivatalának adataiból.
12:39  Fehéredik a magyar gazdaság - Az Állami Számvevőszék elnökének előadása [1 hete]
  Tovább kell haladni a fenntartható kifehérítés útján - hangsúlyozta Domokos László a XI. Nemzetközi Adókonferencián tartott előadásában. Az Állami Számvevőszék elnöke a csütörtökön elfogadott 2018-as költségvetésen, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál végzett ellenőrzéseken keresztül mutatta be a gazdaság fehérítésének aspektusait. Domokos László kijelentette: a magyar költségvetés stabil, így lehetőség van további adócsökkentésre, a következő években pedig a fenntartható kifehérítésre és a hatékonyság növelésére kell koncentrálni.
12:39  Feltöltőkártyás telefonok adategyeztetése - Két mobilszolgáltató is hosszabbítaná a határidőt [1 hete]
  Két mobilszolgáltató meghosszabbítaná a feltöltőkártyás ügyfeleket érintő adategyeztetés határidejét; az azonosítást június 30-ig kell elvégezniük az év elején hatályba lépett rendelet alapján.
11:39  Mitől lesz fogyasztóbarát egy lakáshitel? - Június végétől jelenhetnek meg az új lakáshitelek a piacon [1 hete]
  Már júniusban megjelenhetnek a jegybank fogyasztóbarát minősítésének megfelelő lakáshitelek a piacon. A legfontosabb jellemzőjük, hogy lesz kamatplafon, és a hiteligénylés maximum 150 ezer forintba kerülhet, a lakás-takarékpénztári megtakarítással rendelkezők is jól járhatnak. A BankRáció.hu szerint a piacon újonnan megjelenő lakáshiteleket is érdemes lesz egymással összevetni, mert lehetnek különbségek köztük.
10:04  Menekültek európai elosztása - A kötelezettségszegési eljárásról [1 hete]
  Nincs kivetnivaló az Európai Bizottság (EB) lépésében - mondta Angela Merkel német kancellár Berlinben a Csehországgal, Lengyelországgal és Magyarországgal szemben a menekültek európai uniós tagállamok közötti elosztásának ügyében indított kötelezettségszegési eljárással kapcsolatban.
09:01  Újra az Országgyűlés előtt a plakáttörvény - A köztársasági elnök visszaküldte megfontolásra a törvényt [1 hete]
  Megfontolásra visszaküldte az Országgyűlésnek a burkolt pártfinanszírozás megakadályozását és az átlátható kampányfinanszírozás biztosítását célzó törvényt Áder János köztársasági elnök. Az államfő erről szóló levele a parlament honlapján olvasható.Áder János azt írta, a törvénnyel nem ért egyet, ezért él az Alaptörvényben biztosított jogkörével, és észrevételei közlésével megfontolásra visszaküldi a törvényt az Országgyűlésnek.      Az államfő arra kérte az Országgyűlést, hogy a törvényt teljes egészében tárgyalja újra.      A köztársasági elnök szerint a törvény normatív tartalommal nem bíró, ellentmondásos, értelmezhetetlen és végrehajthatatlan rendelkezéseket tartalmaz.      A záró rendelkezések között olyan rendelkezés hatályba lépését mondja ki, amely nincs a törvényben - hívta fel a figyelmet Áder János.      Hozzátette: a törvény harmadik paragrafusa normatív tartalommal nem bíró, valamint nem létező rendelkezés és melléklet.      A köztársasági elnök levelében azt írta, Magyarország független, demokratikus jogállam, amelynek alapvető követelménye a jogbiztonság. Ez pedig megköveteli hogy a jogszabály szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás során felismerhető normatartalmat hordozzon.      A plakáttörvényről az Országgyűlés a szerdai ülésnapon szavazott, a javaslat több rendelkezésének elfogadásához kétharmados többségre volt szükség. Kétharmados támogatás azonban egyik rendelkezés sem kapott, így az Országgyűlés csak a törvény egyszerű többséget igénylő rendelkezéseit fogadta el.  forrás: Jogi Fórum

2017. június 15, csütörtök

14:44  Lezárult az MSZP ellenőrzése - Az Állami Számvevőszék megállapításai [1 hete]
  Az Állami Számvevőszék törvényi felhatalmazás alapján kétévente ellenőrzi a központi költségvetésből támogatásban részesülő pártok gazdálkodását. Az ÁSZ a Magyar Szocialista Párt 2013-2014. évi gazdálkodásának ellenőrzése során megállapította, hogy a párt 2013. évi beszámolója nem felelt meg a jogszabályi követelményeknek. A 2014. évi pénzügyi kimutatása, valamint a könyvvezetés és a gazdálkodás 2013-ban és 2014-ben összességében megfelelt a törvényi előírásoknak. Az MSZP 2013-ban szabályszerűen igénybe vehető forrásokat használt fel a működéséhez, 2014-ben azonban jogszerűen igénybe nem vehető, jogi személyektől származó nem pénzbeli hozzájárulást is elfogadott. Az MSZP az előző ÁSZ ellenőrzés során feltárt hiányosságok megszüntetésére készített intézkedési tervben foglalt feladatokat határidőben végrehajtotta.A politikai élet tisztasága érdekében különösen indokolt a pártok gazdálkodásának ellenőrzése. Az Állami Számvevőszék törvényi előírás alapján kétévente ellenőrzi a költségvetési támogatást kapott pártok gazdálkodását. Ezért az ÁSZ kiemelt szerepet tölt be és felelősséget visel a pártok feletti társadalmi kontroll érvényesítésében. Módosult a párttörvény, új módszertan az ÁSZ ellenőrzése során 2014. január 1-jével módosult a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló törvény tiltott támogatásokra vonatkozó szabályozása. A módosítás következtében 2014. január 1-től tilos a jogi személyektől, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságoktól és nem magyar állampolgár magánszemélyektől származó vagyoni hozzájárulás elfogadása. A párttörvény módosításáról itt olvashat egy cikket. A hazai jogszabályi változást, illetve a vonatkozó nemzetközi ellenőrzési standardok szem előtt tartva 2016 decemberében az Állami Számvevőszék megújította "a Pártok gazdálkodása törvényességének ellenőrzéséhez" című nyilvános módszertani útmutatóját. Ennek keretében az ÁSZ ellenőrzései során nagyobb hangsúlyt fektet a pártoknak juttatott vagyoni hozzájárulások értékelésére. A pártok ellenőrzésének módszertani megújulásáról itt olvashat bővebben. Az MSZP 2013-2014. évi gazdálkodása törvényességét értékelte az ÁSZ A Magyar Szocialista Párt (MSZP) összes bevétele 2013-ban 806,9 millió Ft, 2014-ben 1 milliárd 238,2 millió Ft volt. Kiadásainak összege 2013-ban 754,1 millió Ft, 2014-ben pedig 1 milliárd 199,2 millió Ft volt. Az MSZP 2013-ban 521,3 millió Ft, 2014-ben 817,3 millió Ft költségvetési támogatásban részesült. Az ÁSZ a párt 2013-2014. évi gazdálkodásának ellenőrzése során értékelte, hogy az MSZP közzétett 2013. évi beszámolója, illetve a 2014. évi pénzügyi kimutatása a törvényi előírásoknak megfelelt-e, a könyvvezetés és gazdálkodás során betartotta-e a vonatkozó jogszabályi és belső előírásokat. Az ÁSZ ellenőrizte továbbá, hogy a párt működéséhez szabályszerűen igénybe vehető forrásokat használt-e fel, valamint az előző ÁSZ ellenőrzés során feltárt hiányosságok megszüntetéséről intézkedett-e. Az ÁSZ megállapította, hogy az MSZP a párttörvényben előírt határidőn belül elkészítette és közzétette 2013. évi beszámolóját és 2014. évi pénzügyi kimutatását. Az ellenőrzés feltárta ugyanakkor, hogy a 2013. évi beszámoló a párttörvény előírását megsértve, a magánszemélyektől kapott 500 ezer Ft-ot meghaladó hozzájárulásokat elkülönítve - a hozzájárulást adó megnevezésével és az összeg megjelölésével - nem teljes körűen tartalmazta. A beszámoló és a pénzügyi kimutatás összeállítása során sérült a valódiság számviteli alapelve, mivel azok a könyvviteli nyilvántartások adataival teljes körűen nem egyeztek meg. Az eltérések összege azonban egyik ellenőrzött évben sem érte el a bevételi főösszeg 2%-ának megfelelő lényegességi küszöb mértékét. Az MSZP könyvvezetése és gazdálkodása, valamint számviteli rendszerének szabályozása - a számviteli politika és a számlarend aktualizálásának elmaradása mellett - összességében megfelelt a jogszabályi előírásoknak. A könyvvezetés során a számviteli alapelveket - eseti, a lényegességi szintet el nem érő hibák mellett - érvényesítették. Az MSZP a gazdálkodással összefüggő egyéb jogszabályi előírásokat betartotta, az ellenőrzési rendszert az előírásoknak megfelelően működtette. A pénzügyi-számviteli informatikai rendszer működése megfelelő volt, az adatok biztonságáról, megőrzéséről gondoskodtak. Az MSZP a működéséhez 2013-ban szabályszerűen igénybe vehető forrásokat használt fel, a vagyon használata szabályszerű volt. Az ÁSZ ellenőrzése feltárta ugyanakkor, hogy 2014-ben az MSZP 39 ingatlanból 10 ingatlan esetében kedvezményes bérleti díj, illetve térítésmentes ingatlanhasználat formájában jogszerűen igénybe nem vehető, jogi személyektől származó, mintegy 3,1 millió Ft összegű tiltott, nem pénzbeli hozzájárulást fogadott el. 29 esetben jogszerű volt az ingatlanhasználat. Az MSZP az előző ÁSZ ellenőrzés javaslatai alapján készített intézkedési tervben foglalt feladatokat határidőben végrehajtotta, gondoskodott a számviteli politika és az értékelési szabályzat módosításáról. Az ÁSZ a jelentésében az MSZP elnöke részére három javaslatot fogalmazott meg, melyre 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie. Továbbá a szabályszerű feladatellátás elősegítésének biztosítása, valamint az ellenőrzés során feltárt mintegy 3,1 millió Ft-os tiltott támogatás jogkövetkezményeinek érvényesítése érdekében az ÁSZ figyelmet felhívó levéllel fordult az MSZP elnökéhez, a Nemzetgazdasági Miniszterhez, valamint a Magyar Államkincstár elnökéhez. forrás: Jogi Fórum
13:14  Mától megszűntek a roamingdíjak - Mintha csak belföldön lennénk [1 hete]
  2017. június 15-étől nem kell többé roamingdíjakat fizetni az Európai Unión belül. Ez alkalomból az Európai Parlament elnöke, Antonio Tajani, az Európai Bizottság elnöke, Jean-Claude Juncker, valamint - az Európai Unió Tanácsa máltai elnökségének nevében - a máltai miniszterelnök, Joseph Muscat, közös nyilatkozatot adtak ki: Az Európai Unió lényege, hogy közelebb hozza egymáshoz az embereket, és megkönnyítse mindennapjaikat. A roamingdíjak megszüntetése tehát valódi európai sikertörténet.Mostantól az EU-n belül utazók ugyanolyan díjszabás mellett telefonálhatnak, küldhetnek SMS-eket és csatlakozhatnak az internetre mobileszközeikkel, mint belföldön. Az EU a barangolási díjak megszüntetését legnagyobb sikerei között, egyszersmind olyan eredményként könyvelheti el, amely mindenki számára nyilvánvaló. A piac sokáig nem működött megfelelően ezen a téren, és az utóbbi tíz évben intézményeink keményen dolgoztak azon, hogy orvosolják a helyzetet. Az európaiak eddig csak csínján merték használni mobiltelefonjukat, amint átlépték az EU valamelyik belső határát, legyen szó nyaralásról, munkáról, tanulmányokról vagy csak egy rövid kiruccanásról, hazatérve pedig rettegve várták telefonszámlájukat a magas roamingdíjak miatt. De mindez már a múlté. Holnaptól az EU-n belül tett utazásaink során ugyanolyan díjszabás mellett telefonálhatunk és internetezhetünk, mint odahaza.  Mindez hosszú előkészítés után, sokak munkája nyomán valósulhatott meg. A szoros együttműködésnek köszönhetően az Európai Uniónak sikerült olyan pozitív eredményt elérnie, amely kézzelfogható előnyökkel jár polgárai számára. Büszkék vagyunk, hogy az EU véget vetett a túlzóan magas barangolási díjaknak, és egyben hálásak azoknak, akik elszántan szembenéztek valamennyi kihívással és harcoltak e cél érdekében.  Ugyanakkor sikerült kiegyensúlyozott helyzetet teremteni a tekintetben is, hogy a belföldi mobilszolgáltatási díjcsomagok a roamingdíjak megszüntetése ellenére versenyképesek és vonzók maradjanak. A mobilszolgáltatóknak két évük volt arra, hogy felkészüljenek a barangolási díjak felszámolására. Bízunk benne, hogy megragadják az új szabályokban rejlő azon lehetőségeket, amelyek az ügyfeleik számára kínálkoznak.  A roamingdíjak megszüntetése az EU digitális egységes piacának alapját jelenti, egyben egy újabb lépést az egységes, fenntartható, mindenki számára hozzáférhető európai digitális társadalom kialakítása felé vezető úton. A roaming magyarországi helyzetéről szóló infografikánk itt található. forrás: Jogi Fórum
12:04  A sikeres öntisztázás jellemzői - A Közbeszerzési Hatóság gyakorlatának elemzése [1 hete]
  Az öntisztázás jogintézménye lehetőséget nyújt arra, hogy ha valakit egy korábbi jogsértése miatt kizártak a közbeszerzésekből, bizonyos feltételek teljesítése után újrainduljon tendereken. Erre 2015 ősz óta van mód, így az azóta született határozatok elemzése segítséget jelenthet az érintetteknek abban, hogy felmérjék, hogy az általuk meghozott intézkedések elégségesek lesznek-e az eredményes öntisztázáshoz. "Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a hatósági gyakorlat viszonylag megengedő, melynek oka lehet, hogy szeretnék, ha a jogintézmény elterjedne, ezzel beváltsa eredeti célját: élénkítse a versenyt és ösztönözze a jogkövető magatartást." - emelte ki dr. Dudás Gábor, a KLART Legal partnere.Magyarországon a kizáró okok hatálya alá került ajánlattevők megbízhatóságát a Közbeszerzési Hatóság vizsgálja. Az öntisztázás eredményes, ha a kizárt pályázó: megtérítette a bűncselekménnyel vagy kötelességszegéssel okozott kárt (vagy vállalta a megtérítését), a nyomozó hatóságokkal aktívan együttműködött a tényállás tisztázásában, a további jogsértések megelőzésére technikai, szervezeti és személyi intézkedéseket hozott. A következőkben áttekintjük a Közbeszerzési Hatóság eddigi döntéseit, az elfogadott intézkedéseket. Ugyanakkor sajnos teljesen pontos képet nem lehet felvázolni a hatóság gyakorlatáról, mert csak a sikeres öntisztázások határozatai elérhetőek (azok is sokszor csak részlegesen az üzleti titkok miatt). Az elutasítások azonban egyáltalán nem nyilvánosak, tehát arra vonatkozóan nem lehet támpontokat gyűjteni, hogy mi az, amit nem fogad el a hatóság elégséges intézkedésként. Eddig 20 pozitív döntés született, az elutasítások számát nem ismerjük. A hatóságokkal való együttműködés a tényállás tisztázásában való közreműködést jelenti annak érdekében, hogy a tények és valamennyi érintett személy felelőssége kiderüljön. Elvárás, hogy az együttműködés haladja meg a puszta adatszolgáltatást, a vállalkozás a hatósági megkeresések teljesítésén túl, további tények közlésével is segítse a helyzet tisztázását. Azonban arról nincs szó, hogy a jogsértés elkövetőjének feltétlenül kötelessége lenne a jogsértés beismerése, és nem veszti el az öntisztázás lehetőségét az, ha valaki jogorvoslattal él a megállapított jogsértéssel szemben. Utalhat az együttműködésre az is, hogy a jogsértéssel kapcsolatban kiszabott bírságnál milyen szorzót alkalmaztak. Ugyanis ha a jogsértő együttműködött, akkor alacsonyabb szorzószám. Figyelembe veszik, ha a kérelmező a jogsértő állapotot azonnal megszüntette. Sokat számíthat az is, ha a jogsértést vizsgáló hatóság nyilatkozatban ismeri el, hogy a kérelmező az eljárás során együttműködő magatartást tanúsított. Kérdés, hogy beszélhetünk-e öntisztázásról akkor, ha a kizáró ok éppen az együttműködés hiányából fakad: például a hamis adatszolgáltatás miatt zárták ki a közbeszerzésből a pályázót. Dudás Gábor szerint a hamis adatszolgáltatással és az ajánlatkérő jogtalan befolyásolásával kapcsolatos kizáró okok esetében csak akkor lesz eredményes az öntisztázás, ha a kérelmező még a kérdéses közbeszerzési eljárásban minden nyilatkozatot, információt rendelkezésére bocsátott. Például elképzelhető az öntisztázás, ha a jogsértés után az ajánlattevő maga tárja fel a jogsértés körülményeit az ajánlatkérőnek. Az okozott kár megtérítésével kapcsolatban eddig főleg a versenyfelügyeleti és a környezetvédelmi, szociális és munkajogi területen került sor eredményes öntisztázásra. Ezekben az esetekben azonban rendkívül nehezen azonosítható a károsultak köre. Ilyenkor azt vizsgálják, hogy a kérelmező hozott-e intézkedéseket annak érdekében, hogy ha a jövőben érkeznek be igények a kártérítésre, azokat teljesíteni tudja. Eddig, ha a kérelmező arra hivatkozott, hogy a jogsértés kapcsán senkinek nem keletkezett kára, ezt a Közbeszerzési Hatóság elfogadta. Előfordult azonban, hogy a hatóság bekérte a munkabalesetet szenvedett munkavállaló nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a kérelmezővel szemben sem kártérítési, sem sérelemdíj iránti igénye nincs. A károsultak körének és a kár összegének meghatározásával kapcsolatos nehézségek miatt tehát a Közbeszerzési Hatóság jogértelmezése és gyakorlata eddig kiterjesztő, megengedő jellegű volt. A további jogsértések megelőzésére szolgáló intézkedések körével kapcsolatban van a legtöbb feladata a kizárt pályázóknak, így a Közbeszerzési Hatóság gyakorlata is e téren a leggazdagabb. Olyan intézkedést, amely megelőzte a kizáró ok bekövetkezését - amely a jogsértése megállapítására vonatkozó határozat jogerőre emelkedését jelenti, és nem az elkövetés pillanatát -, nem fogad el a hatóság. Tehát ha az érintett gazdasági szereplő bírósági felülvizsgálatot kezdeményez egy kizáró okot megállapító határozat ellen (ami az előzőekben ismertetettek szerint az eredményes öntisztázást nem zárja ki), akkor a bíróság jogerős döntéséig hiába hoz intézkedéseket. Pervesztés esetén nagy valószínűséggel nem fogja tudni azonnal kérelmezni az öntisztázást a döntés előtt meghozott intézkedésekre hivatkozva. Mindenképpen szükséges lesz olyan lépéseket is felmutatnia, amelyek az elmarasztaló határozat után születnek. Ez alól csak azok az intézkedések jelenthetnek kivételt, melyek a jogsértés jogerős megállapítása előtt, de a jogsértés elkövetése után születtek, és bizonyíthatóan alkalmasak a megelőzésre a jövőben is: például az ezentúl a rendszeresen szervezett oktatások. A személyi intézkedések a munkavállalókkal és vezető tisztségviselőkkel kapcsolatos intézkedések lehetnek. Elfogadta a hatóság hatékony intézkedésként a munkakör (és az SZMSZ) módosítása mellett az érintett vezető tisztségviselő lemondását, a felelős munkavállalók szóbeli figyelmeztetését, a felelősök munkaviszonyának megszüntetését. A legenyhébb elfogadott intézkedés az érintett munkavállalók munkaköri leírásának módosítása volt. Lehetséges személyi intézkedés, ha a tulajdonosokkal, részvényesekkel szemben lépnek fel. Megkövetelhetik például, hogy a jogsértést elkövető részvényes szüntesse meg a menedzsmentjéhez fűződő kapcsolatát, befolyását. A technikai feladatokhoz sorolhatjuk azonban pl. a hiányzó védőfelszerelések biztosítását, az ISO szabvány bevezetését, ellenőrzött, naprakész adatbázisok létrehozását és végül a szerződő partnerek gondos kiválasztását, melyben a technikai feltételek biztosítását is figyelembe veszik. A szervezeti intézkedések az eddigiekben kialakult joggyakorlat szerint alapvetően három területen: az oktatásban, a belső szabályozó eszközökben (pl. iránymutatások, etikai szabályzatok stb.) és a szervezeti struktúra megváltoztatásában érvényesülhetnek. Mindhárom intézkedésre volt is példa az eddigi gyakorlatban, de a leggyakoribb azonban a különböző oktatások szervezése volt, melyek megítélésében döntő a tematika és a résztvevők összetétele és száma. A belső szabályozó eszközökkel kapcsolatban a hatóság a cég egészére vonatkozó, számon kérhető és követhető szabályozást várt el. Szervezeti intézkedések lehetnek még a complience egység felállítása, a jogsértések bejelentőinek védelme, a rendszeres auditok szervezése. A személyi, technikai és szervezeti intézkedésekkel kapcsolatban fontos tudni, hogy nem szükséges mind területen intézkedést hozni: elég csak a kizáró ok szempontjából releváns körben intézkedni. Az öntisztázással kapcsolatos hatósági gyakorlat a fentiek alapján viszonylag megengedő. Ennek egyrészt az lehet az oka, hogy hatóság szeretné támogatni az öntisztázás gyakorlatának elterjedését, másrészt az intézmény eredeti célját: a verseny élénkítését és a vállalkozások ösztönzését a jogkövető magatartásra. Segítené azonban a jogalkalmazókat a tapasztalatszerzésben, ha a határozatokat többségét meglehetne ismerni: kevesebb lenne a titkosítás az üzleti titkok miatt, és az elutasított kérelmek is nyilvánosak lennének. forrás: Jogi Fórum
11:41  Jogi Fórum Kupa 2017 eredmények, díjátadó [1 hete]
  Vasárnap hatodik alkalommal mérték össze gyorsaságukat és erejüket a jogászok a Jogi Fórum Kupán. Idén 249 jogászt futott. Mindenkinek gratulálunk, aki - a hőség által jelentősen nehezített körülmények ellenére is - teljesítette a kilométereket!A 24. K&H mozdulj! maraton- és félmaraton váltó keretében megrendezett Jogi Fórum Kupa hivatalos eredménytáblája: Jogi Fórum Kupa 2017 eredmények A Jogi Fórum Kupa díjátadó ünnepsége 2017. június 22-dikén délután lesz, 14 óra 30 perces kezdettel az Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtérben (1067 Budapest Eötvös utca 10.).  forrás: Jogi Fórum

További cikkek az archívumban >>>



Kezdőlap | Vissza | Oldal tetejére

 
Hírfigyelő - újdonság!
Kulcsszavak szerkesztése - egy kifejezés egy sorba kerüljön
 
Újdonság - Szemeid előtt, ami a legjobban érdekel
 
részletek >>>



Miért ez a kedvencem...

Még a bevásárlás is olcsóbb mióta használom az akció keresőt.

Tóthné Barna Katalain
Miskolc
 

Bejelentkezés után, bárhol a saját hírportálomat olvashatom.

Sarkadi Bendegúz
Budapest
 

Sok pénztárca kímélő ötletet kapok rendszeresen.

Szabóné Feleki Mária
Agárd
 

Egyszerűen beállítom a hírfigyelőt és egyetlen számomra fontos hírről sem maradok le

Szélesi Zoltán
Vác
 

Csak ráviszem a kurzort a címre és gyorsan átfuthatom a hírek rövid tartalmát.

Győrfi Bence
Debrecen